Niet in baksels, wel in crème brûlée!
Ik heb deze. Nog niet zo lang geleden gekocht (en geen katten op gewogen), maar ik heb het idee dat deze ook niet altijd helemaal klopt. Soms weeg ik wat, loop ik even weg en als ik dan terug ben is het opeens een paar gram lichter. En als ik meerdere dingen in een grote kom weeg heeft hij ook wat moeite heb ik het idee. Maar mijn baksels komen er nog wel goed uit dus misschien valt het mee
En vond je dat wat? Ik ben heel benieuwd naar de smaak. Heb je het toen geraspt?
Het doet een beetje denken aan vanille, maar het is niet zo lekker als the real deal. Ik heb de bonen toen meegekookt in het roommengsel en er later weer uitgezeefd. Ik vind het zelf wel lekker, maar mijn vriend is er niet zo’n fan van. Ik zou wel liever vanille gebruiken!
Over vanille hè. Ik ga voor Kerst het toetje maken van de Allerhande voorkant. Heb je 2 vanillestokjes voor nodig. Die dingen zijn gewoon € 4,69 PER STUK!
Het is echt alleen omdat het kerst is dat ik daarin mee ging. Volgende keer gewoon weer vanille extract erdoor.
Ja het is de laatste jaren echt onwijs duur geworden! Je hebt ook nog een versie van 2,30 maar die zijn echt gierig, dat zijn echt verschrompelde dunne stokjes.
En @George Ja de prijzen van vanille rijzen de pan uit zeg, verschrikkelijk.
Afgelopen zomer ben ik een keer boodschappen gaan doen in Duitsland (toen de maatregelen soepeler waren) en toen vond ik biologische vanillestokjes voor een schappelijke prijs, gewoon in de supermarkt.
Hele dikke vlezige stokjes voor €3,62 per stuk. Nog steeds niet goedkoop, maar recent heb ik ze nergens goedkoper gezien in NL.
Ik maak er zelf extract mee voor in baksels.
Een paar jaar geleden was vanille goedkoper maar er zijn enkele oogsten mislukt geloof ik.
Ah nee dat meen je niet! Dit is mijn vierde weegschaal in ook vier jaar ongeveer, ik hoop echt dat deze blijft werken haha. Hoe moeilijk is het om een goed werkende weegschaal te kopen voor een schappelijke prijs.
Ik vind een focaccia brood echt makkelijk en super lekker om als hartig te bakken.
Maak de laatste tijd zelf naanbrood en pitabroodjes. Ideaal om in de vriezer te hebben en hoef ik niet meer die troep uit de supermarkt te kopen.
En maak ook best vaak koekjesdeeg wat ik invries, zodat ik het niet meteen op hoef te eten.
Pizzadeeg.
Gisteren de worteltaart van Rutger gemaakt, heerlijk. Morgen de brownies
Ik heb speciaal net een taartvorm besteld (o.a) bij baktotaal, want ik wil die ook graag maken! Maar dan met lactosevrije topping want ik mag geen zuivel. Iemand een handig recept voor die roomkaaslaag maar dan zonder zuivel? Gewoon de roomkaas vervangen voor een vegan versie ofzo?
Arla heeft gewoon lactosevrij roomkaas, die kan je 1-op-1 vervangen en smaakt hetzelfde. Of wil je niks van dierlijke oorsprong? Want dit is wel zuivel roomkaas met lactase toegevoegd. Indien plantaardig zou ik eerder een dikke yoghurt gebruiken, zoals Alpro go on of kokos yoghurt. Vegan roomkaas vind ik altijd heel vet en niet zo fris, maakt de taart alleen maar zwaarder en vettiger
Ik denk dat ik indd het liefst plantaardig wil, van een glas lactosevrije melk krijg ik ook vaak wat last. Ok ik zal eens kijken maar van die yoghurts bij AH schijn je ook vegan roomkaas te hebben.
Het schijnt dat je kokosmelk ook ‘slagroom’/botercreme achtige shizzle kunt maken: https://www.eetspiratie.nl/kokosslagroom/
Ben vandaag alvast begonnen aan het pistache ijs recept van Rutger, ben benieuwd! Is onderdeel van een trifle met chocolademousse en merengue.
Heeft iemand wel eens gestoomde broodjes gemaakt voor bao buns? Kan dat met gewoon tarwebloem, of is bapaomeel echt veel beter / lekkerder?
Heb vandaag maar eens vanille extract gemaakt. Had de stokjes echt al maanden geleden besteld omdat ik op het moment geen extract in de winkel kon vinden.
Nu 3 maanden ofzo wachten tot ze klaar zijn.
Bij HHB Kids maakte een koppel het in de taart: https://heelhollandbakt.omroepmax.nl/recepten/details/kids-skipret/
Lebkuchen deeg
100 gram boter
125 gram suiker
250 gram honing
2 theelepels Gingerbread kruiden
2 eetlepels cacao
1 ei
500 gram bloem
0,50 theelepel bakpoeder
snufje zout
Lebkuchen deeg:
- Verlaag de temperatuur van de oven naar 180 graden.
- Bekleed opnieuw een bakplaat met bakpapier.
- Verwarm de boter, suiker en honing in een pan.
- Voeg de lebkuchen kruiden en de cacao toe en roer goed door.
- Laat het mengsel afkoelen voor 3-5 minuten tot kamertemperatuur.
- Doe het mengsel in een beslagkom en voeg het ei, bloem, bakpoeder en snufje zout toe.
- Kneed het deeg met een kneedhaak goed door. Kneed op het laatst nog even met je handen door.
- Rol het deeg met een deegroller uit.
- Snij vormen voor de skihut (muren en dak) en steek dennenbomen en sneeuwpoppen uit.
- Leg de koeken op de bakplaat.
- Bak ze in 12 tot 15 minuten gaar.
- Laat de koeken afkoelen op een rek.
Goedgekeurd door Janny dus dan weet je het wel.