Baktopic (Deel 1)

Waauw deze ziet er prachtig uit <3

1 like

Hm goeie vraag. Ik heb een irritante combi-magnetron waarbij de hete lucht het beste werkt. Maar heb daarmee wel vaak dat de onderkant ongaar blijft… dus boven-onder zou misschien beter zijn! Maar nogmaals, mijn oven is crap haha

Ik doe ook boven en onder door Rutger. Als het me te lang duurt zet ik de hete lucht oven nog een paar minuten aan.

1 like

Volgens mij heb ik geen boven en onder warmte stand, kan dat kloppen?

Bij mijn ouders altijd boven en onder, maar mijn huidige oven heeft alleen hetelucht

1 like

Nou ik baal zeg :frowning_face: ik bak nóóit iets, behalve één maanzaadcake die ik altijd maakte en die lekker is. Nu heb ik alleen deze gemaakt: https://www.francescakookt.nl/citroen-maanzaadcake-uit-masterclass-cakes/

en hij is helemaal niet lekker geworden? Hij zat niet in een langwerpige vorm, maar in een tulband. Hij is heel vettig van binnen en smaakt een beetje rubberig/taai. Weet iemand wat er mis gegaan kan zijn? Te dun misschien?

Deze werkt prima en kost je €0,65

1 like

Heb je, toen de bloem was toegevoegd, misschien te lang geroerd? Dan ontwikkelen gluten en kan een cake taai worden.

@betty ik gebruik voor cheesecakes vrijwel altijd roomkaas van Lidl van 57 cent per pakje, en krijg daar evengoede resultaten mee als met Philadelphia. MonChou gebruik ik alleen voor MonChoutaart.

1 like

Goede tip voor de cheesecake. Ik gebruik nu monchou als er om roomkaas gevraagd word maar dat is ook best duur als er dan 500 gram in moet oid.

1 like

Ik heb weleens de roomkaas van de Jumbo gebruikt. Het beslag was echt mega vloeibaar vergeleken met Philadelphia. Maar eenmaal uit de oven was het gewoon goed stevig geworden.

AH heeft ook nog een roomkaas speciaal voor cheesecake. Weet niet of dit goedkoper is:

2 likes

@betty Ik gebruik inderdaad ook de Lidl roomkaas, werkt perfect! Als er een laagje vocht op zit giet ik die er wel altijd even af. Verder vind ik de light versie van de Lidl niet zo lekker, de normale in een grijze verpakking is echt super!

2 likes

Het recept is eigenlijk gewoon een standaard cake recept dus daar zou het eigenlijk niet aan kunnen liggen. Wat @FrauHelga zegt, misschien te lang gemengd nadat je de bloem er bij gedaan hebt? En/of te lang gebakken? Als je een andere vorm gebruikt dan moet je eigenlijk ook de tijd aanpassen, misschien was 45 minuten is dit geval ook genoeg geweest.

Je kunt testen of je cake gaar is door er een houten prikker in de steken. Komt die er helemaal schoon uit dan is hij gaar.

Ander vraagje: ik wil voor mijn verjaardag cupcakes bakken en opspuiten, maar ik heb dat jaren niet gedaan. Iemand nog ideeën voor de topping? Geen botercrème, dat heb ik nooit lekker gevonden.

Misschien meringue? Of meringue-botercreme of roomkaas-botercreme. Dat zijn wel botercrèmes dus stevig, goed te spuiten en langer houdbaar dan meringue maar hebben minder die vette/vaste botercremesmaak

1 like

Ik heb voor een recept amandelmeel nodig maar ik had zelf toevallig rauwe amandelen liggen dus heb die verpulverd. Kan dat kwaad? Het is iets grover dan amandelmeel en heb de amandelen niet eerst geblancheerd.

volgensmij is amandelmeel gewoon gemalen amandel, dus denk dat dit gewoon moet kunnen!

@PrincessPeach let me know wat het is geworden, ben ook nog altijd op zoek naar de lekkerste topping die niet mierrzoet is en niet zo dun is dat hij eraf loopt aan alle kanten, en géén botercreme is haha

1 like

Ziet er echt heerlijk uit! Welk recept is dit?

1 like

Merengue is een goed idee, dank je!

1 like

Ik gebruikte meestal een mengsel van 2 pakjes monchou en 250 ml opgeklopte slagroom, dat werkte an sich prima hoor, stevig genoeg als je het voor het spuiten even weer in de koelkast deed. Maar ik wil ook wel eens iets anders proberen.

1 like

Waren je ingrediënten ook goed op kamertemperatuur? (Boter ook niet te zacht?)

Ik vond zelf onderstaand filmpje heel goed laten zien waarom soms cake mislukt en wat er waarschijnlijk fout is gegaan. :slight_smile:

Ze heeft trouwens ook een masterclass over cupcakes, ook interessant om te zien! Laat meer zien wat er gebeurd als je oven/boter te warm/koud is.

P.s. Goals voor haar voorraadkast :drooling_face:

3 likes