Baktopic (Deel 1)

Waren je ingrediënten ook goed op kamertemperatuur? (Boter ook niet te zacht?)

Ik vond zelf onderstaand filmpje heel goed laten zien waarom soms cake mislukt en wat er waarschijnlijk fout is gegaan. :slight_smile:

Ze heeft trouwens ook een masterclass over cupcakes, ook interessant om te zien! Laat meer zien wat er gebeurd als je oven/boter te warm/koud is.

P.s. Goals voor haar voorraadkast :drooling_face:

3 likes

Net een poging tot pandan macarons gedaan, maar ondanks het zeven van de amandelmeel zijn ze korrelig gebleven.

Recept was eiwit schuimig kloppen en suikersiroop erbij (Italiaanse merengue). Pandanpasta erdoor. Dan mixen met gezeefd amandelmeel en poedersuiker. Half uurtje laten drogen en toen 20 minuten op 130 graden

Wilde ze vullen met kokoscrème, maar omdat ze echt niet mooi zijn heb ik geen zin die moeite te doen.

Iemand hier een foolproof macaron recept?

1 like

Vind macarons echt de hel. Heb hier hele mooie dmv het recept van Rutger voorbij zien komen. Misschien dat ik die morgen ga proberen.

Vandaag mini Pieter konijn worteltaartjes gemaakt met mijn nichtjes.

23 likes

Ik heb via het recept van Rutger macarons gebakken en die waren toen meteen gelukt. Wel moet je ze echt goed laten drogen, dus zelf ook echt goed voelen aan de macaron.

Ik denk eigenlijk dat het probleem in het mengen zit. Als ze korrelig lijken is dat vaak een teken dat het beslag te weinig gemengd is. Je ziet bij sommige macarons ook nog een soort swirl op de bovenkant, dat zou daar ook op kunnen duiden. Maar de voetjes vind ik er dan weer uitzien alsof het beslag te veel gemengd is. Kan ook niet goed zien of ze nou plat zijn of niet. Je zou even een macaron troubleshooting op kunnen zoeken, vaak kom je er dan wel achter waar het is mis gegaan.

Ahh ok, morgen dus maar Rutger zijn recept proberen! Thanks @DrWrenKingston en @PizzaFunghi!

2 likes

Kraamcake🥰 even de naam onherkenbaar gemaakt hah

34 likes

Heeft iemand van jullie bakexperts misschien een idee voor een baksel als dessert voor oud en nieuw, dus een beetje ‘feestelijk’?

Ik heb al hemelse modder maar wil er ook iets bij bakken, maar vanwege Corona is het maar voor 5 personen, kan eventueel nog wat weggeven natuurlijk, maar ik wil geen enorme taart bakken oid. En mn skills zijn matig.

Heeft iemand misschien een leuk idee?

Liever gebak/koekjes want ik moet het op de fiets kunnen vervoeren :grimacing:

Maar vind die mini glaasjes wel een heel leuk idee als ik in de toekomst een dinertje host!

1 like

Het huis stinkt nu wel intens

31 likes

Die van Laura werken goed: https://www.laurasbakery.nl/recept-suikerkoekjes/

De rendiertjes die ik had gebakken waren met een bakmix zonder rijsmiddel dus dat werkte ook goed.

1 like

Altijd als ik karamel maak op de in dit recept (https://ohmyfoodness.nl/omf-filmt/millionaires-shortbread/) beschreven manier dan gaat op een gegeven moment de boter scheiden van de rest, dus dan komt er een laagje vloeibare boter bovenop te liggen. Als ik dit dan vervolgens afgiet krijg ik uiteindelijk wel karamel, maar het lijkt me toch niet helemaal de bedoeling. Ik heb alleen geen idee wat ik verkeerd doe. Ik hou me precies aan het recept, laat eerst op een laag vuurtje alle ingrediënten smelten en dan uiteindelijk iets hoger zodat het zachtjes gaat koken en blijf continue roeren. Het duurt bij mij ook altijd best lang, vaak wel een half uur, ik denk omdat ik heel voorzichtig ben met het vuur hoger zetten. Misschien te voorzichtig?

Ik gebruik altijd dit recept, je gooit gewoon je dixhte blikje gecondenseerde melk in een pan kokend water en laat het 3 uur koken. Dan krijg je vanzelf karamel. Als ik later de boter toevoeg gebruik ik een garde en dat gaat bij mij altijd prima. Als je vaker dit soort karamel gebruikt kan je meerdere blikjes tegelijk koken, dan hoef je niet steeds een blikje per keer 3 uur op het vuur te laten staan

1 like

Yes, voor zover ik weet wel!

1 like

Er gaat in dit recept vrij veel boter, ik gebruik meestal die van Laura’s Bakery en daar gaat 60 gram boter in met een blik gecondenseerde melk en die van OMF 150 gram.
Daarnaast laat ik eerst de boter smelten en voeg ik daar de suiker aan toe, zodra die gesmolten is voeg ik al roerende (met een garde) de gecondenseerde melk in een langzaam straaltje toe. Dan wordt de gecondenseerde melk opgenomen door de boter en is het echt een egaal mengsel. Dit breng je dan even aan de kook tot de gewenste dikte is bereikt.
Als je zoals bij OMF alle ingrediënten in een keer in de pan doet is het lastiger om dit tot een egaal mengsel te brengen, zeker als er zo veel boter in gaat. Dus ik vrees dat dit recept gewoon niet zo lekker werkt.

Dit is het recept die ik bedoel:

4 likes

Voorraadpotten aangevuld

Links favo brownie bewaarwafel recept

Rechts Rutger’s chocolate chip cookies

Nu ben ik op zoek naar een goed speculoos recept. Ik weet dat het in België en NL anders is maar zoek dus deze te maken:
afbeelding
Heeft iemand een goed recept?

10 likes

Twee jaar geleden had ik zo een soesjes toren gebakken! Was echt leuk geworden voor oud en nieuw met feestelijke prikkers en glazuur en glitters.

4 likes

Ik ga morgen Struvor / Rosetten bakken!

Foto van vorige keer:

Je hebt er een speciaal ijzer voor nodig. Dat hang je kort in de hete olie in een pan, dip je vervolgens kort in een simpel beslagje, en daarna gaat het ijzer weer in de olie. Na een paar seconden kan je het beslagje er af tikken en behoudt het zijn vorm, en kan je er nog meer maken.

Er zijn verschillende vormen te koop, ik heb bovenstaande set.
In diverse landen is het bekend onder verschillende namen, en met kleine verschillen in de receptuur, maar de kern (beslag aan een ijzer frituren in een pan) blijft hetzelfde. In Duitsland wordt dit gedaan maar ook in Scandinavië. In Sri Lanka en diverse landen in Latijns-Amerika wordt het volgens bekenden van mij ook gedaan.

Ik bak ze niet heel vaak maar als we toch al een pan met hete olie hebben (vanwege oliebollen) kan ik het niet laten om wat Struvor te maken. :smiley:

43 likes

Omg dit lijkt op achu murukku :heart_eyes_cat: Dit maken mijn tante en oma altijd voor ons en nemen we in enorme hoeveelheden mee terug naar Nederland haha.

Ik wou dat ik in je buurt woonde zodat ik een portie kon kopen, mis dit zo, vooral omdat we dit jaar niet konden langsgaan.

Kan zijn dat het heel anders is hoor, maar lijkt er zo op.

2 likes

Ik ga even checken of dat hetzelfde is!

Weet jij veel van de Maleisische bakcultuur? Ik nagenoeg niks, maar ik heb een tijdje geleden een kuih bahulu vorm gekocht nadat ik een heel leuk YouTube-filmpje daar over zag. Die moet ik nog maken.