Baktopic (Deel 1)

Alleen qua smaak haha. Ik heb alles gegeten, maar niks zelf gemaakt. Mijn familie komt uit Maleisië maar heeft een zuid-Indiase achtergrond, heel dat land heeft zoveel heerlijke delicatessen, vaak ook beetje fusion.

Mijn moeder kookt wel veel uit die regio en andere toetjes, maar minder bakken. Zou eigenlijk mijn tante om recepten moeten vragen.

1 like

Ik kan me voorstellen dat je het nu mist, zeker in dit gekke jaar.

De achu murukku lijken in de basis hetzelfde als Struvor!
In een video die ik net gecheckt hebt wordt rijstebloem gebruikt (ik gebruik gewone bloem) en kokosmelk (ik gebruik koemelk).
In een andere video zag ik kardemom of sesamzaadjes als smaakmaker, ik gebruik kaneel. Maar de basis is hetzelfde en de bereidingswijze ook. Het is vooral een smaakverschil denk ik maar dat is eenvoudig aan te passen. Ik denk dat de achu murukku dus redelijk makkelijk na te maken zijn thuis!
Het is ook voordelig want met een klein beslag maak je al gauw een hele stapel.

Het ijzer dat ik heb komt uit de kookwinkel en is van het merk Westmark.

Edit: wauw check deze machine!

2 likes

In die regio maken ze ook vaak Jalebi, dat is een mengsel van bloem met kikkererwtenmeel wat vervolgens gefrituurd wordt. Dat maken ze niet met een speciaal ijzer maar uit de losse hand of een potje met een tuut erop. Ik kan het je aanraden is super zoet en lekker!

1 like

Hé dat heb ik weleens gezien, in de film Lion! Ik zal geen spoilers plaatsen maar dat komt op een gegeven moment voor in die film.
Nog nooit zoiets gegeten maar ik ben heel benieuwd!

Ja ik heb ook zo een ijzer thuis! Maar ben echt niet goed in frituren plus slechte afzuiging. Heb zelfs nog een handmatig ding voor gewone murukku, maarja niet ideaal.

Snap ik. Bestel er ook een voor jezelf, treat yoself! Ik heb deze cadeau gekregen en ben er ook zo blij mee maar heb echt keuzestress haha weet gewoon niet wat ik nu als eerste moet gaan maken.

1 like

Ik heb net ei gebruikt waarvan ik nu twijfel of het niet al te lang lag (vers ei van mijn ouders’ kippen 6 dec). Bij openbreken en klutsen niks raars gezien of geroken, maar als het toch niet goed is, zou ik dat dan morgen gelijk proeven?

Ah oké! Ik ben ook geen held met frituren, het idee van hete olie en het risico op ongelukken vind ik niet fijn. En de lucht achteraf. Maar met de keukendeur open en de afzuigkap op vol vermogen is het te doen.
Is buiten frituren of op een balkon eventueel nog een optie?
Ik ben door Nombelina’s maïskoekjes over mijn angst voor frituren gekomen. :joy: Die dingen zijn zo lekker en ze hoeven niet in een hoge pan gefrituurd te worden, ze kunnen gewoon in een koekenpan.

@Bakkes Twijfelgeval qua leeftijd van het ei maar ik denk dat het net kan. Ik heb ook weleens een ei gebruikt dat achteraf eigenlijk te lang had gelegen en werd er niet ziek van. Er was ook niets van te proeven.

Voor het vervolg als je twijfelt over de versheid van een ei:

2 likes

Toch twee scheurtjes ondanks dat ik 4 schaaltjes water onder het rekje had gezet :unamused: had na 't bakken ook netjes een pollepel tussen het deurtje van de oven gezet zodat hij heeeeel rustig afkoelde, maar neeeee. (en ja lekker uit een pakje hahahha)

3 likes

Wouw gaaf! @FrauHelga En hoe smaakt het dan? Als de knapperige uitsteekseltjes van een oliebol? :drooling_face::drooling_face::drooling_face:

1 like

Dat is ook het enige wat ik er lekker aan vind :see_no_evil::see_no_evil:

2 likes

Haha ik heb eens een M&M cheesecake proberen te maken (toen kwam 't niet uit een pakje) en dat kwam er zo uit hahhahahaha:

(dat donkere langs de rand is chocola dat op de koekjesbodem was gestort en dat kwam ook gewoon helemaal omhoog in de oven, echt bah)
Denk dat ik het toen na het eieren toevoegen veel te lang gemixed heb (las pas later dat je ei er doorheen moest spatelen :roll_eyes:) . Het was echt veel te luchtig, hele substantie was gewoon verkeerd.
Dus wat dat betreft heb ik wel vooruitgang geboekt :joy:

2 likes

Ja daar is het mee te vergelijken! Heel knapperig en lekker.

1 like

Deze cheesecake is ook glutenvrij, superlekker en heel erg makkelijk. Heb er geen foto van, maar geloof me, je krijgt veel complimentjes!

2 likes

Joe! :joy: :wave:t2: Echt een aanrader!

Ik heb gisteren een babka gebakken met kaneel en walnoten, ben zo benieuwd hoe ie smaakt! Hij ziet er iig wel heel mooi uit

2 likes

Dit brengt mij helemaal terug naar mijn jeugd. In mijn land (oost-afrika) maken we dit geregeld en strooien er rozenwatersiroop met kokossnippers of pinda’s op.

3 likes

Wat leuk om te horen zeg! En wat bijzonder dat het in zoveel verschillende landen bekend is. Mag ik vragen hoe het in jouw land genoemd wordt?

Ik wilde lekker wafels maken voor ontbijt, maar heb geen bakpoeder in huis. Wel baking soda, kan ik daarmee de bakpoeder vervangen of kan dat niet?

Ik heb echt een hele grote zak walnoten uit de tuin van een vriendin gekregen. Iemand leuke ideeën voor?

المشبك “Al mushabak” , volgens mij heet het ijzer zo😅.

1 like