Baktopic (Deel 1)

Grappig, ik heb vandaag ook spritsen gemaakt! Heb met name veel gevochten met de spuit zak, ik heb geen goede (gewoon zo’n setje van AH) dus gingen om de haverklap kapot en idd tuutje eruit geduwd… heb er op een gegeven moment een beetje melk bij geroerd, toen ging het beter!

Deze heeft een hartjesvorm gekregen en daardoor wel cute haha. De smaak is iig prima!

4 likes

als ik zin heb om te bakken maar niet om het allemaal op eten, maak ik soms koekjesdeeg. ik bak er dan een paar af en de rest van het deeg gaat in de vriezer… als er dan gasten komen heb ik lekker verse koekjes!

en ik heb nu een bakboek gekregen voor hartige taartjes, dus dat kan dan evt. ook gewoon als lunch/avondeten.

Ik heb vandaag dit bakboek(je) gekregen, en hij os zo leuk!

1 basisrecept voor de bodem, verschillende recepten voor de tussenlaag en nog meer ideeën voor de toplaag, en alles heel goed uitgelegd!

11 likes

Ja die wil ik ook nog graag hebben! Volgens mijn hebben ze er meerdere van.
Ik was een tijd terug in een magazijn van een bakkerij beland en toen zag ik daar ook dit boek liggen, moest er stiekem beetje om lachen dat een bakkerij dan zoiets koopt om inspiratie uit te halen.

Die hummingbird taart ziet er rete goed uit! Komt ook op mijn lijstje. @WODKA

2 likes

Oh je hebt gelijk, dat had ik nog niet eens gezien! Ik heb ze gelijk op mn verlanglijstje gezet, bedankt voor de tip!

1 like

Oeh lekker met chocolade randje!

1 like

Ik heb net wentelteefjes gemaakt van oude oliebollen! Erg lekker.

3 likes

Dit weekend mijn kitchenaid uitgeprobeerd en een maanzaad-citroenyoghurtcake gebakken.

De rest van de cake was al op voordat ik de foto nam :see_no_evil:

18 likes

En @the.rebel.club Hebben jullie het deeg met een machine gemaakt, of echt over het werkblad gewreven? Ik merk dat dat laatste echt wel helpt om het deeg zachter te krijgen, door de warmte van je handen wordt het deeg wat zachter en makkelijker op te spuiten. Als het dan nog wat stevig is kun je eventueel ook iets van 5 minuutjes in de (dichte) spuitzak knijpen/masseren. Het klinkt een beetje gek, maar ik ga dan wel eens op de bank zitten en even tv kijken. Dan warmt het deeg weer wat meer op en is het wat makkelijker hanteerbaar!

1 like

Haha goeie tips! Mijn deeg was wel écht zacht, bijna plakkerig, maar de spuitzakken en mondjes gewoon ruk-kwaliteit :confused: moet eens een duurdere set kopen

1 like

Oh ja dat is balen! Ik gebruik altijd de wegwerpzakken van Sligro en spuitmondjes van Wilton, die werken perfect.

1 like

Gebruik je alleen spuitmondjes of ook van die ringetjes om ze vast te zetten?

Ik gebruik alleen een spuitmondje!

1 like

Ik gebruik ook alleen een spuitmondje in wegwerpzak, blijft perfect zitten.

Ik wil nog een set kopen met verschillende spuitmondjes, heeft iemand een tip welke formaten veel gebruikt zijn? Of een tip voor een goede veelzijdige set?

Ik ben zelf heel blij met deze: https://www.bouwhuis.com/wilton-spuitmondjes-box-starterset-9

Deze set is wel echt vooral voor het decoreren van taart/koekjes, ik heb er nog wel een paar losse grote gekartelde spuitmondjes bij voor bijv het spuiten van spritsen. Je hebt deze set van Wilton ook met meer spuitmondjes verkrijgbaar.

1 like

Op AliExpress staan ook goede spuitmondjes, heb voor een paar euro een set van +15 stuks gekocht en gebruik die al 4 jaar met veel plezier.

Ik moest van mezelf eerst alle baksels die in de vriezer zitten opmaken voor ik wat nieuws bak.

Kijk 2 afleveringen bake off vlaanderen: madeleine beslag staat in de koelkast :laughing:

8 likes

Oke ik sta op het punt een kitchenaid aan te schaffen maar vroeg me af of jullie ervaring hebben met de verschillen tussen de classic en de artisan? Het is nogal een prijsverschil en zoals ik zag zijn er bv weinig mengkommen te koop voor de classic. Klopt dat met jullie ervaring? Qua liters is het verschil slechts 4.3 versus 4.7 dus dat lijkt te verwaarlozen?

1 like

Volgens mij gaat het er vooral om dat de Artisan krachtiger is, dus dan zou je er ook brood ed mee kunnen maken.

2 likes

Ik heb laatst de artisan gekocht, puur omdat ik daar 3 extra onderdelen bij kreeg (kom, vlinderklopper met flexibelekant schenkschild). Als ik dit lost moest kopen was ik anders duurder uit.

1 like