Baktopic (Deel 1)

Herkenbaar! Ik wil steeds wel iets maken maar ook weer niet te ongezond omdat ik alles op eet nu ik het niet kan weggeven. Ik heb vandaag een brood gebakken, misschien is dag iets? Oh zijn hier nog tips voor een fijne bakvorm? Cakeblik is op zich wel okay maar wil liever een voor brood. Dacht misschien hebben jullie nog aanraders🤩

2 likes

Haha ik heb ooit zelf hondenkoekjes gebakken! Werd gewaardeerd door de hond. Maar dan moet je natuurlijk wel een hond hebben.

Haha ik ook, van Yvette van Boven met zalm en havermout.

Wat is jullie favo recept voor lekkere koekjes die je goed kan uitsteken en dus goed hun vorm houden?

Misschien crackers of granola? Of gezonde muesli bars? Eimuffins?

1 like

Oehhh @Evert heb je een recept van de key lime pie?

Ah ja, heel graag. Hij ziet er heerlijk uit!

De suikerkoekjes van Laura’s Bakery, die blijven echt perfect van vorm!

Ik heb ook al tijden niets meer gebakken, ben weer wat meer aan het koken, maar misschien ga ik dit weekend toch maar weer wat maken.

3 likes

Ik ben ook begonnen met een dieet/gezond eten deze week en heb blueberry muffins gebakken met amandelmeel. Smaakt wel iets anders dan normale baksels, maar alsnog heel lekker! Deze: https://chickslovefood.com/recept/gezonde-blauwe-bessen-muffins-video/

Ik heb alleen de kokosolie vervangen door zonnebloemolie, mag geen kokos.

3 likes

Ik wil niet vervelend over komen, maar het klopt niet helemaal dat Chicks Love Food dit recept gezond noemen. Honing bestaat wel uit iets meer betere mineralen e.d. dan suiker, maar honing bestaat grofweg wel voor 80% uit suiker. Daarnaast bevat amandelmeel ook weer meer calorieën dan gewone bloem. Ook als je op dieet bent moet je gewoon wat lekkers kunnen eten, maar dan kun je net zo goed een “gewone” muffin bakken. Ik hoop niet dat ik je hiermee een vervelend gevoel geef, maar ik zou het zonde vinden als je door de titel van het recept denkt dat je iets super gezonds hebt gebakken en het uiteindelijk niet wil vlotten met je dieet.

19 likes

Thanks!!! Zijn ze ook lekker haha? Niet te droog?

Gezond bananenbrood, dat bak ik bijna elke 2 weken.

Ja ik vind ze heel erg lekker! Bij mij in de buurt verkoopt de banketbakker koekjes met hun eigen logo erop en daar smaken deze koekjes naar, wellicht doen wel meer banketbakkers dit haha.

Wat vind jij gezond? Natuurlijke producten, geen toegevoegde suikers, minder vet?

Ik gebruik dit recept

https://www.instagram.com/p/CDySHUdD6kh/?igshid=17dgrfmovu3wc

En ipv van die zakjes q.uaker voeg ik 50 gram grove havermout 15 gram kokosbloesemsuiker en een theelepel kaneel toe.

En de walnoten vervang ik soms voor krenten.

1 like

Oh top dan ga ik dit recept gebruiken!! Dankje

1 like

Ik eet geen koolhydraten en gezonde (natuurlijke) suikers en vetten vind ik geen probleem. Heb dit goed uitgezocht en is alsnog een stuk gezonder. Dat verschilt dus erg per persoon. Eerder at ik veel suiker en koolhydraten en dan is dit toch echt een stuk gezondere keuze. ‘Ik wil niet vervelend doen’ komt overigens best ‘vervelend’ over :wink:

4 likes

Excuus, ik wist niet helemaal hoe ik het aardig kon verpakken, maar ik wilde het toch wel even zeggen. Goed dat je het helemaal hebt uitgezocht en dat dit een fijne oplossing voor je is, dan zou ik vooral zo blijven bakken!

5 likes

Je hebt mij er wel wat mee geleerd, bedankt dus daarvoor
Ik ga dan ook helemaal gezonde recepten opzoeken, uiteindelijk is het minder lekker (door mij waarschijnlijk) dan de normale versie en heb ik alsnog zieke cravings.

5 likes

Misschien een ongevraagde tip, maar in veel “gezonde recepten” wordt gebruik gemaakt van inderdaad of honing, of dadels, of amandelmeel. Maar zelf bak ik veel liever met normaal meel omdat dit veel minder kcal heeft, en gebruik ik ipv dadels/honing erythritol. erythritol is zoetstof in suikervorm, maar niet zoals stevia uit de supermarkt. Het kan namelijk gewoon 1:1 vervangen worden en heeft ook een soort kristalsuiker structuur, wat best fijn is voor bakken. En het is betere kwaliteit dan supermarkt spul waardoor het ook niet bitter is.

Ik gebruik daarom vaak reguliere recepten ipv gezonde recpenten. In deze recepten vervang ik suiker door erythritol en bij boter speel ik soms met wat mogelijk is door bijv halfvolle boter te gebruiken of in cakes een gedeelte van de boter door ongezoete appelmoes te vervangen, scheelt toch behoorlijk in de voedingswaarde, en zo blijft het wel gewoon lekker.

7 likes