Baktopic (Deel 1)

Nou ik bak ook wel vaak met die producten en het scheelt wel veel dat ik dan gewoon met 1 of 2 koekjes verzadigd ben als ik een beetje op wil letten. Van zo’n pak koekjes uit de supermarkt vreet ik zo dat hele pak leeg.

Maar nee calorie armer is het niet!

1 like

Ziet er goed uit! Wil je het recept delen?

Deze! Super easy en hoeven inderdaad niet de koelkast in. Als je een bolletje maakt blijven ze lekker dik.

8 likes

Is de makkelijke bakbijbel ook leuk voor gevorderde bakkers die gewoon geen zin in poespas hebben? Of is het vooral makkelijk in de zin dat het voor beginners is en er in vijf pagina’s beschreven staat hoe je een ei moet splitsen? Kan het op bol.com helaas niet goed zien. De hoofdstukken spreken me iig wel aan!

1 like

Het eerste. Ik heb het boek omdat ik hardcore Rutger-fan ben :rofl: maar ook omdat ik weleens zin heb in recepten zonder gedoe. Die vind je in dit boek.

Er zijn vier tekstpagina’s vooraf met algemene instructies (welke melk, grootte ei, uitleg over vanille) maar dat is in vergelijking met andere bakboeken heel beknopt en helder. Daarna gaat het direct van start met recepten die gewoon makkelijk zijn.

Als je interesse hebt in bepaalde recepten of als je hele specifieke vragen hebt, maak ik met alle liefde foto’s van mijn exemplaar. :smiley:

Dankje! Klinkt idd als een leuk en fijn boek. Ga hem gewoon bestellen, dan zie ik het vanzelf wel. Wel zin om weer wat meer te bakken!

1 like

Voor wie nog overweegt één (of twee :smirk:) van de boeken te kopen.

2 likes

Iemand hier die ervaring heeft met een goede brander voor creme brulee of eiwit?
Ik had er 1 van action maar daar kwamen steekvlammen uit toen kreeg ik een nieuwe voor mijn verjaardag, helaas weer van de Action en laatst weer steekvlammen (uit de zijkant komen ze dus, dus echt gevaarlijk). Nu had ik gekeken maar zag ook branders die je op zo’n grote bus kon zetten. Vroeg me af wat jullie ervaringen zijn.

image

Op het werk gebruiken we deze. Super fijn om meringue of crème brûlée mee te branden, maar ik weet niet waar je precies deze kan kopen.

2 likes

Ah dat is ook een opzetstuk voor een bus. Zoiets had ik gezien inderdaad en leek mij mogelijk wat prettiger/professioneler. Zal eens kijken naar die online.

Ik gebruik ook altijd een losse kop die je op een gasfles draait, deze is van het merk Hendi. Daar werkte ik ook altijd mee in de horeca!

1 like

Die zag ik inderdaad. Weet jij toevallig of die ook gewoon op andere gasflessen kan? Zag namelijk dat hun eigen flessen hadden maar werd me nou niet helemaal duidelijk of het ook op andere kan.

Die heb ik ook en past op de gasflessen van de Action.

2 likes

Top thanks!! Dan ben ik er denk uit.

1 like

Ik wil zo banana bread bakken, maar de meeste recepten gebruiken een cakevorm en die heb ik niet. Wel een ronde taartvorm en een plat brownieblik. Welke zou het handigst zijn te gebruiken denken jullie?

Denk een ronde taartvorm want die is hoger ook of niet? Want die bananenbroden die rijzen nog wel wat.

Edit: https://rutgerbakt.nl/bakhulp/omrekentabel-bakvormen/ hiermee kan je ook nog eventueel je recept omrekenen mocht je dat fijner vinden bakken.

1 like

Ik bak bananenbrood vaak in cupcakevormpjes (lekker handig om mee naar mn werk te nemen) dus dat kan ook nog als je die hebt!

1 like

Ik heb blueberry muffins gebakken met een crumble laag bovenop. Dat krokante is echt een leuke afwisseling, dat ga ik vaker proberen bij muffins.

36 likes

Vanmiddag viel eindelijk dit boek bij mij op de deurmat:

Ik wilde het al voor mijn verjaardag in de zomer, maar precies die week dat mijn man het wilde kopen was het uitverkocht en moesten we wachten op een nieuwe druk. Tussentijds was er nog een paar keer een nieuwe voorraad maar steeds was ik te laat helaas.

Maar nu heb ik hem! :heart_eyes: En het boek overtreft qua inhoud alle verwachtingen. De schrijfster is Amerikaans en blogt ook, en alle recepten die ik tot nu toe van haar heb geprobeerd zijn fijn en werken goed. In dit boek besteedt ze aandacht aan zachtere koekjes maar ook aan knapperige koekjes dus er is voor elk wat wils. De gewichten staan er ook in grammen bij. :heart:

En zij heeft een techniek ontwikkeld om koekjes qua textuur aan te passen: pan banging. Kort gezegd komt het er op neer dat ze tijdens het bakken een paar keer de bakplaat laat vallen (op een ovenrek of het aanrecht). Daarmee sla je de lucht uit de koekjes, worden ze wat knapperiger en krijgt het koekje rimpels. Dat klinkt niet heel aantrekkelijk maar ik vind het prachtig om te zien:

Hier is nog een video:

Je kan qua pan banging zo ver gaan als je wilt, je kunt het een paar keer doen zodat de koekjes helemaal knapperig worden, of 1 keertje.

Ik heb het al een paar keer bij Miljuschka’s cookies toegepast, door ze direct nadat ze klaar waren met bakken, een paar keer op het aanrecht te slaan, en toen waren ze iets knapperiger. Heerlijk was dat! :heart_eyes:

Het liefst zou ik de rest van het weekend een gigantische lading koekjes bakken maar helaas ben ik aan het lijnen. :sob: Ik denk dat ik dus een half recept ga proberen van iets en dan op 1 koekje na alles weggeef of zo.

Oh de huidige prijs van het boek bij Bol is echt ridicuul, het zou ongeveer 26 euro moeten kosten. Bij diverse boekenwebsites is er inmiddels weer voorraad en is de prijs lager als het goed is.

12 likes

Ik heb de Bakbijbel al en ik wil ook de Koekjesbijbel. Die ga ik dus nu bestellen, maar moet is de Taartbijbel ook een must haha? Ze zijn nu toch in de aanbieding.