Baktopic (Deel 1)

Dit hele slechte recept is echt een hit(elke enter is even doormixen)

180C voor 30 min

170gr gesmolten roomboter
250gr suiker

2 eieren

125gr gesmolten chocolade

100gr bloem
30gr cacao
Mespunt zeezout

200gr toblerone(In stukjes gehakt)

Ik doe er zelf dan ook nog toblerone in grote stukken overheen als hij uit de oven komt, maar dat is extra.
Zoals @itakepictures ook al aangaf niet teveel bloem, vermijdt recepten met bakpoeder/zelfrijzend bakmeel en de grootte van je bakblik maakt ook verschil. Het moet echt geen dikke laag zijn

5 likes

Super snel recept en ze zijn altijd lekker. In plaats van witte- en melkchocolade doe ik er stukjes extra pure chocolade doorheen.

1 like

Bedankt voor de recepten! Klinken allemaal heerlijk, heb weer wat te doen komende periode!

Die van Rutger vind ik het lekkerst. :heart_eyes:

1 like

Dit is mijn recept

Brownies
Ingrediënten:
190 g boter
190 g chocolade (140 g extra puur, 50 g melk)
90 g bloem
40 g cacaopoeder
4 eieren
230 g suiker
50 g bruine basterdsuiker
1 espressostick
1/2 tl baking soda
1 tl zout

Methode:
Verwarm oven voor op 180 graden/160 hetelucht
Vet bakblik in of bekleed met bakpapier

Smelt au bain marie de boter en chocolade, zodra gesmolten even laten afkoelen
Combineer alle droge ingrediënten in een kom (even goed doorroeren met garde)
Mix de eieren met de suiker met een mixer tot het schuimig is (ongeveer 5 minuten)
Giet het afgekoelde chocolademengsel bij de eieren en spatel door
Spatel dan ook de droge ingrediënten erdoor

Zet de brownies in de oven voor 20 minuten, haal even uit de oven en sla met het bakblik op het aanrecht, bak vervolgens nog 20 minuten.

Ook nog een fotootje gevonden

6 likes

Iemand ook nog een goed recept met verse vijgen? Ik was vlak voor sluitingstijd op de markt dus kon voor een kleine prijs veel vijgen en limoenen meenemen

https://favorflav.com/nl/recipes/classics/key-lime-pie/

Deze is zooo lekker en heel makkelijk!

1 like

Dit recept vereist maar 2 limoenen, maar het is de lekkerste cheesecake die ik ooit heb gebakken. Dus mocht je na het bakken van iets anders waar je veel limoenen voor nodig hebt nog twee limoenen overhouden, dan zou ik dit recept maken😁

limoen cheesecake

5 likes

Je zou eventueel ook het sap kunnen uitpersen en er ijsblokjes van kunnen maken. Lekker voor in je drankje, of handig als je een keer met koken limoensap nodig hebt. Je zou ook een limoen/frambozencurd kunnen maken, dat is ook weer wat langer houdbaar!

5 likes

Werd al genoemd maar sap & rasp kun je beide prima invriezen.
Anders wellicht iets maken met lemon (nouja nu dus lime) curd? Vind ik altijd lekker :yum: en als je het potje goed schoonmaakt ect kun je het ook wel even bewaren.

Met baking soda gaat het toch ook een beetje rijzen? Dus dat is dan niet helemaal het soort brownie waar ze om vraagt.
Ik heb geen idee, oprecht een vraag.
Ik bak zelf zo goed als nooit met bakingsoda

Ik heb überhaupt nog nooit baking soda gebruikt, sla het altijd over haha

Baking soda werkt pas als er een zuur wordt toegevoegd.

Wat is de functie zonder zuur dan?

Volgens mij niets, door het zuur ontstaan er kleine belletjes met lucht in het beslag.

Oh goede om de rasp in te vriezen! Ik had geen idee dat dit kon, dus dat ga ik zeker doen. Heb je enig idee hoe lang het goed blijft?

Key Lime pie ga ik maken, die stond nog op m’n wishlist (nog nooit gegeten ook). Limoencurd kan ook wel. Ik heb wel al een paar keer lemoncurd gemaakt dus dat moet vast lukken.

Zal ottolenghi ook eens doorspitten of dara nog iets met limoen in staat.

1 like

Limoen+frambozen curd, dat klinkt als een leuke combinatie. Heb je een recept?

1 like

@itakepictures Ik heb wel een recept voor passievruchtencurd, dan zou ik die gewoon als basis gebruiken en de passievruchten vervangen door bevroren frambozen en het citroensap door limoensap. Ik vind limoen en framboos zelf altijd een hele lekkere combinatie!

@PrincessPeach Hoe bevalt dat kleine taartjes bakboek? Ik vind tartelettes altijd super mooi om te zien, dus ik zit te twijfelen om die te kopen.

1 like

Geen idee, ik gok wel een paar maanden als je het een beetje luchtdicht afsluit? Je kan het wellicht ook in een ijsblokjes vorm doen met wat water of olie of iets.
Klinkt allemaal al lekker haha, goede plannen.

1 like

Ik heb trouwens nog een aanrader qua bakboek, het boek van De Veldkeuken: https://www.bol.com/nl/p/de-veldkeuken/9200000047395154/

Heel lekkere taarten en broden (desem en gist, en ook croissants etc), maar ook soepen,salades en quiches etc. Goed te doen ook. Heb dit boek nu een paar jaar en alles wat ik er uit gemaakt heb is lekker.

En ook mooi om doorheen te bladeren, mooie fotografie.

1 like