Baktopic (Deel 1)

Jammie it’s done! Niet de mooiste taart om naar te kijken, maar wel echt een goed recept! Wel mega mega machtig dus heb er kleine bars van gesneden want een punt is echt tooo much haha

En heb er studenten haver op gedaan want had dat nog in huis; maar de rozijnen zijn verband op de bovenkant dus heb die later eraf geplukt lol

17 likes

Oeh Nice!!

Carrot cake met noten en limoen in de frosting!

20 likes

Edit: verkeerde informatie verwijderd!

Even @George getagd, klopt het wat ik zeg?

Ik zit as we speak voor de oven met een timer om elke 2 minuten de bakplaat te laten slaan (vanwege de pan banging cookies). Zeer bevredigend!

2 likes

Patisseriebloem heeft minder glutenvormende eiwitten dan gewone tarwebloem en patentbloem juist meer. In theorie is patisseriebloem daarom geschikter voor zoete baksels zoals cake, taart etc. en patentbloem dan geschikter voor brood. Het is dus net andersom @FrauHelga. Ik moet zeggen dat ik met beide soorten bloem zowel taart als brood bak en ik merk er niet heel veel verschil tussen, dus ik zou het gewoon kopen!

2 likes

Oh oeps, maar goed dan dat ik het even heb gecheckt!
Ik ga je berichtje even screenshotten zodat ik het niet meer vergeet. Dank voor het ophelderen!
Normaal gesproken heb ik tarwebloem van AH, het goedkoopste pak, en dat gebruik ik voor koekjes, cake en pizzadeeg. Dat gaat eigenlijk altijd goed.

Mijn pan banging-avontuur is gelukt!
Ik heb het basisrecept uit het boek gevolgd en deegballen gevormd van maar liefst 85 gram. Deze 9 minuten gebakken op 180 graden, dan geslagen met de bakplaat, en dat herhalen om de 1 à 2 minuten om rimpels te creëren. Je moet dan natuurlijk wel steeds bij de oven in de buurt blijven en dat maakt het wat omslachtig, maar het slaan met de bakplaat vond ik wel leuk om te doen.

Het resultaat is een heerlijke koek die ongeveer zo groot is als je hand :joy: maar wel heel lekker. De koekjes zijn dunner en wat knapperiger dan een gewoon chocolate chip cookie, maar de binnenkant is wel zacht. Voor mensen die echt van chewy koekjes houden zullen ze denk ik iets te knapperig zijn, maar ik vind dit een hele leuke afwisseling!

39 likes

Ze zien er echt mooi uit! Heel tof

1 like

Je hebt wel zeeuwse bloem bij Baktotaal. Dat is niet geschikt voor brood maar wel voor koek en taart enzo dus dat zal wel vergelijkbaar zijn met patisseriebloem.

Oh dit ziet er heeeel goed uit! Hou juist van crunchy tov chewy :heart_eyes:

1 like

Sorry dubbelpost maar ik heb zo verlekkerd zitten kijken naar de koekjes van @FrauHelga dat ik al helemaal zat te balen dat ik de dingen voor koek niet in huis had

Besef me ineens dat ik nog een ingevroren batch van de crack cookies heb liggen! Dus sta as we speak te pan-bangen :joy:

8 likes

Sorry maar wat is pan-bangen?! Het is dat ik in het bak topic zit, anders had ik hele andere ideeën…

6 likes

Haha naar aanleiding van deze post @Blush

2 likes

Als je het nog knapperiger wil hebben kan je tijdens het bakken als het koekje oppuft al af en toe meppen met de bakplaat!

Snap ik, met chocolate chip cookies heb je echt twee kampen. Bedoel je een beetje zoals de textuur van die van Subway? Dan zijn Miljuschka’s crack cookies een aanrader.

1 like

Heeft iemand een leuke bak-tip met limoenen? Ik heb er 12. Iets wat ik ook in kan vriezen of lang houdbaar is zou top zijn, maar geen must :slight_smile:

Omvouwen?

Oh zo! Ik voel je, chewy > crunchy imo

Ik heb ooit brownies van bol.com gekregen :rofl: en dit waren de lekkerste brownies ooit. Ze waren heel zacht en chewy vanbinnen. Wat is jullie favo brownies recept?

Van janneke vreugdenhil. Ik maak ze zonder walnoten. Echt de allerbeste brownies.

En sowieso een recept gebruilen met veeeeeel pure chocola (geen cacao), relatief weinig bloem en niet te lang bakken. Ze moeten gaar zijn maar niet droog.

2 likes

Ik had nog een pakketje liggen, en had slagroom in huis, dus heb net bossche bollen gebakken

Denk niet dat Jan echt trots op me kan zijn, want het zijn net drolletjes geworden, maar ze smaken best lekker.

Ik zit alleen nu op zondagavond tien voor 12 met nog 5 bossche bollen…

19 likes