Baktopic (Deel 1)

oh even overheen gelezen. Ik hou idd van een iets cakerige brownie dan zo’n compact plakkaat. Maar ik denk dat je het prima weg kunt laten als je het minder luchtig wilt.

wat @Strawberry zegt klopt, baking soda werkt pas met zuur, maar cacao is ook ‘zuur’ (ph-waarde)

1 like

Ja vond ik wel! Buitenkant lekker krokant en de binnenkant wat zachter en plakkeriger, echt super lekker

1 like

Dan ga ik dat recept een keer proberen te maken thanks!

Ik heb er nog niks uit gemaakt eerlijk gezegd (ik moet nog vormpjes kopen), maar alleen al om te lezen is het een mooi boek! Alles wordt heel duidelijk uitgelegd.

1 like

Ik wil zaterdag graag een chocoladetaart bakken, het liefst eentje met meerdere lagen. Hebben jullie misschien nog tips voor een goed recept? Online staat er zo veel dat ik het overzicht een beetje verlies. Oh, ik houd niet van de combinatie chocolade sinaasappel haha!

De devils food cake van Nigella is echt fantastisch!

4 likes

@george +1, al meermaals gemaakt voor feestjes etc en altijd in een mum van tijd op.

3 likes

Wat gebruik je voor de muscovado suiker? Nog nooit van gehoord

Het is dit recept toch?

Ik gebruik dan Candico Cassonade bruine suiker (uit België) maar donkerbruine basterdsuiker werkt ook prima.

Dat is het juiste recept inderdaad.

1 like

Ah ik las online juist dat basterdsuiker teveel vocht ontrekt, maar dan probeer ik het daar mee. Dankjewel

1 like

Rietsuiker is ook nog een optie. Maar ik heb in dit recept eigenlijk nog nooit meegemaakt dat het vocht onttrekt gelukkig.

In het boek zoet, zuur, vet en hitte staat een chocoladetaart met meerdere lagen en dan vanileroom er tussen. Ik heb hem zelf nog niet gemaakt, maar staat op mijn lijstje ant klinkt goddelijk. Als je wilt, kan ik het recept wel even overtikken voor je!

1 like

Hmm ik heb de Key Lime pie uit de taartbijbel gemaakt en ben niet echt enthousiast. De smaak is prima, maar de bodem en vulling zijn totaal niet stevig geworden. De bodem is niet stevig geworden tijdens het bakken & koelen, maar gewoon nogsteeds losse koekkruimel met boter. En de vulling is een soort vla. Ik ga m een nachtje koelen en dan eens zien of het beter word.

Jaa dat kan zeker! Hij is dan alleen iets harder met uitrollen, dus daar ben je wat langer mee bezig. Je kunt sloffendeeg overigens ook prima invriezen, ik maak meestal een recept voor twee sloffen en dan doe ik 1 deeg in de vriezer.

1 like

Dit is mijn favoriet voor een smeuige chocoladetaart. Je kunt hem vullen met van alles, ik heb zelf al ganache, karamel en meringue-botercreme gedaan. Met abrikozen(jam) lijkt me ook heel lekker

1 like

Handgeschreven receptkaartjes :smiling_face_with_three_hearts::heart:

Soms heb ik echt heimwee naar bijvoorbeeld 2006 of zo, toen mijn receptencollectie vooral bestond uit een paar bakboeken met post-its, een heleboel receptkaartjes, uitgescheurde bakspecials uit de Allerhande, kopietjes van vriendinnen en familie, en uitgeprinte recepten met WordArt. :rofl:
Nu is het vooral veel op Pinterest en dat voelt toch wat onpersoonlijker.

1 like

Ik heb ze afgelopen jaar voor mijn verjaardag gevraagd nadat ik een paar handgeschreven receptkaartjes had gekregen van vrienden uit Amerika. Ik vind het nu ook wel handig, ik maak best vaak recepten uit youtubefilmpjes en dan is het irritant om iedere keer opnieuw de video te moeten kijken. Nu schrijf ik het gewoon over :grin:

1 like

Superleuk zeg! Hoe bewaar je ze?

Ze zitten in het bovenste doosje, van Morris&Co was een setje :slight_smile:

8 likes

Ohhh leuk!! :heart_eyes:

1 like