Baktopic (Deel 1)

Oh dat is wel fijn! Het is echt niet lekker als hij mierzoet blijkt te zijn, maar hij mag best wel lekker zoet zijn.

@C3PO Oeh thanks, dat is wel goed om te weten!

1 like

Helaas niet… Ik ken deze koekjes wel en vind ze heel lekker. Mocht iemand anders hier een lekker recept hebben voor citroenkoekjes dan ben ik ook zeer benieuwd!

1 like

Ja natuurlijk wil ik dat ook voor jou wel doen. Volgens mij is een foto delen iets wat niet mag van de uitgever ivm copyright, dus ik typ het toch even over voor je. En ook wat aangepast. Komt dus uit het boek zout, vet, zuur, hitte van Samin Nosrat. Echt een aanrader!

Ingrediënten

• 60 gram cacaopoeder
  • 2 tl koosjer zout of 1 tl fijn zeezout
  • 220 gram bloem
  • 1 tl natriumbicarbonaat
  • 2 tl vanille extract
  • 120 ml neutraal smakende olie (ik was zelf van plan gewoon zonnebloemolie te gebruiken)
  • 360 ml kokend water of verse sterke koffie
  • 2 grote eieren losgeklopt
  • 480 ml vanilleroom (zie recept hieronder)

Bereiding

1. oven voorverwarmen op 175 graden. Een rooster in het bovenste derde deel schuiven.
  2. 2 bakvormen van 20 cm invetten en bestuiven met bloem.
  3. klop in een kom de caco, suiker, zout, bloem en natriumbicarbonaat door elkaar en zeef dit boven een grote kom.
  4. Roer de vanille en olie door elkaar en voeg het water of de koffie toe.
  5. Maak een kuiltje in het midden van de droge ingrediënten en klop het olie/koffiemengsel beetje bij beetje erdoor. Klop, zodra alles is opgenomen, beetje bij beetje het ei erdoor totdat het een dun beslag is.
  6. Verdeel over de bakvormen en laat even op het aanrecht vallen om luchtbellen te verwijderen (of schuif ff heen en weer met het bakblik, helpt vaak ook wel)
  7. Bak de taarten 25-30 minuten in de oven tot ze terugveren als je erop duwt en net loslaten van de wand van de vormen. Een sateprikker moet er schoon uit komen!
  8. Laat de taarten volledig afkoelen in de vormen op een rooster en haal ze dan er pas uit.
  9. Strijk 240 gram vanilleroom over de eerste taart heen en leg de tweede taart er bovenop. Strijk de rest van de room in het midden over de bovenste laag en zet de taart 2 uur in de koelkast voordat je hem serveert.

De taart is, strak in folie gewikkeld, vier dagen houdbaar bij kamertemperatuur of twee maanden in de vriezer.

Vanilleroom

• 240 ml slagroom, koud
  • 1,5 tl kristalsuiker
  • merg van 1/4 vanillestokje of 1 tl vanille extract

Bereiding

1. Zet minstens 20 minuten van tevoren een diepe metalen kom in de vriezer. Zij klopt het liefste met de hand, maar een mixer kan ook, zet die op een lage stand)
  2. Doe de room, suiker en vanille in de kom en klop tot de eerste zachte pieken ontstaan. En schakel dan, als je begonnen bent met een mixer, over op een garde en blijf kloppen tot alle vloeibare room is opgenomen en de textuur homogeen zacht en luchtig is.

(voor de taart heb je dus 2x dit recept nodig!)

3 likes

Ah jammer, maar dan zoek ik gewoon even verder. En als iemand anders een weet, dan ben ik heel benieuwd! En tot dan koop ik deze koekjes wel gewoon, ze zijn erg lekker idd!

1 like

Ik wilde deze even delen want het werkt dus echt!! Het is een lining paste van Nancy birtwhistle en het zorgt ervoor dat je taart echt zo makkelijk uit de vorm floept.!
Oja ik had de helft gedaan en dat was genoeg voor 3 taartvormen van ong 22-24cm

1 like

Dit gebruik je dan ipv dat je invet met alleen boter/olie/bakspray?

Ja! Meestal werkt dat toch niet helemaal top bij mij, dus gebruik vaak bakpapier maar dit is nog makkelijker

1 like

Hebben jullie trouwens ook dat je cake niet zo mooi rijst in een siliconen bakvorm?

Ik ga vanavond nog wel even in mijn bakboeken snuffelen of daar misschien iets van citroenkoekjes in staat. :lemon:

1 like

Ik zag laatst dit op Etsy, echt ideaal voor eigen receptenboeken, ook megaleuk als cadeau. Zoekterm is meestal iets van ‘engraved personalized wooden recipe book’

8 likes

@Marquez Ik heb verschillende bakboeken bekeken, maar de citroenkoekjes waarvan ik een recept heb, lijken allemaal wat zachtere citroenkoekjes (met de Subway cookie textuur).

Toen ben ik online gaan kijken en ik vond dit:

Het recept ziet er makkelijk uit dus die koekjes ga ik proberen te bakken dit weekend denk ik.

Deze vind ik ook mooi om te zien, die ga ik later misschien nog een keer proberen:

Verder heb ik nog diverse recepten gevonden voor Goudse moppen. Die heb ik nog nooit gegeten maar daar gaat blijkbaar ook citroenrasp in, en ze zien er bros uit. Die wil ik ook nog wel proberen.

1 like

Oh zien er goed uit! Dankjewel! Ze lijken ook wel op die koekjes (ik wist niet goed waar ik op moest zoeken, maar dat het geen zandkoekjes moeten wezen wist ik wel) ik kan alleen geen Frans, maar met een woordenboek kom ik vast ver. Werken ze daar nog met aparte dingen qua wegen of is dat gelijk met ons? (Mocht je dat toevallig weten)

1 like

Aan het recept te zien met een soeplepel en een koffielepel, de rest is gelijk aan ons maatstelsel.

1 like

Als je Chrome gebruikt op je computer / tablet / telefoon wordt er als het goed is een automatische vertaling aangeboden! Soms klopt er een woord niet, maar uit de context of plaatjes blijkt vaak wel wat er bedoeld wordt.
Met mijn school-Frans en de automatische vertaling kom ik een heel eind, Google heeft zelfs al weleens Tsjechische en Kroatische recepten voor me vertaald terwijl ik die talen absoluut niet spreek.

Qua bakken is Frankrijk min of meer hetzelfde als Nederland en België, ze gebruiken grammen gelukkig. Als je een keukenweegschaal hebt zit je dus safe.
Wel kan er wat verschil zijn in suiker, NL heeft vaak basterdsuiker in koekjes en dat kennen Belgen en Fransen volgens mij niet. Ook is het nog zo dat Fransen in bakrecepten soms gezouten boter gebruiken terwijl bij ons ongezouten boter de norm is. Maar dat is eenvoudig op te lossen door zelf een snufje zout toe te voegen.

In bovenstaand recept wordt poedersuiker gebruikt (alhoewel Chrome het automatisch vertaalt naar basterdsuiker), dat is bij ons ook gewoon verkrijgbaar.

1 like

Ah bedankt! @Frankie en @FrauHelga hiermee gaat het wel lukken!

1 like

Erin zat de vraag of mijn 2 vriendinnen ceremoniemeester willen worden voor onze bruiloft :slight_smile:

Allemaal erg goed gelukt. Het koekjesdeeg ligt enkel nog in de koelkast.

45 likes

Wat mooi geworden vooral die gelukskoekjes! En wat leuk dat je gaat trouwen, gefeliciteerd!

2 likes

Er zit echt een MEGA dikke scheur in mn cheesecake. :unamused:

Volgende keer een schaaltje water onderin de oven zetten! En voor nu, is het te maskeren met toppings? Lekker wat frambozen en geraspte witte chocola bijv eroverheen. En ach, hij zal er vast niet minder om smaken!

1 like

Normaal zet ik de stoom aan inderdaad… vergeten. En dit recept was ook wat te veel mixen denk ik. Ach, hij zal idd vast wel smaken!