Baktopic (Deel 1)

Het liefst bak ik gewoon met lekker veel smaak en waarin het niet draait om de looks. Ik kan niet heel netjes werken en van strak afsmeren of perfecte toefjes spuiten krijg ik stress. Maar het perfecte chocolate chip cookies recept uitzoeken, kaneelbroodjes bakken, een taart maken van lekker deeg + vulling… daar word ik heel blij van.

5 likes

Quiche? Mini 4-kazen pizzahapjes als het iets kleins moet zijn

1 like

Haha dat herken ik. Cheesecake was ook wel een beetje een open deur. Maar deze klinkt heel lekker, staat nog op mijn ooit maken lijst

En misschien iets van kaasstengels ofzo?

Misschien kan je op haar website ook nog wel leuke opties vinden. Ze kookt/bakt veel met kaas.

2 likes

Bedoel je Belgische koffiekoeken als in bladerdeeggebak met een romige vulling? Ik geloof dat die in 1 van de boeken van Stefan Elias staan maar die vind ik er te intimiderend uitzien vooralsnog. :sweat_smile: Wij hebben mazzel met een bakker om de hoek die Belgische koffiekoeken verkoopt. Zo lekker zijn die!
Stefan Elias komt binnenkort met een nieuw boek over feestelijke baksels, las ik.

@Marquez Oehh ik vind quiche lekker of een hartige plaattaart met bladerdeeg en spinazie etc. En ik heb eens een Zwitserse Käsewähe gemaakt. Speciaal naar de kaasboer gegaan ook voor de juiste kaas. Echt zalig!

Edit: oh die leek op wat jij net post, toevallig. :grinning_face_with_smiling_eyes:

@Baratheon Ahh wat een lieve taart! Ik geloof dat @DrWrenKingston tips heeft voor biscuit.

2 likes

Oeh of zo’n kaaskruier met kaas en ui. Ik heb ook eens een pizza gemaakt met creme fraiche, ui en cheddar etc en dat was ook heerlijk

1 like

Hahaha nou nee hoor, ik ben gewoon een beetje bang voor brood-/bladerdeeg. Met koekjesdeeg of cakebeslag voel ik me meer ‘in control’, daar heb ik meer gevoel bij. Er zijn genoeg hobbybakkers die die angst niet hebben dus ik zou het gewoon lekker proberen als ik jou was. :smiley:

De Belgische koffiekoeken kende ik niet voor ik ze bij onze bakker (die een tijdje in België heeft gewerkt / geleerd) tegenkwam.
In NL zijn het al gauw roombroodjes of puddingbroodjes en dat is gewoon een zacht kadetje met room of pudding. :sob: Belgische koffiekoeken zijn zoveel lekkerder, dat knapperige deeg voegt echt iets toe! En de vulling vind ik ook lekkerder.
Op de Belgische koffiekoeken van onze bakker zit aan de bovenkant geen chocolade maar een soort knapperige kruimels. Zalig. :heart_eyes: Verder lijkt hij precies op jouw plaatje!

1 like

Oranjekoek! Spekkoek. En brood - kadetjes en ‘Normaal’ brood.

En ik wil nog graag marshmallows maken

2 likes

Ik vind bakken heeerlijk, het liefst allemaal soorten koekjes! Maar ik pas sommige kleding niet meer dus moet echt minderen met snoepen. Ik vind het nu dus heel leuk om te experimenteren met gezonde baksels zoals havermout wafels of een ontbijttaart.

Weet niet of dit het juiste topic is, maar als jullie tips hebben voor gezonde baksels hoor ik het graag!

2 likes

Toch een strak afgesmeerde taart. Croissants van zelfgemaakt bladerdeeg. En de perfecte macaron

1 like

Ik bak echt nooit maar gister had ik zin om iets te maken. Ik heb de kitkat cheesecake van kookmutsjes gemaakt.
Hij zag er niet zo uit als op haar foto maar hij smaakte wel prima. Wel heel machtig.

Haha bij Nederlandse familie kreeg ik eens ‘boterkoeken’… Ik had verwacht dat ik dus koffiekoeken/boterkoeken ging krijgen zoals wij ze in België kennen maar dat viel even tegen.

2 likes

Als iemand van jullie ooit een testpersoon zoekt voor al die baksels…

b826dcc76fe2bc8790e6cbf9d5cd40e0

19 likes

Ik heb een keer kaasvlinders gebakken zoals je die ook bij de banketbakker kan kopen en dat is zo lekker! Wel zelf bladerdeeg gemaakt en dat is veel werk, maar echt de moeite waard.

2 likes

Welk recept had je gebruikt? Ik ben niet perse een goede kenner voor biscuit, gezien het 2x mislukte bij mij. Daarom ben ik mij gaan inlezen in hoe ik het kan voorkomen. Daarbij heb ik geleerd dat je alle benodigdheden op zelfde temperatuur wilt hebben (kamertemperatuur) eieren daarbij dus ook van belang. Ik las dat je de eieren beter nog een beetje warmer kon hebben dan net te koud. Ik heb dus gisteren mijn eieren eerst in een bak met warm (Lauw/warm) water gedaan en ben hierna volgens het recept van Laura’s bakery verder gegaan en is het mij gelukt.
Ook heb ik niet het eiwit en geel eerst gevouwen maar heb ik gelijk de helft van het bloem erbij gedaan omdat ik anders bang was al veel lucht te gaan verspillen. Erna toen het bijna door was de rest van het bloem erin gedaan.
Wie weet kan je wat met deze tips :slight_smile: verder vind ik het ook lastig en hoop dat binnekort mij ook een witte biscuit gaat lukken!

Hierbij dan even een foto gezien we er toch over praten.

Hij zit nu in de vriezer met chocolade mouse er tussen. Straks de ganache er nog op en vanavond hopelijk smullen ervan!

22 likes

Klopt! Ik heb denk ik gewoon een zoete citroen gehad haha want vorige keer in het spijs vond ik het ook echt te zurig!

:heart_eyes: x 10

1 like

Ik ben nog best een groentje maar vind bakken al heel lang leuk om te doen en nog leuker nu ik er dit jaar gezellig over mee kan kletsen in dit topic en lekkere recepten ontdek dankzij jullie allemaal :grinning_face_with_smiling_eyes:.

Ik vind denk ik koekjes ook het leukste om te bakken omdat ze niet te ingewikkeld zijn en qua smaak vaak goed uitpakken! Bijvoorbeeld de witte chocolade kokosbollen van Rutger mmmm.

Het lijkt mij ook erg leuk om wafels te gaan maken en ooit kniepertjes met oud en nieuw, mijn vorige buurvrouw maakte heerlijke kniepertjes met vanille uit Syrië dacht ik. En ik zou ook wel beter willen worden in het maken van taarten.

1 like

Eerste poging tot tartelettes met ganache, onderin zit een laagje witte chocolade yoghurtcrème met yuzu en bovenop pure chocolade ganache. Ik had de tartelettes eerst moeten vullen met de witte choco en dan pas de ganache moeten maken. Hij was nu al te stevig om te gieten, dus ik heb hem met een spuitzak opgespoten en glad gestreken met een paletmes, maar dat kan netter. Vind het voor een eerste poging niet slecht, volgende keer beter!

53 likes

Ik heb deze koffie cake met crumble gemaakt. Hij is echt super lekker! Recept is van Claire Saffitz en komt van Youtube

Mijn favoriete baksels zijn Franse patisserie en brood, zowel zoet als hartig. Ik wil ook nog graag de viennoiserie kant van bakken beter onder de knie krijgen, dus van die Vlaamse koeken zoals @Eddie hierboven liet zien

21 likes

Zou me zo leuk lijken als jij een keer een overzicht zou maken van je favoriete recepten, want volgens mij heb je echt heel veel goede recepten die je regelmatig maakt.

1 like