Baktopic (Deel 1)

Ziet er al goed uit voor een eerste keer! Hoe had je het deeg erin gedaan? En heb je blind gebakken? Ik vond dat ook al stond erin het recept dat blind bakken niet hoefde het wel echt van belang want de randen gingen direct naar beneden.
Ik deed eerst een rondje en en erna de rand van een lapje maken.
In een video zag ik ook dat ze de randen langs een soort schuurapparaat deden zodat de randen geheel vlak waren, dat maakt het wel top geheel. (Maar goed zo geweldig hoeft het ook niet :sweat_smile:)

Deze kaaskroketten :heart_eyes: hoewel dat niet echt bakken is hahaha maar echt een aanrader! Recept is van Rutger.

6 likes

Oh ik ga het eens proberen! Ik had een recept van Rutger met karnemelk. Maar moet ook zeggen dat bij mij altijd,echt altijd m’n eieren schiften als ik ze bij de boter en suiker doe…

1 like

Ik heb dit deeg gefonceerd omdat het er expliciet bij stond (dus een groter lapje gemaakt en erin geduwd) en de zijkanten afgesneden. Ik vond dit deeg er eigenlijk niet zo geschikt voor, het brak juist heel snel bij de randen. Normaal doe ik inderdaad ook wat jij doet (uitsteken en een los randje maken). Dus volgende keer weer zoals normaal. Deze heb ik inderdaad blind gebakken en dat ging wel perfect, ik heb ze alleen maar even ingeprikt en ze kwamen verder niet omhoog en de zijkanten bleven netjes staan!

1 like

:heart: Wat een leuk idee. Ga ik even voor zitten binnenkort!

Voor mijn dochter van ruim 2 schrijf ik een boekje met mijn favoriete recepten, en nog wat recepten van mijn moeder, en die krijgt ze als ze later op zichzelf gaat wonen.

20 likes

Wat een super lief cadeau! Daar gaat je dochter vast heel blij mee zijn.

1 like

Yesss :raised_hands::heart_eyes:

Oh wat super leuk!

1 like

De worstenbroodjes waren lekker! Weet alleen niet of ik ze nog eens zou maken, vond 't nog best wat werk, en die van de supermarkt vind ik eigenlijk ook wel lekker :joy::face_with_hand_over_mouth: Kreeg ze alleen niet goed bruin, volgende keer misschien meer ei erover? Of zou 't door de heteluchtoven komen?

4 likes

Dat recept van Rutger is dus 2x mislukt bij mij…

1 like

Ik hoop het! En het zijn geen haute cuisine recepten hoor, maar simpele familierecepten die haar later hopelijk doen denken aan nu.
En dat kan ze later, als ze op zichzelf woont mama’s koekjes nabakken. Ik doe het bewust handgeschreven want dat maakt het nog iets persoonlijker, en als ik er dan niet meer ben ooit, dan is er nog wel een stukje van mij.

De overgrootvader van mijn man was bakker maar daar is vanwege de oorlog helaas niets van bewaard gebleven.

2 likes

Echt heel leuk! Doe je ook gewone avond eten recepten erbij? Soms zou ik nog wel eens eten willen wat mijn grootouders altijd maakten maar weet gewoon niet meer hoe ze dat deden, zo jammer.

1 like

Yes, en oma’s soep en toetjes etc. :smiley:

1 like

Familierecepten zijn zo fijn en inderdaad een mooi stukje van jezelf wat je door kunt geven. Ik krijg altijd een warm gevoel als ik iets van vroeger kook/bak :relaxed:

2 likes

Ik vind een simpele quiche Lorraine echt heerlijk altijd.

1 like

Ja inderdaad uit de Broodbijbel! Ik had ze wel bestrijkt met ei, maar dat was voor het 60 minuten rijzen. Volgende keer misschien na het rijzen ook nog een keer instrijken.
Van de boven en onder warmte wist ik maar ik ken alleen de hetelucht en magnetron stand op onze combi oven :flushed::flushed: Misschien toch maar eens onderzoek naar doen hahaha.

1 like

Mijn combi oven had dat ook altijd! Dat is het tekentje van een oven met een streepje boven en een streepje onder.

Een plaatje is misschien makkelijker haha
image

1 like

Mijn combi oven heeft ook alleen hetelucht of bovengrill. En met alleen hetelucht blijven m’n broodjes ook spierwit haha. Soms doe ik ze daarna nog op de grill of hetelucht/grill stand voor de kleur.
Als je alleen met eigeel bestrijkt worden ze ook bruiner dan met het hele ei. En dat moet vlak voor ze de oven in gaan.

1 like

Haha ik ga straks eens kijken! Die van ons heeft zoveel standen dat hij dit haast ook wel moet hebben.

1 like

Vandaag weer gebakken uit de Delicious bakspecial, bosbessen-kokosmuffins :blush:

18 likes

Die zien er lekker uit! Mijne is nog niet geleverd helaas, ik ben zo benieuwd!

En off topic maar is jouw gebruikersnaam afgeleid van Depeche Mode? (Mijn favoriete band!)