Baktopic (Deel 1)

Zooo zeker goed gelukt voor een eerste keer zeg! Ik hou wel van dat “ruwe”, dat onafgewerkte. Ik zou ze volgende keer precies zo maken; vind dat er aan het uiterlijk niets anders hoeft!

Hoe smaakten ze??

1 like

Dat is echt leuk, zo´n boekje heb ik ook van mijn moeder gekregen toen ik op mezelf ging!

2 likes

Oh dat duurt wel lang dan! En ja klopt, is de favoriete band van mijn vader :blush:

1 like

Ik heb net koekjes gebakken die allemaal precies even groot zijn!

Recept:

Ik heb citroenrasp uit de vriezer gebruikt, ongeveer 1 theelepel.
Van het deeg heb ik dikkere rollen gemaakt dan aangegeven, namelijk zo’n 4,5 tot 5 cm. Deeg 30 minuten in de koelkast gelegd en vervolgens plakken van 1 cm gesneden. Die plakken heb ik op een bakplaat gelegd met een bakringetje er om heen zodat ze heel mooi gelijkmatig gebakken zijn en allemaal precies even groot zijn.
Ze zijn heerlijk bros en de citroenrasp is goed te proeven. Mijn koekjes hadden 15 minuten nodig.

Allemaal even groot! :heart_eyes:

Boterig, bros, iets zout en iets zurig. En geen keukenmachine nodig gehad. Ideaal koekje dit.

39 likes

ik vind jouw posts zo leuk om te lezen :smiling_face_with_three_hearts: geniet echt mee van jouw baksels

1 like

Ik had dit ook, ze werden niet bruiner dan dit. Ik koop ze voortaan in de winkel wel weer🤣

1 like

Ik heb geeneens zoveel gelijke bakringen en wil dit toch gelijk halen.

Gisteren trouwens weer de custardkoekjes gemaakt! 3 kwartier voor bezoek kwam begonnen dus huis rook heerlijk. Zoek eigenlijk meer van dat soort makkelijke, snelle recepten.

12 likes

Wauw, zo te zien met de stempeltjes van Søstrene Grene! :heart_eyes:

Ja die custardkoekjes zijn ideaal want ze zijn zo gemaakt!

De roombotermoppen van hierboven zijn ook zo gebakken. Het deeg heb je ook in een paar minuutjes gemaakt. Alleen de roomboter moet zacht zijn, en het deeg moet even gekoeld worden. Ze zijn dus niet zo snel als de custardkoekjes helaas.

1 like

Jaaa, net nog voor de lockdown kunnen kopen! Wat voor formaat bakringen gebruik jij voor die koeken? En waar haal je die (normaal gesproken)?

1 like

Mijn bakringen zijn 5 cm.

Ik heb het idee van Dorie Greenspan gepikt, zij is 1 van mijn favoriete bakkers. Ze schrijft mooie boeken en heeft ooit met haar zoon in New York een koekjesboutique (:heart_eyes:) gehad.
Ze liep alleen tegen het probleem aan dat als je bijvoorbeeld 20 koekjes bakt, ze niet allemaal precies even groot zijn, en dat gaf problemen met het verpakken in luxe plastic kokertjes.
Toen besloten ze koekjes te gaan bakken in bakringen. Koekjes zijn dan precies even groot en hebben een mooi knapperig randje.
Ze heeft er ook een boek over geschreven (Dorie’s Cookies). Voor mensen die geen bakringen aan willen schaffen, maar wel gelijkmatige koekjes willen heeft ze ook nog een tip: koekjesdeeg in de 6 of 12 gaten van een muffinblik doen! Dat blijkt ook goed te werken.

Mijn bakringen zijn van Meijer Metaalwaren.

Een hele fijne site waar je allerlei bakgereedschappen kan bestellen die je niet overal vindt. Ik heb er ook andere bakblikjes, waaronder vormpjes voor hernhuttertjes besteld. De bakringen werken uitstekend, de hernhuttertjes moet ik nog proberen.
6 likes

Vind jouw feitjes altijd zo leuk om te lezen! Bedankt, ik heb idd nog wel zo een muffinpan liggen dus ga dat eerst proberen denk ik! Even kijken hoe vol ik die moet scheppen.

Wist geeneens wat hernhuttertjes zijn maar ze lijken op de vorm van die kleffe rozijnencakejes die ik vroeger van de supermarkt had.

1 like

Als je de roombotermoppen maakt zou ik gewoon plakjes snijden van 1-1,5 cm zoals in het recept staat, en ze qua doorsnede een fractie kleiner maken dan de bodem van de muffinpan. Ik heb geen rolmaatje bij de hand maar denk dat dat ook ongeveer 5 cm is.

Hernhuttertjes zijn brosse zandkoekjes, en je ziet ze soms bij de bakker in een soort Allerhande mix. Ik heb ze al eeuwen niet meer gegeten omdat je ze tegenwoordig wat minder ziet dan vroeger, maar ze zijn heel lekker!

1 like

@FrauHelga die koeken zien er mega lekker uit! Zijn ze van binnen nog een beetje chewy? Ze doen me denken aan gevulde appelrondo’s!

Ik heb me vandaag gestort op bokkenpootjes! Echt lekker en leuk middagvullend klusje :nerd_face:

34 likes

Nav de bokkenpootjes hebben wij hier thuis een meningsverschil haha

Hoe wil jij je bokkenpootjes het liefst?
  • Super knapperig
  • Een beetje taai vanbinnen

0 stemmers

Hebben jullie wel eens bananen versneld laten rijpen in de oven? Ik vraag me af of dat werkt, worden ze dan alleen zacht of ook zoeter dan onrijpe bananen?

Oeh dit wil ik ook heel graag nog bakken! Zien er erg netjes uit!

1 like

Oh het zijn maar kleine koekjes, ik heb alleen van heel dichtbij gefotografeerd. :rofl: Ze zijn maar 5 cm in doorsnede en 1 cm hoog ongeveer. Als je ze iets korter bakt zijn ze in het midden nog iets chewy.

Mooie bokkenpootjes heb je gemaakt! :heart_eyes:

1 like

Wat een heerlijke plaatjes allemaal!! Ik krijg helemaal zin om ook nu de keuken in te duiken. :grinning_face_with_smiling_eyes:

En wat een leuk idee @FrauHelga van het kookschriftje! Waardevol voor later voor je dochter lijkt mij. Bak je ook al eens samen met haar? Ik begon toen mijn zoontje bijna 2 was met samen bakken met hem (voornamelijk de suikerkoekjes van Laura’s Bakery) die hij zelf mocht uitrollen en uitsteken. (Het werd toen vooral nog een gigantische troep, maar plezier had hij er wel in!) nu staan we bijna wekelijks wel in de keuken iets samen te bakken, echt mijn favoriete activiteit om samen te doen. (En volgens mij ook die van hem :-))

1 like

Ja bakken met kindjes is zo leuk! Afgelopen Sinterklaas hebben mijn dochter en ik voor het eerst samen gebakken, kruidnootjes. Sindsdien nog een paar keer koekjes.

Met koken ‘helpt’ ze ook graag (roeren in de pan :smile:), alles wat ik doe in de keuken vindt ze interessant.
Ik kan nu al uitkijken naar als ze wat ouder is! Hoe oud is jouw zoontje?

Ah, wat leuk! En idd, koken is ook interessant, al zit hij dan meer op het aanrecht toe te kijken ipv te helpen.

Mijn zoontje is nu 3,5j. We kijken nu ook wel eens samen een stukje Heel Holland Bakt terug of de technische opdracht uitgelegd door Robert via YouTube. (Vind hij zelf ook heel leuk!) Laatst zat mijn cake in de schift en zei hij tegen mij; ‘Als het gaat schiften zegt Robert dat je niet moet schrikken.’ Haha, heel hard om moeten lachen! :see_no_evil:

11 likes