Baktopic (Deel 1)

Heeft iemand het boek Patisserie! van Christophe Felder? Is het een aanrader? Ik wil graag wat meer gaan werken aan klassiekere recepten en wat basisdingen goed onder de knie krijgen (toen ik gisteren HHB keek besefte ik me dat ik ook met m’n handen in het haar zou zitten bij soezenbeslag :joy:), maar kan nergens een volledige receptenindex vinden dus weet niet zo goed of dit dan een geschikt boek is… Andere aanraders zijn ook welkom! Dan heb ik eindelijk een verjaardagscadeautje voor mezelf :joy:.

1 like

@Fishing De Bakbijbel is meer gericht op zoet inderdaad. Heb je Rutger Bakt - De 100 Beste Recepten al eens bekeken? Er staan sloffen in, koekjes, maar ook brood en hartig.
Wellicht nog goed om te vermelden dat het boek Taart ende Koeck 100% vegan is.

@zaatar Ik heb het boek zelf niet maar heb het doorgebladerd. Mij trok het niet echt, ik vond het te technisch en de opmaak vond ik niet geweldig. Maar dat is natuurlijk heel erg persoonlijk.
De reviews op Bol zijn echter lovend en ik denk dat het een heel geschikt boek is als je technieken onder de knie wil krijgen.

2 likes

Ik heb het boek zelf niet, maar Hier staat een hele korte recensie (ver naar beneden scrollen wel) dat de theorie uitgebreid is, maar het boek door de opmaak wel erg lastig leest (denk ook lastig werkt dan)

In deze lijst staan nog veel meer boeken die ook wel uitgebreid theorie hebben, misschien is er anders nog een andere optie mocht je dit boek patisserie niet zeker weten.

1 like

Ik vind Kookschool Patisserie van Melanie Dupuis echt fantastisch. Hier staan echt alle basisrecepten in, verschillende soorten deeg, beslag en taarten. Alleen is de Nederlandse versie al tijden niet meer verkrijgbaar, hij staat voor 115 euro tweedehands op bol. De Engelse versie is overigens wel voor 34 euro verkrijgbaar, dus mocht je Engels geen probleem vinden is dit boek echt de moeite waard.

3 likes

Thanks! Engels is geen probleem en deze ziet er erg goed uit, dus denk dat ik hiervoor ga. @FrauHelga en @Marquez thanks voor het meedenken ook! :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Die 100 beste is echt exact wat we zoeken!! Tnx!!
Lets bake :face_with_monocle::heart:

4 likes

Yes! :smiley: Veel bakplezier alvast!

1 like

Ik doe ook mee aan de hype en heb de custardkoekjes van @FrauHelga gebakken. Man man man wat lekker en simpel :heart_eyes:

@FrauHelga in wat voor boekje schrijf je die recepten voor je dochter trouwens? Ik wil ook een eigen receptenboek gaan maken, maar ik twijfel nog wat over de vorm/wel of geen lijntjes etc. Denk dat het bij mij een combi wordt van plaksels en zelfgeschreven recepten.

1 like

Ik had eerst een boekje zonder lijntjes maar dat beviel niet zo goed, dus ik heb nu een boekje met lijntjes. Een standaard notitieboekje in ongeveer A5-formaat, met harde kaft.

Leuk dat je de custardkoekjes hebt gemaakt! Lekker zijn ze hè? :drooling_face:

1 like

Wauw!!! :heart_eyes:

1 like

Je hebt ook speciale recepten notitieboekjes, oa van Hema

2 likes

Klopt, en die vind ik vaak ook heel leuk qua design. Maar die hebben meestal 1 pagina per recept of ingrediëntenlijstjes in een vakje van een bepaalde grootte. Met sommige recepten waarbij aanwijzingen wat langer zijn, is dat niet handig. Dan heb je meer ruimte nodig.
Het liefst had ik wel echt zo’n receptenboekje gehad.

1 like

Expectation vs reality.
Mini choc.chip cookies van Rutger. Heb de koekjes beetje te laat uit de oven gehaald helaas…

Ik kreeg ook gewoon een error van de instructie en begreep niet hoe ik het precies moest rollen en snijden🤣 heb uiteindelijk maar met de hand gerold. De smaak is wel goed gelukkig

6 likes

Een soort lange worst maken, en daar plakjes van snijden :slight_smile:

1 like

Wow echt? Mijn laatste 2 cakes zijn ‘mislukt’ door schiftend beslag dus dit geef me meteen weer hoop om een cake te gaan bakken hahaha

1 like

Ik volg, wil precies dat leren begrijpen.

Wauw, wat heb je ze mooi strak gekregen. Ik heb een tijdje geleden ook zulke koekjes gebakken, maar die zagen er niet zo mooi uit (ze waren gelukkig heel lekker).

1 like

En leuk!

1 like

Zo leuk dat dit topic zo actief is! Ik lees ook gezellig mee. En @FrauHelga tijd voor een blog!!

3 likes

Je kan de kom ook even föhnen! Het liefste tegelijkertijd föhnen en mixen, dan komt het mengsel sneller tot dezelfde temperatuur en is de schift er zo uit!

@Eddie @itakepictures Dat is een lastige! Voor technieken is mijn boek echt geschikt, maar die is dus in het Nederlands niet echt meer verkrijgbaar. Misschien zou je eens kunnen zoeken naar boeken die worden gebruikt bij de opleiding tot banketbakker. Ik ga er vanuit dat je daar wel veel theorie over de werking van ingrediënten kunt vinden.
Je zou ook kunnen kijken naar ‘‘Over eten en koken’’ van Harold McGee, dat is wel echt een naslagwerk, dus daar vind je informatie over de werking van gist en hoe gluten worden geactiveerd (maar ook over vlees/eieren/vis etc.). Echter, is dat niet een boek die je ontspannen gaat lezen, dat moet je meer zien als een encyclopedie met alle informatie over de wetenschap achter eten.

2 likes