Mooi geworden zeg!
Oh nee haha wat zonde! Schiften verandert ook niks aan de smaak hè, ziet er alleen goor uit
Ik heb het boek zelf niet, maar Bakken Met Kennis behandelt volgens mij veel van deze vragen!
Was gisteren niet meer toegekomen aan iets voor m’n grootouders bakken, dus heb net twee focaccia’s gemaakt en ga er zo eentje langsbrengen
Oh wat mooi gemaakt, wauw!
Ik heb het boek, maar ik ben eerlijk gezegd niet zo enthousiast. Sowieso vind ik de opmaak van het boek lelijk, maar goed dat is niet het belangrijkste. Ik heb een paar recepten gemaakt en ik vind dat er best wat foutjes inzitten/niet kloppende recepten. Ik pak hem er dan ook niet zo vaak bij.
Wat zou je graag willen zien in een boek? Franse patisserie waarbij je echt verschillende technieken moet gebruiken, meer american baking met brownies, chocolate chip cookies of wat low key gemixte recepten? Misschien is het boek: Gwenn’s bakery iets voor je? Hij heeft ook een eigen blog.
@Eddie @FrauHelga Ik heb het boek Bakken met kennis. Als je het interessant lijkt, kan ik wel wat foto’s maken zodat je een indruk hebt qua inhoud van het boek. Theorie wordt kort uitgelegd, maar eerlijk gezegd pak ik het boek er niet vaak bij. Het is voor mij al wat basalere kennis omdat ik wel vaak bak, maar als je nog veel wil leren dan is dit wel een mooi boek.
Ik ben echt gek op cakes bakken, vooral kruidige cakes zoals carrotcake! Heb niet vaak koekjes gebakken, omdat ik veel recepten saai vind, maar die van jou ziet er wel lekker uit! Misschien ga ik die eens proberen
Thanks voor de tip, ga het even checken! Vooral Franse patisserie, en dan veel basisrecepten en technieken wil ik wat beter onder de knie krijgen.
Dan is het boek Gwenn’s bakery ook een aanrader zoals ik net al schreef. Op zijn blog vind je zijn stijl een beetje en kan je kijken of het je aanspreekt.
Nou jullie hebben me weer geïnspireerd om te gaan bakken hahaha. Ben benieuwd he, hoe zorgen jullie ervoor dat boter zich niet opstapelt in je garde? Ik gebruik een keukenmachine, maar moet soms ff met een mesje de garde leeg pulken
Als je boter op kamertemperatuur is klontert het meestal niet heel erg in je garde.
Wat ik zelf nog gebruik is een flexbeater van KitchenAid. Er zijn geloof ik meer keukenmachines die vergelijkbare flexbeaters hebben.
Aan de bisschopshaak zit dan een flapje dat de binnenkant van de kom raakt en daarmee voorkom je (niet 100% maar wel grotendeels) dat boter zich op bepaalde plekken ophoopt.
Ik ben echt helemaal enthousiast dit HELE topic zo ongeveer door gegaan
En ik wil NU bakken.
Jullie maken echt meesterlijke dingen. Is de eerste HHB -FF’er al geweest?
Ik wil binnenkort eens tartelettes gaan maken, maar in bijna alle recepten zit een deel amandelmeel wat eventueel vervangen kan worden met gewone bloem. (Amandel kan ik niet eten ivm een allergie.) Ik begreep dat amandelmeel naast smaak ook zorgt dat het iets krokanter gebakken wordt. Zou het helpen als ik ipv gewone bloem (deels?) Zeeuwse bloem gebruik? Of zeg ik nu iets heel geks, haha!
Vind dit zo’n leuk topic! Bak nu helaas minder omdat ik echt een kutoven heb, zo’n klein combi ding waar je gewoon weinig mee kan.
Ik kan niet wachten op een grotere keuken, goede oven erin en dan wil ik waarschijnlijk ook een cursus gaan doen bij bakery institute.
Ik vind dit helemaal geen slecht idee. Zeeuwse bloem zorgt inderdaad voor een iets krokanter eindresultaat en wordt vaak bij koekjes etc gebruikt. Het proberen waard zou ik zeggen!
Ik heb van mijn bokkenpootjes nog banketbakkersroom over dus ga vandaag de custardcakejes maken van Rutger!
Heb je toevallig een plastic “mes” opzetstuk voor je keukenmachine? Voor boter gebruik je vaak een vlinder bij een standmixer omdat je het romig wil kloppen (tot het witter wordt). Een garde werkt inderdaad wat minder handig.
Is een verjaardag echt een verjaardag als je niet met taart ontbijt?
(Hij is iets minder strak dan ik wilde maar hij smaakt gelukkig goed Vanillebiscuit van Laura’s bakery, italian meringue frosting (edit: swiss meringue, niet italian haha) met lemoncurd voor een citroenfrosting
)
Gefeliciteerd! Lijkt me een uitstekend begin van je verjaardag.
Hij is super strak geworden! Heel erg gaaf. Heb je een recept van de frosting waarmee je hem hebt afgesmeerd?