Baktopic (Deel 1)

@Bunnyslippers Ik heb volgens mij nog ergens een kookboek van haar. Zal vanavond eens kijken of dat recept er toevallig in staat!

1 like

Als ik dit plaatje bekijk (gevonden op Pinterest) lijken de twee suikers te kloppen!

Het recept achter de betaalmuur kan ik enkele seconden zien, te kort om te lezen maar (na vaker klikken :joy:) lang genoeg om zowel bruine suiker als gewone suiker te zien staan.
Volgens mij staat het recept in de Bomvolle Oven van Van Boven. Ik heb Home Baked, daar staat het niet in.

1 like

Heeft iemand nog een lekker recept met (veel) witte chocolade? Ik heb nog 2 grote witte chocoladeletters liggen die ik anders nooit op eet.

Hier staat bruine suiker. Gebruiken jullie dan donkerbruine of lichtbruine basterdsuiker? Ik ben hier vaker door in verwarring bij recepten.

Ik wil sowieso als ik ooit nog in de VS kom ‘brown sugar’ meenemen, ben benieuwd hoe het resultaat daarvan is in bijv. chocolat chip cookies.

Als er bruine suiker genoemd wordt in recepten pak ik altijd donkerbruine basterdsuiker (of vergelijkbare Belgische donkerbruine suiker) en dat gaat eigenlijk altijd goed.

2 likes

Over basterdsuiker gesproken, heeft iemand dé tip om het niet aan elkaar te laten klonteren in de pot? Het is bij mij 1 harde suikermassa geworden…

Thanks, ook @Boommm! Ik heb ze net uit de oven gehaald, ze ruiken iig heerlijk. Nu nog even kijken wanneer ik ze op het rek moet laten afkoelen en voor hoe lang. Heb zo geen geduld :joy:

14 likes

Een van mijn favoriete recepten :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes

Ik heb snickerdoodles gemaakt, super makkelijk en heeel lekker!

25 likes

Oké update:

De textuur is top, echt van die chewy koekjes. Deze sukkel was echter vergeten om een snuf zout toe te voegen aan het deeg (had wel de zeezoutvlokken gepakt en was toen afgeleid). Dan waren ze echt perfect geweest. Maaarrr ik vind ze dus zo lekker dat ze zelfs zonder zout verslavend zijn. Ik heb de 100% naturel pindakaas gebruikt van AH trouwens, en wederom het recept gewoon gehalveerd. Heb (had) 17 koeken.

6 likes

Mocht iemand de tekst nog zoeken:

Ik ga ze ook binnenkort zelf maar eens maken.

Samenvatting

Pinda-amandelkoeken van Yvette van Boven

Kookboekenmaker, kok en illustrator Yvette van Boven maakt elke week een gerecht in de oven. Deze week: pinda-amandelkoeken.

[Yvette van Boven](https://www.volkskrant.nl/auteur/Yvette van Boven)12 december 2015, 2:00

Beeld Yvette van Boven

Pindakaas is hip. Ik merkte dit op omdat ik wel zes potten pindakaas in mijn kast heb staan. En geen enkele heb ik zelf aangeschaft. De potten hebben vaak een modieuze, nostalgische uitstraling en schreeuwen op hun etiket dat ze zonder kleur- en smaakstoffen zijn: puur en met niks. Ja, soms zit er zeezout in of extra stukjes noot. Ik krijg ze achter elkaar door opgestuurd van bedrijven. Tijd om er iets mee te doen dus. Want ik ben geen boterhammen-met-pindakaaseter, maar wel een koekenbakker. Dus dat werd het: pindakoeken. Mét amandel en zeezout, maar zonder gluten (misschien leuk om te weten voor modieuze mensen met glutenangst).

Pinda-amandelkoeken

Recept voor 32 stuks

Ingredienten:
250 gr pindakaas
125 gr bruine basterdsuiker
125 gr suiker
125 gr amandelmeel
2 eieren
2 tl (10 gr) bakpoeder
snufje zout
1 el zoutflakes

Bereidindswijze:

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Bekleed 2 grote bakplaten met bakpapier of siliconenmatten. Meng alle ingrediënten fluks tot een niet-plakkerige bol deeg. Vorm er met schone handen balletjes van ter grootte van een kleine walnoot en leg ze iets uit elkaar (ze rijzen flink) op de bakplaten.

Druk ze met een koekstempel (die koopt u bij de huishoudwinkel, met zo’n siliconen print op de kop) of met een vork uit tot platte, ronde koeken. Bestrooi ze met zoutflakes.

Bak de koeken in het midden van de oven (plaat na plaat) in 8-10 minuten mooi bruin. Blijf er bij, want het gaat best snel. Laat de koeken nog even drogen alvorens ze van de plaat te halen en verder af te laten koelen op een rooster. Ze zijn nog zacht als ze uit de oven komen, maar worden bros bij afkoelen.

Yvette van Boven laat het ovengerecht wekelijks zien op Instagram: @yvettevanboven

5 likes

Maak je deze vaker? Hoe bewaar je ze? Bij mij kwamen die met bitterkoekjes met een krokant laagje uit de oven maar de volgende dag waren ze heel klef. Ik denk omdat ik ze in een luchtdichte trommel gedaan heb ofzo?

Oké ik ben om, ik ga ze dit weekend maken.

@Swelgje Heldin, dank! :heart:

1 like

Graag gedaan! Kleine moeite want heb een abonnement op de volkskrant.

2 likes

Heeeee dat is mijn boekje! Die carrotcake is echt vet lekker he, ik heb dat recept ook ooit hier ergens vandaan gehaald!

4 likes

Jaaa echt top. Heb ‘m ook al naar anderen doorgestuurd dus jij ook bedankt voor het delen!

2 likes

Ja, ik maak deze best vaak. Ik bewaar ze ook in een luchtdichte trommel (zo’n plastic vershoudbakje) en ze zijn de volgende dag denk ik inderdaad wel minder krokant maar ik kan niet zeggen dat ik ze klef vind. Soms doe ik aluminiumfolie bij de trommel in maar of dat het verschil maakt betwijfel ik. Toen ik bitterkoekjes las ben ik meteen in de bakbijbel gaan kijken of ik die versie over het hoofd heb gezien maar hij staat er niet in. Heb je het recept van de site van Rutger of zelf bedacht? (Genius :yum:)

Ze zien er heerlijk uit!

1 like

Oehh thanks. Dit klinkt superlekker en heb nog een lading geraspte kokos dus komt goed uit!

1 like

Ik moet ze gewoon vaker maken en een beetje blijven uitproberen dan denk ik!
Ik heb het recept uit zijn De 100 Allerbeste Recepten. Nagenoeg hetzelfde recept als die uit de Bakbijbel. Deze hebben alleen 10g minder suiker en de vulling is: 100 bitterkoekjes in stukken gebroken en 1tl amandelextract.

1 like