Baktopic (Deel 1)

Oo, dit topic. :smiling_face_with_three_hearts: Ik heb de afgelopen maanden helemaal niks gebakken, maar ik ben lekker aan het bijlezen (sorry voor alle hartjes, ik mis nog 1000 berichten dus er komen er nog een hoop aan, haha!) en ik raakte gisteravond helemaal geïnspireerd, heb wel 10 recepten opgeslagen, twee kookboeken op mijn wensenlijstje gezet en ben gelijk aan de slag gegaan om babka te maken, haha!

Ze zijn nu aan het rijzen, ik ben superbenieuwd!!!

65 likes

Oh zien er goed uit! Ga deze binennkort ook maar weer eens maken, mmmm :yum:

1 like

2e batch kokosmakronen zien er veel beter uit

35 likes

De eerste gaat nu de oven in :pray: vol verwachting klopt mijn hart

30 likes

Ik maak vandaag een foccacia. Hij is nu voor de eerste keer aan het rijzen. Ben benieuwd of het wat wordt

5 likes

Welk recept heb je gebruikt? Dit heb ik al zo lang op de planning staan om te maken.

Waarom ziet koekjesdeeg op fotos er altijd glad en niet plakkerig uit en ik krijg deze plakbende?

Samenvatting

Nu moet ik balletjes ervan draaien maar no way dat die mooi rond worden

3 likes

Ik raak altijd zo geïnspireerd door dit topic! Heb de laatste paar weken geprobeerd om mezelf wat meer uit te dagen! Ik heb onder andere hele lekkere berliner bollen met frambozenjam gemaakt, vegan rum eggnog koekjes, een appelkaneel slof en een heleboel andere dingen. Al is mooie foto’s maken nog wel een ding :sweat_smile:

28 likes

Wat bij mij helpt is altijd even goed laten koelen in de koelkast voordat ik balletjes rol/plakjes snijd. Mijn chocolate chip cookies deeg doe ik zelfs minstens 12 uur in de koelkast voordat ik ze afbak!

Ohja dat is een goed idee alleen ben ik nu in de bakmood haha… heb ze met veel kleverige handen tot balletjes kunnen draaien en nu in de oven.

1 like

Ik denk niet dat je iets verkeerd doet hoor, soms gebeurt dat gewoon. Dan kan het zijn dat je oven net wat anders werkt of dat er iets teveel bloem of vulling in zat.

Wat helpt is de balletjes wat platter drukken op de bakplaat of tussentijd je bakplaat even een (paar) keer op het ovenrek slaan.

1 like

Koekjes waarin ik een gedeelte bloem heb vervangen voor amandelmeel en er zit spijs door het deeg heen. Dit recept heb ik gehalveerd:

20 likes

Goed recept! :ok_hand:t2:

29 likes

Zullen vast net zo goed smaken! :slight_smile:

1 like

Volgende keer de slagroom ook zelf maken hahahaha maar het was zoooo lekker :smiling_face_with_three_hearts:

59 likes

Meer meel gebruiken tijdens het balletjes draaien! Je handen ook in het meel deppen voordat je t deeg vastpakt. En idd even laten afkoelen! Hoeft maar 30 min of zo vaak

@Merel wow zien er supergoed uit!

Ik heb praktisch de helft van mijn cookiedough opgegeten hahah zooooo lekker :yum: afgebakken foto’s volgen zo!

1 like

Hahaha @Eddie, ik ben echt heel enthousiast en ik word ook gewoon superblij van iedereens baksels. Echt een ~wholesome~ topic, dit. :smiling_face_with_three_hearts:

De babka’s zijn goed gelukt! Omdat ik al zo lang niet had gebakken (en ik sowieso geen bakkoningin ben) was ik bang dat het heel moeilijk zou zijn, maar het viel juist heel erg mee. Ik heb dit recept uit dit topic gevist en gevolgd.

Gerezen babka’s:

Uit de oven gehaald en geglazuurd:

Aangesneden:

83 likes

Vandaag custardkoekjes gebakken. Super makkelijk en erg lekker. Vriend ook weer helemaal blij, die wilde graag zandkoekjes en dit lijkt er wel op. Misschien doop ik er nog een paar ik pure chocolade.

Wel erg veel koekjes voor 2 personen, dus morgen gaat er een lading mee naar mijn werk, collega’s ook weer blij.

Heb het recept gebruikt die @FrauHelga een tijd geleden deelde.

24 likes

Ik had ook een lekker bakdagje. Lekker ontbeten met kaneelwafels en toen rugelach gemaakt. Dat zijn Israëlische koekjes. Het deeg is gebladerd en vulling is zelfgemaakte bramenjam met walnoot en suiker. Hierdoor karameliseert het heel lekker. Recept komt uit Sweet van Ottolenghi.

45 likes

Nice! Die rugelach sla ik op :star_struck:

Koekjes met karamel en pecannoten zijn awesome geworden!

25 likes