Baktopic (Deel 1)

Ik ging vanochtend even de pindakaaskoekjes bakken, want blue monday. Alleen kwam ik erachter dat ik geen bakpoeder meer had. Ik had wel nog baking soda, maar daarvan dacht ik dat dat altijd met iets zuurs moet (klopt dat?). Daar had ik ook niet zoveel van (citroensap leek me niet lekker, azijn twijfelde ik over), dus toen heb ik er uiteindelijk een klein beetje yoghurt doorheen gedaan. Conclusie: ze zijn mooi gerezen (en met van die oppervlakkige scheurtjes) en smaken heel erg prima.

Maar nu ben ik dus benieuwd of ik onnodig moeilijk heb gedaan en ook gewoon de baking soda zo had kunnen gebruiken. Iemand die daar verstand van heeft?

1 like

Baking soda heeft altijd wat zuurs nodig, gebruik zelf vaak scheutje azijn (proef je niet terug).
Door het zuur ontstaan er kleine belletjes met lucht in het beslag.

1 like

Ik gebruik ook azijn, dat proef je echt niet terug.

1 like

Ik hou het recept altijd aan. Als ik geen bakpoeder heb en wel baking soda en voeg ik wel wat azijn toe. Leerde hier laatst ook dat cacao ook als een zuur werkt.

2 likes

Iets zuurs is niet per se wat wij associëren met zuur, bijvoorbeeld cacaopoeder is ook ‘zuur’ (ph-waarde). In recepten met cacaopoeder hoef je dus niet nog extra azijn/citroen toe te voegen om baking soda te activeren. Als je zoals @Puzzelmeiske bakpoeder vervangt door baking soda kan het wel nodig zijn, als het recept nog niets zuurs bevat. Voor recepten waar baking soda al in de ingrediëntenlijst staat is dit bij mijn weten niet nodig, omdat het recept dan als het goed is al een ingrediënt bevat dat reageert met de baking soda (vm ook karnemelk bijvoorbeeld)

Edit: wat @strawberry hierboven dus ook zegt haha

3 likes

:raising_hand_woman:

Het zijn naar mijn mening echt verschillende boeken. De Koekjesbijbel is 100% koekjes, de Bakbijbel is van alles wat en veel techniek. Ik vind de Bakbijbel geen vervanging voor de Koekjesbijbel en vice versa.

2 likes

Vrije dag vandaag dus tijd gehad om koekjes te bakken. Chocolate chip cookies gemaakt met amandelmeel.

31 likes

Dit ziet er zo mooi uit. Welk recept heb je gebruikt?

Wauw lekker! Zien er goed uit.
Komt t recept uit de bakbijbel?

1 like

Die van Rutger, maar dan zonder limoen:

1 like

Ik geniet enorm van alle foto’s en krijg zoveel zin in bakken, maar wil het allemaal niet eten en alles weggeven kan ik ook niet aan :joy:

Hebben jullie ook nog tips voor gezonde baksels?

2 likes

Bananenbrood! Bak ik haast elke week of 2 stuks voor 2 weken.

1 like

Ik wil dit en ik wil het nu. Ziet er echt heerlijk uit!

Oooo heerlijk!! Heb je een recept!?

Wauw dit ziet er heerlijk uit!

Call me influenced, ben heel benieuwd!!

23 likes

Wat een leuke! Waar heb je ze mee gestempeld? Vind het een heel gaaf effect!

Thanks! Met een honingraatpatroon (is een soort plastic mat, officieel bedoeld voor deeg of chocolade volgens mij)

De koekjes zijn niet mijn favoriet helaas, ik proef weinig van de vanillecustardsmaak, ondanks extra vanilleextract, maar ik proef wel weer het gevoel van maizena. Hopelijk wordt dat minder als ze zijn afgekoeld

2 likes

Thanks voor de tip, net besteld! Voor 2 euro het proberen waard

1 like

Bakkers,

Ik wil morgen een gewone vanille cake maken maar ik heb gezouten boter gekocht in plaats van ongezouten. Gaat het wel lekker zijn, moet ik mijn recept aanpassen of gewoon geen cake bakken?