Doordat ik ze hier zoooo vaak zie ben ik ook bijna overtuigd haha
Het was ook wel echt zo easy om te maken!
Ohja, heel weinig ingrediënten inderdaad! Jammer dat custardpoeder niet iets is wat ik standaard in huis heb, anders had ik ze direct gemaakt. Nu nog even twijfelen of ik het waard vind om dat poeder te kopen terwijl ik dat verder nooit gebruik
Nou de brownies vallen hier erg in de smaak. Mijn vriend vindt ze echt fantastisch en loopt nu steeds naar de keuken om nog een stukje te pakken
Hoef niet bang te zijn dat het niet op komt iig, haha
Is dit hét custardkoekjesrecept?
Ja! Hier zijn ze goedgekeurd hoor!
Ik heb tegenwoordig zo’n macaron bakmat, dan maak je in ieder geval altijd mooie gelijke macarons (besteld via Ali). Maar daarvoor pakte ik altijd een kleine steekring of een glas met het formaat wat ik mooi vond en die trok ik met potlood om op mijn bakpapier. Het is even een klusje, maar dan weet je zeker dat je mooie gelijke macarons opspuit!
Die scheuren kunnen meerdere redenen hebben, bijvoorbeeld dat de oven te heet staat. Maar ik denk dat ze bij HHB de macarons onvoldoende hebben laten drogen aan de lucht, ik laat ze het liefste opgespoten minimaal een half uur staan voordat ik ze afbak. Dan krijgen ze een soort velletje, als je dan met je vinger een macaron aanraakt blijft er geen beslag aan je vingers kleven. Als je ze niet laat drogen voordat je ze afbakt kunnen ze ook scheuren. En aangezien ze bij HHB met een klok zitten gok ik dat het daar is mis gegaan.
Kom er net achter dat ik hiervoor alles in huis heb, let’s go!
Yes! Ik voeg wel altijd een snufje zout toe en extra vanille, anders vind ik ze te vlak van smaak.
Ja mijne is van siliconen inderdaad! Ik heb er nog nooit problemen mee gehad! Maar zo’n geplastificeerde klinkt ook prima inderdaad.
De Nutella cake / torta alla gianduia uit dat boek is ook een aanrader.
Oeh ja love welshcakes als ontbijt! Dank voor je herinnering, ga ik ook weer eens maken
Ik ging vanochtend even de pindakaaskoekjes bakken, want blue monday. Alleen kwam ik erachter dat ik geen bakpoeder meer had. Ik had wel nog baking soda, maar daarvan dacht ik dat dat altijd met iets zuurs moet (klopt dat?). Daar had ik ook niet zoveel van (citroensap leek me niet lekker, azijn twijfelde ik over), dus toen heb ik er uiteindelijk een klein beetje yoghurt doorheen gedaan. Conclusie: ze zijn mooi gerezen (en met van die oppervlakkige scheurtjes) en smaken heel erg prima.
Maar nu ben ik dus benieuwd of ik onnodig moeilijk heb gedaan en ook gewoon de baking soda zo had kunnen gebruiken. Iemand die daar verstand van heeft?
Baking soda heeft altijd wat zuurs nodig, gebruik zelf vaak scheutje azijn (proef je niet terug).
Door het zuur ontstaan er kleine belletjes met lucht in het beslag.
Ik gebruik ook azijn, dat proef je echt niet terug.
Ik hou het recept altijd aan. Als ik geen bakpoeder heb en wel baking soda en voeg ik wel wat azijn toe. Leerde hier laatst ook dat cacao ook als een zuur werkt.
Iets zuurs is niet per se wat wij associëren met zuur, bijvoorbeeld cacaopoeder is ook ‘zuur’ (ph-waarde). In recepten met cacaopoeder hoef je dus niet nog extra azijn/citroen toe te voegen om baking soda te activeren. Als je zoals @Puzzelmeiske bakpoeder vervangt door baking soda kan het wel nodig zijn, als het recept nog niets zuurs bevat. Voor recepten waar baking soda al in de ingrediëntenlijst staat is dit bij mijn weten niet nodig, omdat het recept dan als het goed is al een ingrediënt bevat dat reageert met de baking soda (vm ook karnemelk bijvoorbeeld)
Edit: wat @strawberry hierboven dus ook zegt haha
Het zijn naar mijn mening echt verschillende boeken. De Koekjesbijbel is 100% koekjes, de Bakbijbel is van alles wat en veel techniek. Ik vind de Bakbijbel geen vervanging voor de Koekjesbijbel en vice versa.