Baktopic (Deel 1)

Chocolate chips cookies! Ze zijn wel lekker groot geworden :joy:

Heb dit recept gebruikt: https://www.ah.nl/r/1191268

Vind ze wel lekker maar er zit niet mega veel smaak aan het koekje eigenlijk. Heb ze ook wat langer in de oven gelaten, nu is de buitenkant knapperig en de binnenkant chewy

19 likes

Ik heb de Ghriba koekjes gemaakt. In 3 versies: naturel, sesam-amandel, en walnoot.

bakverhaal + foto

Weet natuurlijk totaal niet hoe ze horen te smaken, structuur etc. De eerste, naturel, had ik in bolletjes gedaan zoals recept. Ik heb maar een combimagnetron dus moest met hetelucht bakken, en juiste temperatuur vinden is lastig in dat ding. Kreeg na een tijdje wel de kenmerkende barstjes maar structuur van de ballen bleven heel zacht, verpulverde zowat uit elkaar als je erop duwde. Ik denk dat dat ‘t zanderige dan is. Heb ze extra lang erin gelaten omdat ik het niet vertrouwde en hoopte dat ze bruiner en knapperiger zouden worden. Nee, ze bleven de hele tijd hetzelfde. Heb ze er maar uit gehaald. Na een tijdje geproefd en mja, heel zanderig inderdaad. En het rare: de binnenkant is knapperig en buitenkant zacht. Haha meestal is dat andersom!
Ik vind ze verder niet vies! Alleen erg wennen.

Bij andere smaken had ik de bolletjes wat platter gemaakt, en temperatuur omhoog. Maar kreeg dan geen grote barsten.

Ik denk niet dat ik ze nog een keer ga maken maar was wel grappig voor een keer.

Straks alvast deeg maken van https://www.bakefromscratch.com/doubletree-signature-chocolate-chip-cookie/ chocolate chip cookies en morgen of overmorgen afbakken!

10 likes

Wat een gezellig dienblaadje, is die van de Action toevallig? ik heb er namelijk ook twee, een kleine en een grote

1 like

Ja klopt! Vind baksels hier altijd wel mooi op staan voor een foto haha

1 like

Volgende keer wat vanille door het deeg doen! Zit nu behalve de chocolade niks door, dat is het denk ik. Ze zien er wel heel mooi uit!

1 like

Was de verhouding koek/boter misschien niet goed? Ik doe eigenlijk altijd bastogne koekjes met boter en dat werkt perfect! Dat wordt echt een mooie dikke substantie die goed stijf wordt en ook mooi gesneden kan worden. Voor een vorm van 18 cm gebruik ik 160 gram bastogne en 60 gram boter. Dan heb ik een bodem van iets van 1,5 cm dik.

1 like

Ja ga ik doen inderdaad! En misschien meer dan 8 want ze zijn wel heel vullend :joy:

@Evert Ik geniet echt van hoe egaal de buitenkant is, heel mooi!

2 likes

Ooo zo mooi (en lekker) is alles weer. Ik kijk een paar dagen niet en het topic is alweer overstroomd met baksels.

Ik heb sinds begin dit jaar mijzelf voorgenomen om elk weekend iets te bakken. Ik vind het namelijk heel leuk, maar kan het nog niet zo goed. Dus ik wil meer gaan oefenen zodat als we weer bezoek mogen ontvangen, ik iets zelfgemaakts op tafel kan zetten!

Het resultaat van vandaag:

Boterkoek :drooling_face: (recept van Laura’s Bakery)

Mijn deeg was wel heel korrelig en plakkerig, dus ik kreeg het met een lepel (zoals Laura zei in het recept) echt niet glad. Heb toen maar een natte lepel gebruikt :woman_shrugging:t3: En ik kreeg er ook geen mooie strepen in met een vork, ik trok het deeg helemaal mee. Herkennen mensen dit? (Dit was mijn eerste keer dat ik boterkoek maak).

Smaak is iig wel heel goed :grin: Volgende keer wil ik hem met iets van kokos of gember maken.

En bananenbrood zonder suiker (ook van Laura) met half amandelmeel en half gewoon meel.
Had er ook nog wat gehakte noten, chocola en kokosrasp in gedaan. Meestal doe ik er ook dadels in, maar die had ik nu niet :stuck_out_tongue:

Receptjes:

23 likes

Ik vind 'm nu al prachtig, terwijl de foto hem geen recht doet zoals je zegt dus dan moet ie in het echt wel perfect zijn haha. Mooi met het kokosrandje! De smaakcombinatie klinkt ook lekker!

Ik vind je boterkoek en bananenbrood er heerlijk uitzien @Kaasvlinder, ik zou heel blij zijn als ik bij jou op bezoek zou komen en dit op tafel zou zien staan :grin:.

2 likes

Even 2 koeken gebakken van die hotel chocochipkoeken. Zien er absoluut niet uit als op het plaatje :sweat_smile: (ik heb ook gehakte repen chocola gebruikt ipv chocorondjes, en waarschijnlijk walnoten te fijn gehakt)
De rest van het deeg invriezen.

26 likes

Dat is wel de juiste structuur! Heb je ze na het bakken niet meer in de poedersuiker gerold?

Maaar, hoe smaken ze?

2 likes

Ze moesten een uur afkoelen stond er haha nou dat is ook weer overdreven. Heb het net geproefd.
Heel lekker! Echt geweldig… van buiten lekker knapperig en nog wat chewy van binnen, veel smaak. Beste koekje dat ik ooit gemaakt heb haha, maar ik ben een beginner.

3 likes

Nee, leek me niet echt nodig voor mezelf, krijg je zo’n zooi van haha. Wie weet dat ik er wel wat overheen strooi als ik ze meeneem naar werk. Daar dump ik altijd mijn baksels.
Ze zijn uiteindelijk ook best lekker hoor!

1 like

Oe, dan ga ik ze mss ook een x maken, ben zelf echt nog een noob dus durf nog niet alles aan.

Is echt een makkie. Alles alleen maar mixen in de kom stap voor stap. Niks met je handen ofzo.

1 like

Ik heb de naturel Ghriba van Kookmutsjes ook een keer gemaakt. Vond het geen succes qua smaak en structuur

Foto

2 likes

Prachtig!!

1 like

Ja het is apart he. Maar ws horen ze wel zo… op kookmutsjes staat12 min op 170 graden. Op een andere site stond 30 min op 200 graden… ik heb ze allebei ongeveer geprobeerd en structuur is hetzelfde.

1 like

Ik heb deze ook gemaakt en ze zijn heerlijk (dambord en spiraal koekjes) maar ze zijn echt mini haha, deeg iets te dun uitgerold denk ik! Binnenkort poging 2 wagen!

1 like