Baktopic (Deel 1)

Ik heb in de Albert Heijn voor het eerst gezien dat er broodbakmixen zijn van Robért (van o.a. heel holland bakt). Heb zelf nog nooit brood gebakken, dus vond dit wel een mooi beginnetje.

Heb de volkoren mix + zuurdesem gekocht en het deeg ligt nu te rijzen. Ben heeeel benieuwd hoe het wordt :crossed_fingers:t3:

(dit allemaal zonder broodbakmachine btw)

Ik heb ook geen broodbakmachine, bak alles in de oven :grinning:
Mocht je ooit meer brood willen bakken, kan ik je de boeken van Levine o.a. ‘brood uit eigen oven’ van harte aanbevelen!

2 likes

Oeh wat een goede tip! Hij is echt heeeel lekker geworden, dus als ik dit vaker ga doen ga ik zeker even dat boek checken. Dankjewel

Wow wist niet dat dat kon! Wat cute dat hij zo aan het experimenteren is

Zo te horen zijn jullie een echte bakfamilie en vullen jullie elkaar echt goed aan haha

1 like

@Pheebs Dit recept voor een witte chocolade cheesecake met frambozen is heel erg lekker! Ik heb alleen bastogne gebruikt voor de bodem in plaats van spritzen. Daarnaast bak ik de bodem ook altijd nog even, weet niet zeker of dat nou ook in dit recept moest; https://www.keukenliefde.nl/witte-chocoladecheesecake-met-frambozensaus-swirl-starbucks-copycat/

@Polska Hoe zijn de broden gelukt? Ik ben de laatste tijd ook veel brood aan het bakken, ontzettend leuk vind ik dat! Gisteren toevallig voor het eerst brioche gemaakt, ook een aanrader!

De tip voor de gietijzeren pan is vooral belangrijk bij zuurdesem brood, dan blijft het vocht mooi in de pan en wordt het brood weer een stukje groter. Daarnaast moet de oven behoorlijk heet zijn bij zuurdesem en je wil niet dat de bovenkant te snel kleurt. Ik doe meestal 25 minuten met deksel en daarna is het een kwestie van in de gaten houden, vaak nog iets van 20 minuten zonder deksel.

Echt heel goed gelukt vind ik! Net twee sneetjes op en ik vond het maak proces ook erg leuk. Lekker kneden en bezig zijn met het deeg. Wil dit wel echt vaker doen, heb de smaak helemaal te pakken.

Oeh hoe is je brioche brood geworden? Echt heerlijk voor het weekend!

Weet iemand een lekker recept waarbij ik Griekse yoghurt kan gebruiken? Heb nog een bak staan die ik anders toch ga vergeten opeten.

https://www.eefkooktzo.nl/aardbeien-cheesecake-met-yoghurt/

http://liefdevoorlekkers.nl/2015/02/18/yoghurtcake-met-granaatappel/

Die laatste is met turkse yoghurt, maar grieks kan vast ook

1 like

Dat is ook een goede. Ik kan me even niet meer herinneren of we dat toen ook geprobeerd hebben (na drie keer hebben we het maar zonder likeur gemaakt). Maar de opmerking van genoeg af laten koelen is ook een goede. En anders dus even op het vuur alcohol laten vervliegen. Ga deze week ofzo wel even weer een poging wagen. Bedankt!

1 like

Oehhhh het klinkt en (en ziet eruit) allemaal heel lekker!! Dank voor de tips @BiloxiParish @Waterverf @George

@Marquez Ik ben er nog niet uit of ik voor no bake of bake ga, haha. Denk wel dat het een monchoutaart wordt dit keer ipv een cheesecake, maar ik blijf twijfelen, zeker na de tip van @George (dus misschien maar gewoon allebei :rofl:)

1 like

Je kan ook flatbread maken van Griekse yoghurt met bloem en zout. Ik ga deze week shakshuka eten en daar maak ik dan dat flatbread bij, ook lekker!

1 like

Ik heb wel eens courgette-banaan muffins gemaakt, was heel lekker!

geen idee, extra groenten ofzo? En ik denk ook wel dat het de muffins extra moist maakte, ze waren totaal niet droog. Zelfs na een paar dagen werden ze niet droog

1 like

Ik denk een beetje zoals met wortel in een carrotcake. De beide groenten zorgen namelijk voor een heel mooi zacht en luchtig beslag. Komt ook mede door de olie natuurlijk die er bij zit.

edit: heb even wat gegoogled en kwam uit op twee linkjes. het zit hem inderdaad in de structuur/textuur van het beslag en blijkbaar ook binding. https://moniquevandervloed.nl/courgettes-voedzaam-en-knettergezond/ en https://nl.wikipedia.org/wiki/Worteltaart
weet niet of er nog betrouwbaardere bronnen zijn, zo ja dan hoor ik het graag

1 like

Waren deze zoals bijvoorbeeld die van Subway met een nog redelijk zachte binnenkant?

Die zien er echt goed uit! Ik heb dit recept ook wel eens gemaakt, maar bij mij lopen ze altijd net te hard uit en dan worden de randjes een soort crunchy caramel, zoals bij kletskoppen zeg maar. Ook wel lekker, maar die van jou zien er lekkerder uit :stuck_out_tongue:

Oké top, dit recept ga ik opslaan. Dank je wel. :smile2:

Dit boek is écht een aanrader. Haar website overigens ook, veel van mijn favoriete broodrecepten staan daar. De kerststol is ook een aanrader! Valt altijd in de smaak bij mensen en zoveel lekkerder dan bij de winkel/bakker vandaan.

Is inmiddels alweer enige tijd geleden dat ik nog vaak vragen had, maar destijds reageerde ze ook altijd met advies als je tegen problemen aanliep of iets in je recept wilde vervangen (bijvoorbeeld tarwe- of glutenvrij).

Moist en vulling. Ik heb een recept voor Amerikaanse chocoladetaart/cake en daar gaat een kilo courgette in. Merk je qua smaak of consistentie niets van, maar vult erg goed en is lekker moist.

1 like