Baktopic (Deel 1)

In het cheesecake boek van Oh My Foodness staat inderdaad dat je een ovenschaal met water op de bodem van je oven kunt zetten.

1 like

Ik zat altijd meerdere kleine ovenschaaltjes onderin de oven! Gaat prima.

1 like

@Blush @Tamara

Nou hij staat erin! Op hoop van zegen! :slightly_smiling_face:
Ik post straks een foto met het resultaat. Het wordt een sinaasappel cheesecake trouwens.

4 likes

Niet mooi, wel lekker: havermout-pindakaaskoekjes van Rutger.

18 likes

Ben ik weer over de cheesecake, haha.

Hoe lang laten jullie de cheesecake meestal bakken?
Ik gebruik namelijk een recept uit een kookboek van de Hummingbird Bakery, en daar staat 40 minuten in.
Maar in de bakbijbel staat een cheesecake recept en die moet je 1,5 tot 2 uur bakken. Wel op 20 graden koeler.
Die van Miljuschka moet ook 2 uur gebakken.
Ik vind dat zo’n groot verschil met mijn recept.

Degene die ik voor het laatst heb gebakken was 75 minuten op 120 graden. Is jouw recept niet toevallig bedoelt voor een kleinere bakvorm? Als hij nog te vloeibaar is kun je hem altijd nog even langer in de oven laten staan.

1 like

Net als @George vaak rond de 75 minuten.

1 like

Ik gebruik een bakvorm van 22cm doorsnede. Laat hem toch maat iets langer bakken, vind hem nog wel heel vloeibaar.

1 like

Ik kom mijn pecan-karamelkoek laten zien. De oven had wel lager gemogen. En ik had eigenlijk meer van de smaak verwacht, de vulling is niet zo uitgesproken geworden als dingen met pecan normaal.

46 likes

Jammer van de smaak want ziet er wel echt prachtig uit!

Dankje! In het recept staat wel dat hij na 2 dagen het lekkerst is, dus misschien wordt het nog beter!

1 like

Hij moet eigenlijk alleen in het midden nog wat “wobbly”/niet helemaal gestold zijn, dan is hij perfect (vind ik).

@Rilah hij ziet er erg mooi uit! Kan best hoor, dat hij na 2 dagen lekkerder is, ik had gister een appelslof gebakken, gister vond ik hem maar zo-zo, vandaag is hij al veel lekkerder! Je kunt hem ook in de vriezer doen en hem er tegen het weekend weer uit halen, doe ik met brownies ook altijd. Dan zijn ze veel lekkerder.

3 likes

Ik vind het zo leuk dat dit topic elk weekend helemaal opbloeit haha

Bij mij staan er mergpijpjes op de planning voor vandaag! Hele klus geloof ik

9 likes

Tot zover mijn poging om dit weekend even niets te bakken… gisteravond laat toch nog een cake gemaakt :joy:
Turkse griesmeelcake die een beetje nattig is door het siroop wat je eroverheen giet nadat hij is gebakken. Simpel, zoetttt met een vleugje citroen maar lekker!

37 likes

Oh leuk! Maak je met cake of alleen met een crème? Ik vind die mini’s het lekkerste maar heb daar nog niet echt een handig recept voor gevonden. Al is het natuurlijk gewoon botercrème met marsepein en chocolade.

Ik ga zometeen die kokoscake maken. Wil al weken bakken maar stel het steeds uit. Zoveel afwas altijd :weary:

Whoah lekker ziet dit eruit zeg!

@Marquez het recept van Rutger heeft met name cake en dan een laagje jam en laagje crème, maar mijn vriend wilde graag een groter deel crème, dus doe denk ik half cake half crème en dan laagje jam

2 likes

Invriezen wilde ik inderdaad ook doen na vandaag, heb ik met mijn laatste paar baksels ook gedaan en dat ging heel goed. Ik heb altijd veel te veel voor met z’n tweeën. Goed om te horen dat hij na het ontdooien zelfs nog lekker wordt!

@the.rebel.club Het is echt een leuke hobby voor het weekend, helemaal nu je zo veel alleen thuis zit. Mergpijpjes lijkt me echt een uitdaging, benieuwd hoe ze worden!

1 like

Ik heb gister custard gemaakt omdat ik zo’n pak in huis had vanwege de koekjes. Maar zo los custard, daar word ik niet zo warm van. Kan ik er nog iets mee bakken?

1 like

Custardcakjes?

1 like

Een paar eetlepels custardpoeder op de bodem van een appeltaart vond ik wel lekker vroeger!

1 like