Baktopic (Deel 1)

Ik vond het volgen van dit recept echt fantastisch leuk en verrassend makkelijk (behalve dat ik de helft van de pecan nut brittle zelf heb opgegeten voor ik het voor de cookies gebruikt heb, oeps, maar zo ontzettend lekker), alleen… ik ben een beetje stom geweest en heb ze vanochtend in één batch in de oven willen stoppen. In het recept staat expliciet dat je maximaal 6 koekjes per keer op een bakplaat moet plaatsen, dat ze veel uitlopen etc, maar ik had daar geen zin in, en:

Haha. Oeps!

Ik heb ze voor ze afgekoeld zijn maar in 24 stukken gesneden waardoor ze er nu uitzien als energierepen, haha! Ik heb er net eentje opgegeten en kan wel beamen dat ze enooorm lekker zijn (en machtig).

48 likes

Goeie redding. Ik moest lachen om je enorme plaat uitgelopen koek, maar het eindresultaat ziet er uit alsof ze zo horen :slight_smile:

1 like

Ooo wat chill zeg! vind van die rechthoeken er heel leuk uitzien. Het stomste van dit recept vind ik het draaien van de deegballetjes (hou niet zo van het gevoel van deeg aan mijn handen) dus dat heb je jezelf mooi bespaard haha

1 like

Ik vind die van jou er veel lekkerder uitzien dan die van rutger! Lijkt me echt leuk om eens zelf te maken.

1 like

Mijn gevulde amandelkoekjes! Ik weet nog niet of ze lekker zijn

36 likes

Het lijken net een soort avocado’s! Heel cute

4 likes

Ik heb gisteren de browniekoeken van @Maestoso gebakken. Vielen erg in de smaak, zo lekker!

31 likes

Haha vind het lijken op kleine Faraootjes, maar wel met heel veel fantasie lol. Realistischer zijn de avocado’s van @George

6 likes

Het zou ook kunnen liggen aan de soort bloem die je hebt gebruikt, in deze blog beschrijven ze een aantal oorzaken en tips: https://broodsmakelijk.nl/vraag-het-broodsmakelijk/brood-zakt-in-tijdens-bakken

Bij de tweede rijs zorg ik er eigenlijk altijd voor dat het product rijst op de bakplaat/in de vorm waarmee ik ga bakken. Dan voorkom je in ieder geval dat ze uit vorm raken.

1 like

E300 is broodverbeteraar (ascorbinezuur), zit vaak in supermarktbrood. Ik bak er nooit mee, heb het ook nog nooit in een recept zien staan eigenlijk

1 like

Ik zit in zo een bakgroep op facebook en Stefan Elias reageert daar zelf ook veel in. E300 zorgt blijkbaar voor luchtigheid in je brood en pistolets.

1 like

De rijstijd hangt ook af van de temperatuur van de ruimte! Als het niet zo warm is in je keuken zal het langer duren en andersom

1 like

Waarschijnlijk is het te lang gerezen en is daardoor tijdens het bakken ingezakt. Door de combinatie van gist en kneden ontstaan er gluten in het deeg. Gluten houdt in dat het lucht vast kan houden, waardoor het luchtig wordt. Vergelijk het met een zeepbel van een bellenblaas, die kan je tot bepaald maximum volblazen en dan knapt het. Als je deeg lang laat rijzen, dan komt er al veel lucht in. In de oven is er nog sprake van ovenrijs. Het gluten zullen nog meer lucht proberen op te nemen. Als jouw gluten al heel vol zitten van het rijzen, dan knapt het tijdens ovenrijs (in andere woorden: de zeepbel van de bellenblaas is al vol door het rijzen, tijdens de ovenrijs komt er teveel lucht nog bij waardoor het gaat knappen en inzakt).

Je kan checken of je deeg goed gerezen is door er met je vinger in te drukken. Het deeg is goed als de afdruk langzaam weer omhoog komt. Als het nog niet uitgerezen is, komt het onmiddelijk omhoog en als het niet meer omhoog komt, dan is het deeg te ver gerezen. Het proces van rijzen is van heel veel dingen afhankelijk. Daarom is het belangrijker om te voelen wat het deeg doet ipv naar de tijd te kijken.

11 likes

Ziet er lekker uit! Heb je hier een recept van toevallig? :smile:

1 like

Dankjewel! Dit is het recept. Heb er zelf nog wat geraspte kokos overheen gedaan :grin:

1 like

Dankjewel! :smile:

@Eddie Heb jij al eens Brugse Mokken gegeten en zo ja, zijn ze de moeite waard?
Ik kwam een recept tegen van Roger van Damme en qua bereiding en receptuur lijken ze een beetje op Nederlandse roombotermoppen.

1 like

Ik kwam dit recept voor bagels tegen en snap onderstaand stukje niet zo goed. Waarom moet je deeg in de winter langer de koelkast? Mijn koelkast staat het hele jaar hetzelfde ingesteld :face_with_monocle:.

Iemand met meer ervaring wel?

Let op: Met dit recept maak je het deeg de avond van te voren en maak je het de volgende dag af. In de herfst/winter laat ik het twee nachten in de koelkast staan. Dan heeft het wat langer de tijd nodig om te rijzen en deze methode vind ik dat het handigst. Zo hoef je er niet meer naar om te kijken. In de lente/zomer is één nacht voldoende.

Recept: https://jennyalvares.com/zelf-bagels-maken/

Als iemand een succesrecept voor bagels heeft: kom maar door!

OEPS! Misschien beter in het broodtopic kunnen posten. :woman_facepalming:t3:

Oh oeps! Dacht dat het misschien heel bekend was in België.
De hoeveelheid boter (340 gram :rofl:) schrikt me een beetje af maar ik denk dat ik ze komend weekend toch ga maken.

Ik laat het weten als ik ze gebakken heb. :smiley:
Blijkbaar zijn er ook nog Gentse mokken maar ik ben niet zo heel gek op anijs, dus eerst de Brugse maar eens maken.

Wel fijn dat het deeg ingevroren kan worden, anders heb ik er teveel. Normaal gesproken halveer ik dan een recept of zo, maar een half ei vind ik gedoe. Dan maar invriezen, wie wat bewaart die heeft wat.
(Al heb ik ook nog 2 soorten koekjesdeeg van Sarah Kieffer en Miljuschka in de vriezer liggen…)

1 like