Baktopic (Deel 1)

Haha ahhhww wat een lief bericht is dit. :heart: Dank je wel.

In een ovenschaal kan je wel bakken op zich, ik heb weleens cake gebakken in een ovenschaal en dat gaat prima. Deze repen durf ik niet te zeggen, heb ik nooit geprobeerd.
Wel kan je een ronde springvorm gebruiken ipv een vierkante. Ik vraag mijn man dan altijd om uit te rekenen welke grootte ik moet gebruiken want ik ben superslecht in wiskunde en hij juist heel goed.

Ipv een vierkante vorm van 20 cm kan je een ronde van ca. 22,5 cm gebruiken. 23 of 24 zou ik ook wel aandurven.
Uitleg van mijn man: oppervlakte berekenen (20*20=400), dat delen door pi (3,14), dan worteltrekken en de uitkomst daarvan x 2.

5 likes

Haha wowwww ik ben ook geen rekenwonder, handig dat jouw man dat wel is. Mijn bakvorm is 24 cm dus ik ga het gewoon proberen. Dankjewel! :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Het recept van Rutger is vrijwel gelijk aan deze, maar het werkt supergoed bij mij om het beslag die 20-30 minuten te laten staan. In de blender mengen ga ik ook eens proberen!

1 like

Het beslag even laten staan werkt het beste inderdaad!

En als je het beslag hebt laten staan, moet daarna de blender nog even aan om goed door te mengen?

Voor dat omrekenen zijn ook best veel conversietabellen te vinden.
Eerste google hit was deze: https://www.sweet2eatbaking.com/conversion-guide/ of deze https://sallysbakingaddiction.com/cake-pan-sizes/ maar pinterest staat er volgens mij ook vol mee. Best handig als je inderdaad niet alle maten voorradig hebt.

1 like

Zojuist binnengekomen. Nu al zin om wat te maken dit weekend :yum:
Ik kende Rutger helemaal niet, ik heb hem in dit topic ‘ontdekt’

11 likes

Ik roer nog even door met dezelfde pollepel waarmee ik hoopjes maak in de pan.

Heeee ik heb ze 1,5wk geleden ingevroren (precies dat recept), gaat prima!

2 likes

Weet iemand of ik dit product kan gebruiken als men in Amerikaanse recepten om ‘molasses’ vraagt?

Het feit dat het als hartig broodbeleg wordt gebruikt maakt me een beetje aan het twijfelen. :sweat_smile:

Nee black molasses is zoet. De eerste winning is zoet bevat alle suiker. De tweede winning is bitter, omdat alle suiker er al uit is.

Deze is wel zoet. Heb het zelf toevallig een keer bij de Aldi gekocht, wel een ander merk.

1 like

Dank! Goed om te weten, ik had echt geen idee. Dan ga ik op zoek naar black molasses.

Holland And Barret heeft het! :smiley:

1 like

Op hun Nederlandse site vind ik het helaas niet, wel op hun Engelse site… Koop jij het in de winkel?

Het liefst koop ik het via een site die ook goede vanillestokjes verkoopt want die heb ik ook nodig. Maar desnoods bestel ik het apart.
Ben in ieder geval blij dat ik niet het verkeerde product heb gekocht. :sweat_smile:

Als je toevallig een ekoplaza hebt, daar heb ik deze volgens mij ook eens gespot.

Edit:
Verder nog ‘s wereld lelijkste koekjes gebakken. Ik had ruzie met de witte chocolade. Wilde niet zo glad smelten, bleef te dik om goed te dippen. Zijn cappuccinokoekjes.

31 likes

Goeie tip, die is hier nog wel redelijk in de buurt. Niet aan gedacht!

Ik vind je koekjes leuk, zijn dit die van Ellouisa? Haar koekjesboek is zooo gaaf.

1 like

Ja, klopt! Snap alleen echt niet wat ik verkeerd doe, zelfs 2 soorten witte chocola geprobeerd maar kreeg ze echt niet zo mooi. En ook dubbele hoeveelheid chocola gebruikt haha.

Haar koekjesboek ziet er ook heel leuk uit! Ik had dit recept uit een magazine (Mjam!taart oid). Iig lekker ambachtelijk zo :joy:

1 like

Je vroeg het niet aan mij, maar ja, ze hebben dit in de winkel! Staat (bij mijn filiaal) achterin bij alle meelsoorten en dat soort dingen

2 likes

Weet iemand of het bij een american cookies recept zou uitmaken wanneer je pure chocolade voor witte chocolade wisselt? Ik weet dat witte chocolade eigenlijk niet ‘echt’ chocolade is dus moet ik dan iets anders qua tijd of temperatuur van de oven? :sweat_smile:

1 like

Nee hoor, dat kan gewoon. Het is meer een smaakkwestie.
Ik neem aan dat je het over stukjes chocolade in het koekjesdeeg hebt? Dat kan je gewoon wisselen naar wens. Ik gebruik meestal pure chocoladestukjes omdat ik die het lekkerst vind, maar kan in hetzelfde recept eenvoudig pure chocolade wisselen voor melk, wit, ruby of zelfs nootjes.

De temperatuur en tijd hebben vooral effect op het koekjesdeeg zelf.

2 likes