Baktopic (Deel 1)

Als basis voor pizzabodem of naan gebruiken met bloem.:heart_eyes:

1 like

Ik heb een blok kaas met komijn gekocht. Nu vind ik dat blijkbaar op brood en losse stukjes niet lekker.
Weet iemand of het lekker zou zijn in een hartig gebak?

Naan of flatbread mee maken!

1 like

Niet zo fotogeniek, maar had 3 zwarte bananen :sweat_smile: dus heb bananen brood met blauwe bessen, kokosrasp en walnoten gebakken. Benieuwd of het een beetje smaakt bij elkaar!

20 likes

Ik vind ze prachtig! En wat fijn dat je ze zo lekker vindt. :heart:

Gaatjes heb ik er nog nooit in geprikt… stond dat in het recept? Dan heb ik daar elke keer overheen gekeken. Zonder vind ik ze in ieder geval heel lekker. Die stukjes grove chocolade lijken me zalig!

1 like

Een slof is zeker goed te doen! Het deeg is helemaal niet moeilijk en ik bak hem ook altijd af in een springvorm, dus je hebt niet per se een stoffering nodig. Als je de banketbakkersroom te lastig vindt kun je ook een laagje slagroom doen als vulling in plaats van de banketbakkersroom, die zou ik dan niet te zoet maken zodat het een beetje fris blijft. Op mijn blog heb ik ook een recept voor een slof, met dit recept maak je 2 sloffen in een springvorm van 18 centimeter.

@mikselke Ik maak met yoghurt vaak flatbread! Lekker bij bijvoorbeeld shakshuka of curry. Met 150 gram bloem, 100 gram yoghurt, 5 gram bakpoeder en 3 gram zout maak je twee flatbreads. Je kneed het in een minuut of 5 tot een elastisch deeg, dan verdeel je het in twee stukken en rol je het uit. Je bakt de flatbreads in een droge koekenpan aan beide zijden, tot ze mooie goudbruine vlekken hebben.

Ik heb vandaag jam gemaakt en jamkoekjes gebakken, de jam is eigenlijk voor mijn tartelettes die ik volgende week ga bakken, maar ik wilde het even testen.

39 likes

Misschien een beetje een gekke vraag, maar heeft één van jullie ervaring met een rijskast?

Ik ben echt into zuurdesem en andere brooddingen maken, maar fatsoenlijk rijzen lukt in ons tochtige huis vaak slecht… en een constante temperatuur garanderen ook niet. En daardoor worden mijn broden vaak toch net niet helemaal wat ik ervan zou hopen.

Nu zag ik op bol een rijskast/sous vide apparaat voor 200 euro. Veeeel geld, maar voor een hobby die hopelijk blijft misschien wel een goede investering… wat denken jullie?

1 like

Zou je het ook naar mij willen sturen? Ziet er erg lekker uit.

Dank je :star_struck:
Ja, in het recept stond dat je met een vork 2x in de koekjes moest prikken tot aan de bakplaat. Maar ik denk dat het gewoon voor de sier is??

1 like

Ik heb zelf geen rijskast, maar ik volg Joshua Weissman op YouTube en hij gebruikt zelf deze:

Heb je ook al geprobeerd om het brood te laten rijzen in de oven? Dat werkt bij mij perfect op koude dagen. Dan doe ik het deeg in een kom, afgedekt met een vochtige theedoek en zet ik de oven aan op 40 graden. Door de vochtige theedoek blijft het klimaat in de oven ook vochtig en daar gedijt het deeg heel goed bij.

1 like

Nou gaatjes prikken ken ik wel van bijvoorbeeld quiches etc, dus misschien doet het wel iets tijdens het bakken.
De volgende keer zal ik ook gaatjes prikken en kijken of ik verschil proef. :smiley:

1 like

Heb het recept gestuurd.

1 like

Ga ik eerst eens proberen! Heb wel de truc met een plastic bak en warm water enzo geprobeerd, maar geeft toch ook te weinig resultaat. Maar dit is ook een optie! Dank :blush:

1 like

Ziet er heerlijk uit, prachtige kleur ook!

1 like

De browniekoeken stonden nog op m’n to bake lijstje, dus vandaag gemaakt!

28 likes

Ik wilde dit weekend niet weer iets zoets maken, dus ik heb een pestobrood gemaakt voor bij de soep! Voor het eerst dat ik iets van een brood heb gemaakt, maar erg lekker!

45 likes

Heb je dat amerikaanse meel gebruikt of een alternatief?

Hier ook de espresso-chocoladekoekjes. Ik vind ze wel oke, maar ben niet megafan. Ik vind ze iets teveel naar meel smaken denk ik. Misschien heb ik ze ook iets te dun gemaakt trouwens

17 likes

Ik dacht dat ik het recept hiervoor hier ergens uit het topic had, maar kan het niet meer terugvinden, dus als iemand zich aangesproken voelt: thanks!

28 likes

Morgen wil ik brownies maken en ik weet al van hier dat jullie fan zijn van die van Rutger. Maar ik ging ook kijken naar die van miljuschka en donna hay. Waarom gebruiken ze zulke enorm afwijkende hoeveelheden boter, suiker en bloem. En donna hay zelfs 4 eieren… in die van Rutger zelfs heel weinig chocola vind ik, en keiveel suiker. Donna ook veel suiker. Ik zou zeggen die met de meeste chocola is het lekkerst toch? :innocent:

Ingredientenlijstjes

2 likes