Baktopic (Deel 1)

Zo mooi weer! :star_struck:

2 likes

Meer gesmolten boter misschien? En wel in de koelkast gehad gok ik? Gaat hier ook niet altijd goed haha

@George zo mooooooi

2 likes

Daar zat ik ook aan te denken, heb nog wat extra boter toegevoegd maar dat heeft niet geholpen haha. Ik heb de bodem inderdaad nog wel in de koelkast gehad tussendoor. Misschien komt het ook wel doordat ik de koekjes gemalen heb met behulp van een glas in plaats van een keukenmachine.

Prachtig @George! Je vrienden en familie zullen er vast heel blij mee zijn!

3 likes

Thanks allemaal :relaxed:

@Ovenschaal Dit zijn geperforeerde ringen zonder bodem. Deze heb ik ooit bij Duikelman gekocht, maar waren volgens mij iets van 15 euro per stuk. Ik heb nu ook exoglass ringen bij Bouwhuis gekocht, die ga ik volgende week testen. Die zijn in ieder geval een stuk betaalbaarder!

1 like

Laatst ging het hier over cornflour / cornstarch in recepten. Toevallig heb ik gisteren video’s gezien van Ierse en Britse baksters en die gebruikten cornflour in recepten, maar dat zag er overduidelijk uit als maïzena. Het maïsmeel dat bijvoorbeeld voor arepas wordt gebruikt is veel geler en grover.
Ze gebruikten het in o.a. koekjes en cookie bars, en in een custard, dus ik vraag me nu af of de term cornflour in Brits Engels en Amerikaans Engels verschillend gebruikt wordt. De Britse bakster die ik zag noemde het cornflour, op het pak van Tesco stond cornflour, maar de inhoud was echt maïzena.
Dus ik ben een beetje in de war nu. :crazy_face:
Maïsmeel (als in: het gele grove spul) zou ik in een koekje nooit gebruiken, maïzena wel.

Edit: net gegoogeld en er bestaat blijkbaar ook nog cornmeal. :rofl: Ik ben de kluts kwijt.

2 likes

Oreo cheesecake (no bake) gemaakt vandaag. Omnomnom.

35 likes

Ik heb weleens maïsmeel gebruikt in een koekje, soort shortbread coockie. Moest dan 100 gram gewone bloem en 50 gram cornflour. De koekjes smaakten gewoon goed er zat ook cream en rabarber overheen maar ik twijfel dan nu of ik het niet met maizena had moeten maken. Eens doen als er weer rabarber te koop is.

1 like

Tussen de sneeuwpret door moest er natuurlijk ook gebakken worden vandaag :grin:

Chocolade karamel taart

104 likes

Maar echt! Er zijn dus best grote verschillen tussen gebruik en werkzaamheid, maar iedereen gebruikt de termen door elkaar waardoor ik soms niet weet wanneer ik het nu wel en wanneer niet kan ‘vervangen’. :joy:

1 like

Wow, ik wil hier nu zo graag een stuk van! :drooling_face: Ziet er heerlijk uit.

1 like

Ik kon ook geen chocolade biscuits gevonden helaas :frowning: . Ik heb daarom American Chocolate chip cookies gebruikt. Dat was heel lekker, maar weet niet helemaal zeker of ik het een volgende keer ook zal doen omdat het erg machtig is, terwijl de vulling ook al zo machtig is.

1 like

Iemand een goed recept voor stevige fudge?? Ik heb die van mij nu gemaakt van:

• 300 gr witte chocolade
  • 25 gr boter
  • een blik gecondenseerde melk
  • 50 ml baileys

En dan maltesers erdoor. Maar het blijf heel zacht, bijna als een gesmolten toffee. En als je het even laat staan smelt het ook echt?

Ik heb tot nu toe (omdat ik niet beter wist) in zoete recepten altijd Duryea maïzena uit het gele pak gebruikt. Wat je ook gebruikt om sauzen te binden en zo. En eigenlijk is dit altijd goed gegaan, ook met Amerikaanse recepten. Maar ik vraag me nu af of dat dan wel het juiste middel was. :woman_shrugging: Dat de benamingen door elkaar worden gebruikt maakt het er inderdaad niet duidelijker op.
Gelukkig kan je in video’s vaak wel zien welk product ze echt gebruiken.

Hmm dat weet ik niet zo goed ivm de combi met chocolade. Ik zou eerder kiezen voor Oreo koekjes denk ik!

1 like

Ja daar zit zo’n wit crème laagje tussen,maar dat vormt geen probleem. Wanneer je het vermaalt is het witte verwaarloosbaar. Ik bedenk me net dat je er ook voor kunt kiezen om alleen de bodem met de American cookies te doen en aan de zijkanten niks :). Scheelt ook een hoop!

1 like

Hebben jullie deze in België @Eddie? Hier in ieder geval verkrijgbaar bij de Albert Heijn.

Oreo’s lijken me eigenlijk ook te machtig voor die taart.

2 likes

Deze kende ik in ieder geval nog niet. Goede tip! Beter dan Oreo’s inderdaad :slight_smile:

@frankie Zou jij misschien het recept van de pistachekoekjes van laatst nog willen delen? :heart_eyes: Ze zien er zo lekker uit met die vulling, ben echt superbenieuwd hoe je die gemaakt hebt.

Ik heb deze zak laatst gekocht. Werkt prima! Maar geen idee of dit in België te koop is.

1 like

Ik zie dat de action bij ons het ook verkoopt. Misschien is dat nog een optie!

1 like