Ik vind koekjes ook het leukst om te bakken, denk dat je aan de Koekjesbijbel het meeste hebt. Is echt een fantastisch boek.
Ik heb gisteren het beslag gemaakt voor de 100 hour brownie en het is zo moeilijk om er niet aan te komen en al af te bakken! Zoveel zin in! Die 100 uur zit voornamelijk in het 3 dagen wachten tot afbakken en daarna 1 dag koelen. Heeft iemand deze al geprobeerd? Waarschijnlijk is hij al voorbij gekomen, maar ik start net pas weer op het forum haha…
Hier kun je heel veel van de bladzijden gratis bekijken
Ja, het deeg ligt nu toch in de koelkast om morgen te bakken haha. Heb wat cacaopoeder toegevoegd om hopelijk het smaakje weg te nemen.
Kreeg net van m’n man dit vroege valentijns cadeautje! Hij zei dat ik het misschien al kon gebruiken, zou zonde van het weekend zijn als ik het pas zondag kreeg.
Blij mee!
Moest even uitzoeken wat ik van hem heb gemaakt wat ook in de bakbijbel staat want ik gebruik ook zijn website en zijn eerste boek Rutger Bakt haha. Uit de Bakbijbel heb ik nog vrij basic dingen gemaakt omdat ik die pas sinds de lockdown heb en ik dus zelden kan uitdelen, maar dit zijn aanraders:
boterkoek
deze koekjes (de macademia chocolata chip, maar ik heb witte ipv pure chocolade gebruikt)
basic appelcake
worteltjestaart
brownies! (serieus, zo lekker. Zelfs mn vriend die alles met chocolade en cacoa niet wilt kon niet van deze afblijven)
tiramisu.
Ik vind die ‘alleen water toevoegen’ van home made stiekem het lekkerst hahaha
Niet echt bak gerelateerd maar op zich heb je bij bakken ook te maken met baksels die uit de vorm gehaald moeten worden (en vind geen gepaster topic): ik heb een mangopudding gemaakt voor chinees nieuwjaar, in een stenen vis bakvorm. Ik hoopte dat hij er makkelijk uit zou geraken maar dat was dus niet het geval. Als ik de vorm kort in warm water deed werd de pudding al terug te lopend (waardoor de vis vorm er dus niet meer mooi in stond). Iemand tips hoe ik dit beter kan aanpakken? Korter in warm water was geen optie want hij bleef er te sterk inplakken. Had ook de randjes al wat losgemaakt met een mes.
Misschien koud water om te laten schrikken? Of is het geen gekookte pudding?
Nee geen gekookte pudding, je moest gepureerde mango + kokosmelk + suiker opwarmen tot de suiker oplost maar dan kookt ze nog niet, en daarna gelatine onder dat warme mengsel roeren. Daarna in vorm gieten en in de koelkast plaatsen.
Die gebruik ik ook altijd. Komt ook door de nostalgie, omdat mijn moeder dat regelmatig maakte.
Ah oke! Lastig wel zijn dat soort puddingen. Meestal lukt het mij met, dacht ik, koud water. En als de pudding echt heel stijf is geworden. Maar het gaat ook aan wel mis. Heb je de vorm ook van te voren ingevet met een heel dun laagje olie?
Ik had dat van die olie idd gelezen maar dacht om een of andere reden dat je dat zou gaan proeven ofzo ik probeer dit weekend nog eens en dan ga ik dat zeker doen!
Ligt eraan welke olie je gebruikt. Er zijn best wat oliën zonder smaak!
Ik dacht aan zonnebloemolie omdat ik dat ook nog heb liggen
Olie werkt idd wel beter, maar het ligt ook wel een beetje aan een stenen vorm. Daar blijft zo de kou in zitten, dat het moeilijk storten is. Maar goed proberen in te smeren met olie en dan vooral de hoekjes en gaatjes onderin. Succes, want een mooi gestorte pudding is wel heel erg leuk.
Oh dat gaat nog vloeken worden dan want ‘t is een visvorm met allemaal kleine schubben haha. Vroeger gebruikte mn moeder deze ook om vanillepudding in te maken maar ik weet helaas niet hoe ze die er zo netjes uitkreeg…
Ach ja was nu mislukt om hem er mooi uit te halen maar was er niet minder lekker om, denk niet dat ze het hier erg vinden om nog wat probeersels naar binnen te moeten werken