Aah thanks, als Robèrt het zegt ;)! In mijn receptenboek stond er niks over, maar dit scheelt weer ben benieuwd of het een beetje lukt, heb ze nog nooit gemaakt.
Ben ik ook heel benieuwd naar! Ik wil me er ook aan gaan wagen binnenkort, maar durf het niet zo goed aan. Hoor graag je ervaring en zie graag het eind resultaat hier
Daar ga je echt heel veel plezier van krijgen.
Yessss eindelijk bloem kunnen bestellen Wel overpriced voor 5 kilo maar ja, winkels zijn hier nog steeds leeg. Via Baktotaal Bouwhuis trouwens
Mehhh ik heb niet mijn bakdag vandaag. Ik dacht oh lekker makkelijk een citrustaartje maken (deeg + vulling), klopt het recept van geen kant waardoor ik nu met een te zompige taart zit. Smaak is ver wel prima, maar de bodem heeft een beetje natte liga milkbreak structuur. Denk ook niet dat dit nog op te lossen is? Zou bijna overwegen het nog even in de koekenpan te doen om de bodem krokanter te maken. Maar ben ook bang dat ik daar meer verpest dan dat ik het beter wordt.
En ik ben croissants aan het maken, maar dat is ook een crime. Pfff hoop dat het nog goed komt
Lichtpuntje van vandaag: heb wel twee pakken bloem kunnen scoren bij de supermarkt in een nabijgelegen dorp!
Heb je het gerezen bladerdeeg ook zelf gemaakt voor de croissants? Ik wil het nog steeds een keer proberen, maar ben er nog niet aan toe gekomen. Hoe is het gegaan?
Ik heb hem, vind vooral het formaat van het boek zo groot haha. Maar mocht iemand hem zoeken, ik wil die van mij wel verkopen. Gebruik hem zelf nooit en met een verhuizing in het vooruitzicht moet ik toch gaan ruimen.
Ja! Ik maak ze (voor het eerst) helemaal from scratch. Heb wel erg veel ruzie gehad met het uitrollen van de boter haha. Had het tussendoor iets langer in de koelkast moeten leggen denk ik. En ik vind het lastig om de groottes in te schatten (rol een lap van 30x60cm en zo).
Maaar met het toeren ging het steeds beter. Het moet nu nog één keer rusten voordat ik het helemaal uit kan rollen en de croissants kan vormen. En dan doe ik de helft in de vriezer en de andere helft bak ik morgen af. Dus het eindresultaat zien jullie morgen haha.
Hoop echt dat het wat wordt, anders heb ik de hele dag voor niks staan zwoegen. Het is echt wel een dagtaak.
Oooh klinkt interessant! Wat zou je ervoor willen hebben?
Spannend! Ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat! Ik zag inderdaad ook in veel recepten dat je het echt steeds uren in de koelkast moet leggen, misschien dat ik er goede vrijdag mee ga starten. Dan kun je op Paaszondag verse croissants bakken en heb ik alle tijd haha.
Oeeh ik ben zo benieuwd! Heb je een bepaald recept gevolgd?
Ja, eerst het deeg vijf uur in de koelkast en daarna tussen iedere handeling weer een uur in de koelkast. Ik heb er nu ook tijd voor door corona haha. En inderdaad, het lijkt me zo lekker bij het paasontbijt, maar wilde het alvast proberen. Zo stom als iets op het moment supreme niet lukt. Daarom vries ik de helft in, als het morgen goed afbakt, ga ik er vanuit dat volgend weekend uit de vriezer ook werkt.
Ik heb grotendeels dit recept gevolgd. In ieder geval qua ingrediënten.
Maar heb het stappenplan uit het boek Larousse Brood gebruikt, want die was duidelijker beschreven en heeft foto’s van elke stap.
Ze komen wel grotendeels overeen trouwens, dat is wel zo handig
Goeie vraag, tot zojuist had ik er nog niet over nagedacht. Je mag me altijd laten weten wat je ervoor over hebt. Moet iemand me even uitleggen hoe ik bij privé berichten kom. En anders kom ik er nog op terug, want ik ga even eten haha.
Ik kan ze evht door mn scherm ruiken hmmm
Hahahaha, ja het ruikt erg goed. Het enige is dat de structuur een beetje is zoals die danerolles, in plaats van een croissant van de bakker. Heeft iemand enig idee waar dat door komt? Is het deeg misschien niet koud genoeg geweest?
Oh wauw!
Geen idee waardoor de structuur komt. maar misschien dat de dikte van de laagjes uitmaken? Hoe dunner hoe knapperiger. En had je ze ingevroren of ben je vroeg opgestaan? Wellicht dat dat nog uitkmaakte
Ik heb ze gisteren gemaakt en gevormd en bovenop de vriezer laten staan vannacht. Vanochtend nog een half uurtje rijzen en toen in de oven.
De helft van de croissants heb ik gisteravond ingevroren. Mijn plan is om die volgende week zaterdagavond uit de vriezer te halen en 's nachts te laten ontdooien in de koelkast (denk ik). Dan zondagochtend nog twee uurtjes rijzen voordat ik ze afbak.
Ben benieuwd of dat verschil maakt. Misschien wel omdat ze dan nog echt die goede narijs hebben en er wat meer lucht tussen de laagjes komt.
Ik ben zelf ook wat kritischer op het resultaat dan anderen denk ik, mijn moeder vond ze echt heel erg lekker. Ik had gehoopt op iets meer zichtbare laagjes bij het doorsnijden.