Baktopic (Deel 1)

Staat hier misschien iets bij wat het kan zijn?

Hmm ik weet het niet zo goed. Maar ik heb de laatste tijd wel vaker dat mijn cakes te vettig worden, zo erg dat er een laagje vet onderin de vorm blijft staan en dat was nu weer. Ik heb nu al meerdere keukenpapiertjes er onder gelegd om het overtollig vet een beetje weg te vangen.

Ik weet alleen niet of er dan iets mis is met de oven of weegschaal. Mijn moeder denkt dat de weegschaal niet goed meer is waardoor de verhoudingen niet meer kloppen.

Ik dacht zelf dat het misschien zou komen doordat ik 1/4e van de boter had vervangen door olie, maar volgens internet zou dat gewoon moeten kunnen. En aangezien het de laatste tijd vaker overdreven vet wordt (terwijl ik dan alleen normale boter gebruik) denk ik toch dat het misschien de weegschaal is.

Als het echt regelmatig gebeurt zou ik ook eerder aan de weegschaal denken!

Heb je de boter 1:1 vervangen door olie? Olie is 100% vet, terwijl boter vaak rond de 80% vet bevat, dus dat kan uiteindelijk vrij veel uitmaken.

Misschien de boter te veel opgeklopt? Klinkt raar, maar dat kan, dan wordt je beslag zo fluffy dat het in de oven inzakt. Eigenlijk moet je sowieso niet langer dan 5 minuten kloppen, en het meel zo weinig mogelijk.

Biecht: ik vind een cake met gewone ordinaire Blue Band lekkerder dan met roomboter. Roomboter voelt en proeft zo zwaar, met Blue Band wordt hij veel lichter en lekkerder.

nee daar heb ik wel rekening mee gehouden!

Misschien dat het is wat @PrincessPeach zegt. Ik heb best lang geklopt want het recept zei juist sla de boter licht en fluffy. Misschien iets te licht in fluffy geworden… Was juist zo trots om mijn luchtige beslag (met bloem gezeefd erdoor gespateld) hahahaha

En @Rilah ik ga denk ik voor de zekerheid even kijken of mijn andere weegschaal nog werkt en dan wat testjes doen dit weekend.

1 like

Ik heb eindelijk gist kunnen bemachtigen dus nu aan de slag met paasstol, kaneelbrood en brioche :heart_eyes:

4 likes

Even een paar vragen van een baknoob. Ik wil graag zelf een taart bakken voor de verjaardag van mijn dochter. Normaal bekleed ik de taart altijd met fondant en boetseer daar wat leuke dingetjes op. Maar nu wil ik eigenlijk wel is ‘gewoon’ mooi afsmeren. Zonder fondant dus. Maar vrij weinig bakkennis hier dus:

• Waarmee doe je dat? Botercreme? Die je kleurt ofzo? Of met iets anders?
  • Kan je daar dan nog wel met fondant dingetjes op boetseren voor aan de zijkant? Of kan dat dan alleen nog maar boven
  • (film) Tips voor hoe ik dat mooi strak krijg? Afsmeren met botercreme voor onder de fondant wat ik eerst altijd deed lukt mij nog maar amper om fatsoenlijk er op te krijgen. Laat staan mooi strak.

Voorbeeld

Ik heb nu een bananenbrood in de oven staan. Lang geleden dat ik zoiets heb gemaakt, dus hopelijk lukt ie!

1 like

Heb je deze chocolate chip cookies wel eens gemaakt?
Ik heb gisteren boodschappen gedaan en wil ze vandaag maken, maar kon geen chocolade druppels vinden en geen chocolade pretzels. Kan ik een random chocolade reep in stukjes door het beslag doen en wat kan er in plaats van de pretzels?

Verdorie! Had appel kaneel koekjes gemaakt maar vond het deeg enorm kruimelig. Kon er wel balletjes van maken maar ik weet niet. Uiteindelijk wel gelukt maar ze zijn nogal donker geworden :pensive:
Ben gewoon niet zo goed in koekjes bakken :grimacing: m’n Bananenbrood is wel gelukt en lekker geworden :heart_eyes: worden weer lekkere ontbijtjes :grimacing::heart:

Gelukt!

11 likes

Je kan hem inderdaad afsmeren met botercrème, je hebt hier wat verschillende varianten in, dat is maar net wat je lekker vind. De Amerikaanse versies vind ik vaak heel heftig (combi van boter en poedersuiker), Rutger heeft wel wat recepten voor een wat lichtere crème. Je kunt het gewoon kleuren met kleurstof, ik heb vloeibare kleurstof, die moet je echt per druppel toevoegen en doorroeren, want de kleur is vaak heel sterk! Mocht je het online willen bestellen kun je bij pipoos terecht.

Afsmeren is inderdaad een lastig klusje! Ik heb zo’n draaiplateau waar ik de taart op zet, dat werkt wel heel fijn.
Daarnaast begin je met de kruimellaag/crumb coat. Dit is het eerste laagje crème waar de losgelaten kruimels in vast kunnen kleven. Als je dan een nieuwe laag crème aanbrengt krijg je echt de mooie dekkende laag. Je hebt wel vrij veel crème nodig als je hem strak af wil kunnen smeren, dit is even een kwestie van oefenen! Hopelijk kun je hiermee een beetje op weg :smile:

Ik heb vanmiddag kokosmakronen gebakken en ze zijn echt heel lekker geworden! Krokant aan de buitenkant en chewy aan de binnenkant.

6 likes

Ja kan, en pretzels kun je weglaten.

1 like

Klopt, wat @Frankie zegt. Wel is het zo dat stukken van een reep sneller smelten. Chunks of druppels zijn bakvast en dat vind ik lekkerder, maar in geval van nood kan een reep prima.

1 like

Die carrotcake ziet er heerlijk uit! Ga deze van het weekend maken :see_no_evil:

1 like

Ha wat grappig, ik ga dit recept morgen maken nav dezelfde post hier. Ben ook wel benieuwd of je het kan invriezen. Dacht zelf dat het wel kan.

2 likes

Dankje! En tijdrovend, maar wát een prachtig resultaat.

1 like

No problem! Heb deze zelf ook al een paar keer gemaakt, zijn zo lekker! En je kunt ze invriezen :blush:

1 like

Ik heb deze gemaakt vandaag, heerlijk! Ik had iets kleinere balletjes gemaakt dus wat kleinere koekjes. Sommige zijn een beetje ovaal geworden, dat zal wel aan m’n rol kunsten liggen :joy:

2 likes