Vandaag geproefd en het is wel goed gelukt qua structuur. Beetje stevig van binnen en een lekkere zachte plakkerige korst van buiten. De appelstroop overheerst wat qua smaak waardoor de kruiden beetje wegvallen, maar wel goed gelukt verder.
Ik kan er nooit kleine van maken, binnen 3 seconden gaat het beslag plakken door de warmte van mijn handen. Had jij dat ook,?
Om dat te voorkomen kun je ze ook met zo’n knijper ijslepel scheppen. Anders even je handen natmaken voor je gaat rollen en tussendoor ook weer een paar keer. Met natte handen blijft het deeg niet zo erg plakken!
Heb je deze al geprobeerd? Ik zit er ook aan te denken een kaneelbrood te maken, maar weet niet welk recept ik moet kiezen!
Ik ga maar simpele kaneelbroodjes maken van berries kitchen (oud) kunnen een nacht rijsen in de koelkast en dan in de ochtend de oven in!
Oh en ik maak een taart met citroen en zwarte bessen van ottolenghi voor Pasen. En omdat ik nu ook zin had in iets, maakte ik koekjes met chocolade en banaan (ook van ottolenghi) maar die moeten eerst 6 jaar koud worden in de koelkast voor ze in de oven kunnen beetje jammer weer.
Nog niet, zondag!
Afgelopen twee keren mijn brood in een gietijzeren braadpan gebakken ipv op een bakplaat en het resultaat is zoveel mooier
Het recept is nog niet voorbijgekomen toch? Ziet er lekker uit!
Aah ik ook, of morgen! Wordt voor mij de eerste keer brood bakken, dus ik verwacht er niet zoveel van
Nee klopt had het recept nog niet vermeld, maar dat kan ik natuurlijk alsnog wel doen
Ingrediënten:
250 gr fijn roggemeel
1,5 tl baksoda
1 tl gemalen kaneel
1//2 tl gemberpoeder
1/4 tl gemalen kridnagel
1/4 tl versgeraspte nootmuskaat (ik had gewoon poeder)
1/4 tl gemalen kardemom
1/8 tl gemalen foelie
200 gr keukenstroop (of 100 gr keukenstroop, 100 gr. appelstroop als je niet genoeg hebt)
100 gr honing
150 ml water
Bereiding
- Doe de roggemeel, baksoda en specerijen door een zeef in een kom
- Doe de keukenstroop, honing en water in een pan, roer totdat het gelijkmatig is en niet meer stroperig (meer een soort likeur/vloeistof) en laat afkoelen tot lichaamstemp.
- Mix met deeghaken het stroopmengsel en de meel door elkaar totdat het deeg een kleur is en er geen lichte strepen in komen
- Deeg in een vorm doen (beste is een broodvorm van 1,25 liter, ik had een cakeblik), strijk glad met natte handen en zet voor 45-50 minuten in het midden van een voorverwarmde oven van 160 graden (gewone oven)
- check met een sateprikker of het gaar is, is gaar als die schoon er uit komt.
- Laat helemaal afkoelen op een rooster. De koek is dan keihard. Wikkel in heel wat lagen vershoudfolie en laat sowieso voor 2 dagen rijpen in een gesloten trommel. (of doe het in een plastic zak die je goed dicht maakt)
Komt uit Het Nederlandse Bakboek van Gaitri Pagrach-Chandra (neer gezet eigen woorden + aanvullingen)
6 jaar nog wel, dat ga je niet redden deze paasdagen
Ik ben zwanger, had zin in chocoladekoekjes, dan voelt wachten als zes jaar. Maar het was in werkelijkheid 2 uur + 1 uur in de koelkast.
Inmiddels ben ik over de teleurstellibg heen en bak ik er vanavond een paar af en Vries ik de rest in
Thanks voor deze post. Ik heb nog 2 citroenen liggen dus die ga ik met dit recept lekker opmaken
En @Evenveel even een vraagje. Hoe is de bovenkant geworden bij jullie? Of hoe hoort het een beetje? Ik vind hem wat licht van kleur namelijk. Smaak is wel lekker fris! Al denk ik dat ik hem koud uit de koelkast nog lekkerder vind omdat het een beetje pudding/lemon curd achtig is en dat is koud erg lekker.
@Marquez ja zoals bij @Ovenschaal ziet het er dan ook bij mij ongeveer uit! Op het bruine na niet heel donker van kleur. Geniet ervan allebei
Ik wil scones maken maar mijn ronde cookie cutters liggen bij een vriendin. Bij welke winkel die nu open is zou ik dat kunnen halen? Of in ieder geval iets soortgelijks net een scherpe rand. Zelf snijden is moeilijk en ik heb verder niks in huis. Ik dacht aan een glas maar dan heb je kans dat het vast blijft zitten.
Blokker denk ik.
Je glas in een laagje bloem dippen! Werkt perfect bij mij
Glas werkt prima! Even in de bloem