Chocolade Babka en chocolade/hazelnoot Babka

O mijn god, ik wil dit nu! Was het moeilijk? Recept en alles graag
Nee, ik vond het zeker niet moeilijk (ben een ervaren bakker wel laat maar zeggen) en qua tijd valt het ook wel echt mee om het te maken vond ik. Je moet wel wachten. Het deeg moet je de avond ervoor maken (duurde wel langer bij mij tot hij ‘goed’ was) en het chocolade mengsel niet te warm op het deeg doen want dan word het sneller plakkerig!
Ik heb het recept van ottolenghi via deze site: https://lisacohen.typepad.com/my_weblog/2013/03/chocolate-krantz-cake-or-chocolate-babka-from-ottolenghis-jerusalem.html
En heb het YouTube filmpje erbij van Joshua Weissman gevolgd zodat het wat meer duidelijk werd wat ze in de tekst bedoelde (hij is sowieso een volgtip zijn sticky cinnamon rolls bijvoorbeeld )
Ik heb geen pecans gebruikt maar hazelnoot dus.
Denk als je er ook 2 maakt dat een tip is om kaneelsuiker + pecans te doen, lijkt me heerlijk ook erin!
Vond het recept erg vaag geschreven maar hij was heerlijk! Heb er wel minder suiker en boter in gedaan, was niet droog geworden gelukkig
Jij al begonnen?
Dit is 'm dan!!
Kardemombiscuit, sinaasappel-gemberjam met oranjebloesemwater en italiaanse meringue botercrème
Mooi hoor!! Ik heb mijne ook gemaakt, ik dacht heel lang dat het ging mislukken, want het deeg wilde maar niet mooi worden en rijzen ging ook niet super. Uiteindelijk de helft van het deeg ingesmeerd met boter en suiker/kaneel en afgebakken en het resultaat is erg goed! Klein beetje droog wel, maar voor een eerste keer brood bakken ben ik tevreden!
Uiteindelijk kon ik nergens meer bloem of bladerdeeg meer kopen deze week, dus ik ben vandaag deze gaan maken:
Staat nu in de oven
Dank voor deze tip!! Dit was het toetje bij onze Paasbrunch en iedereen vond hem superlekker! Fris, fruitig en een hintje limoncello. En hij is zo gemaakt!
Jaaaa mooi!
Ik gebruik dit recept. Het verschil is een kleinere hoeveelheid suiker en dan poedersuiker. Je moet het zo min mogelijk mengen/bewerken, daar kan het ook taai van worden. Het beste kun je het in een food processor doen en dan echt vijf seconden max. Zo in dat eerder genoemde recept lijkt het wel heel veel mengen.
Aah oké, Ik ben echt een beginner dus dat van dat lang mengen wist ik niet! Is dat altijd met koek? Zal het recept opslaan in ieder geval!
Vergeten foto te maken, maar wel een leuke tip/variatie! Ik had vanmorgen lemoncurd als croissant vulling gebruikt. Erg lekker! Het loopt er wel een klein beetje uit met bakken, maar geeft ook weer een beetje sticky uiteinden daardoor
Ja eigenlijk bijna altijd. Ik trek het altijd slecht als recepten met veel bloem heel lang moeten worden gemengd, want dat moet juist zo kort mogelijk. Pannenkoeken kun je ook maar beter mengen tot het bloem net of net niet is verdwenen.
Als je bloem lang bewerkt/mengt/kneedt krijg je namelijk glutenvorming. Precies wat je wilt bij brood, maar koekjes worden er niet lekker van.
Hier kun je zien wat er met cake gebeurt als je het te lang mixt.
En ook @Ovenschaal bedankt!! Ik wist het niet! Morgen ga ik weer koeken bakken en er zeker op letten
Hebben jullie misschien een idee van iets wat ik kan bakken wat ik per post kan versturen? Een vriendin is binnenkort jarig en ik zou toch wel iets voor haar willen doen. Brownies houd ze niet van dus die vallen al af
Boterkoek kan ook wel een stootje hebben, of een soort van shortbread, of fudge (al is dat weer niet echt bakken)?
Oeh goede ideeën! Ik ga denk ik voor de fudge. Heb toevallig nog een blik geconcentreerde melk staan die ze in sommige recepten gebruiken dus dan kan ik die mooi opmaken. Hij staat wel al een tijdje open, weet iemand hoelang dat goed blijft?
Niet bepaald bakken, maar deze citroen monchou taart gemaakt. Met zelfgemaakte lemoncurd. Super lekker