Baktopic (Deel 1)

Ik heb tot nu toe alleen een keer van die glanzende hamburgerbroodjes gemaakt, zoals je ze wel eens in restaurants ziet, maar met een recept van Rutger zit je eigenlijk altijd goed!

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar het is echt een prachtig boek. En zo’n korting is redelijk zeldzaam.

Haha nee zo erg is het niet. Maar we zijn alles aan het opruimen en inpakken en dan kom ik met meer spul aan. Maar ik heb ook een ander van Donna hay en dat is echt een van m’n favorieten.

Maar m’n man is ook niet heilig qua spullen bestellen, dus ik ga hem waarschijnlijk gewoon bestellen :grimacing::rofl:

1 like

@anon76889665 post net een recept in een ander topic.
En zegt ook iets over bruin vocht.

Weet niet hoe ik het bericht kan linken

Recept

Starter recept

540 gram bloem (ik gebruik zelf bloem voor pizza maar je kunt er op internet meer over lezen https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-maken-verschil-bloem-en-meel/ )
60 gram volkorenmeel

Je mengt dit door elkaar en bewaar het in een pot apart. Hiermee ga je de starter gedurende de week voeden.

Neem 120 gram van de bloem met 120 gram lauwwarm water en mix dat in een glazen pot of plastic bak tot het 1 geheel vormt. Bedek de opening met een schone theedoek en bewaar het op een warme plek tussen de 20 en 23 graden.
Na 48 uur gooi je 120 gram weg van het mengsel. Vervolgens voeg je 120 gram bloem en 120 gram lauwwarm water aan de rest toe en meng dat ook weer goed door. Afdekken met de theedoek en 48 uur laten staan.

Vervolgens herhaal je dat nog 3 keer in de volgende 6 dagen. Dus 120 gram weggooien en 120 gram bloem en 120 gram water toevoegen. Je moet dan bubbeltjes gaan zien op het oppervlakte. Als er een soort bruin vocht op komt dan gaat je fermentatie te hard en moet je vaker voeden.
Na dag 7 voed je em iedere dag ipv elke 48 uur. Na een paar dagen kun je dan gaan bakken.

Als je een starter hebt kun je gaan bakken

Hehe, ik had er ook last van. Meer uitleg:

The dark liquid is a form of naturally-occurring alcohol known as hooch , which indicates that your sourdough starter is hungry. Hooch is harmless but should be poured off and discarded prior to stirring and feeding your starter. If hooch is forming on your starter regularly, increase the feeding frequency and/or move the starter to a cooler spot (70-85ºF), to slow things down.

Als het eenmaal werkt is het wel simpel. Hoewel ik het echt alleen maar voor pizza gebruik… Brood vind ik echt te veel gekut met al die stappen.

Oh en tip: als je over een tijdje starter hebt die je weg moet gooien voor het voeden, je kan er wat zout en za’atar door mengen en wat lenteui en dan bakken als een soort pannenkoek. Vet lekker!

1 like

Heeft iemand toevallig aan aanrader voor een tulband recept??

Kom ik weer aan met Rutger maar dit is de moeder van alle tulbanden:

https://heelhollandbakt.omroepmax.nl/recepten/details/amandeltulband/

Dit is er een variatie op:

1 like

Deze kersttulband is zoooo lekker :drooling_face:. Ik maak hem nu elk jaar met kerst voor bij het kerstontbijt.

24 likes

Die ziet er heerlijk uit zeg! En ook de Heritage-vorm van Nordic Ware zo te zien. Mijn favoriete tulbandvorm. :heart:

1 like

@grace ik heb op andere plekken juist gelezen dat je de hooch er wel doorheen kunt roeren dus ik doe dat altijd, en mijn starter werkt prima.

2 likes

oh ik ben dol op de recepten van Rutger! Ze kloppen altijd en zijn altijd lekker, dus kom maar door!!

Ik had deze al gezien: https://rutgerbakt.nl/cake-recepten/amandeltulband-met-abrikozen/

Maar die jij deelt lijkt me toch lekkerder. Thanks!

@Eendagsvlieg Hij ziet er prachtig uit!

2 likes

Ik heb verschillende maar de Heritage is mijn favoriet. Cakes komen altijd makkelijk uit de vorm omdat 'ie vrij strak is.
Toen ik hem net had (2011) zag je hem nog niet zo vaak en kreeg ik met bruiloften en high teas altijd lovende reacties over de aparte vorm.
Hij is ook fijn als je er saus of glazuur over laat lopen, dat loopt er heel mooi overheen. De Jubilee vind ik ook mooi, en de Bavaria en Elegant Party, maar de Heritage blijft favoriet.

3 likes

Ik heb een pretzel cheesecake gebakken en hij is echt goed gelukt :drooling_face:

27 likes

Wauw die is ook mooi! Ik heb er nooit mee gebakken maar kan me voorstellen dat je met die vorm inderdaad sneller oneffenheden ziet.

1 like

Ik heb jaren geleden deze tulband zelf bedacht:

Voorde hele familie de grote favoriet, we vinden hm zelfs lekkerder dan die van Rutger!

1 like

Ik vind al die vormen van Nordic Ware zo mooi! Op de website van Nordic Ware staan trouwens heel veel (tulband)recepten. Ik heb er al een van gemaakt onlangs en die was lekker!

2 likes

hoi je kent me niet maar ik kom straks taart eten okay?

3 likes

Inmiddels is modern baking onderweg :innocent: :grin:

Thanks voor de tip!

1 like

Haha yes, tof! Daar ga je geen spijt van krijgen. Alvast veel plezier gewenst!

1 like