Ik heb voor het eerst in m’n leven broodjes gebakken. Ben er best trots op. Hoelang kneden jullie deeg eigenlijk wanneer je gist gebruikt?
Denk dat je bij aardbeien door je cake altijd wel lastig uit gaat komen. Zijn echt vochtbommetjes die je dan door je beslag gooit.
misschien helpt het als je de aardbeien eerst door wat bloem oid haalt, ik zie dat vaak bij blauwe-bessen-cake recepten.
Ik kneed tot je een vliesje kunt trekken van het deeg, ligt een beetje aan de meelsoort enzo hoe lang dat is, met de Kitchenaid een minuut of 6, met de hand 10-20 minuten.
De prospero variant is wel een van de meest compacte mixer van Kenwood en niet zo gericht op kneden. Kenwood raadt daarvoor hun mixers aan met meer dan 1000 watt, maar die zijn dan wel best prijzig.
Ik heb zelf de Kenwood Chef Elite XL KVL6330S (geloof die en mijn moeder de 6230S en zij bakt echt super veel en maakt echt meerdere keren per maand lekker brood ermee) en hij werkt echt als een tierelier. Ik gebruik de mixer wekelijks voor normale cakes en ong. 1x per maand voor deeg en echt geen moment spijt van gehad (ook al is het echt een rib uit je lijf). Super fijn dat je allerlei attributen erop kan zetten voor het malen van vlees, of hakken van groente, snijden of maken van smoothies. Kan nu al niet meer zonder dat apparaat.
De normale Chef kan volgens mij hetzelfde maar kleinere hoeveelheden waardoor het wel wat goedkoper is!
Het lukt mij nooit om zo een vliesje te trekken. Ook al stop ik het deeg 15 min in de KitchenAid.
Wat voor deeg maak je dan zoal? Mij lukt het bij de stevige degen (brood, pizza, broodjes) meestal wel, bij natter deeg als focaccia ofzo is het wat lastiger.
Voornamelijk pizza deeg en deeg voor worstenbroodjes. Ben echt benieuwd wat ik dan fout doe. Bij mij blijft het altijd best wel een stevige massa, ook al kneed ik daarna ook nog even met de hand verder. Maar ik ben ook niet zo een pro broodbakker.
Gelukkig komt het wel altijd goed uit de oven.
Misschien gebruik je niet genoeg water? Of voeg je meer bloem toe als je het idee hebt dat je deeg te nat is? Dat natte is maar een fase die weer overgaat als de gluten goed geactiveerd zijn.
Ik heb deze, al jaren. Bak 3x pw en gebruik de keukenmachine en blender ook meer dan wekelijks. Echt een topmachine! Hij was laatst stuk gegaan (na 12 jaar) en heb dezelfde gekocht. Vind een kitchenaid veel te duur aangezien je er alleen maar mee kunt kloppen. Neem trouwens niet de goedkopere versie van de kenwood, die is van plastic en dus veel minder stevig. Je hebt ook een versie met een glazen blender en die is heel prettig. Bak ook vaak brood trouwens en kneden gaat ook prima.
Heeft een van jullie nog een tip voor een lekkere traktatie? Het moet niet al te ingewikkeld zijn en makkelijk te eten (zonder bordje/vorkje). Ik dacht zelf aan een cake of traybake, maar ben inspiratieloos qua smaak. Heeft iemand nog een lekker recept?
Brownies van Rutger vind ik een echte crowdpleaser.
Ik ga morgen het recept van de monchoutaart voor je zoeken trouwens, ben het niet vergeten! (Zit alleen nog steeds op de telefoon
)
Vandaag voor het eerst bananenbrood gebakken, iedereen in mijn huishouden vond het heerlijk maar ik vind het echt verschrikkelijk vies haha
Ik volg gewoon het recept op de ml nauwkeurig. Zal de volgende keer wat extra water toevoegen. Kijken of dat scheelt. Wil ook een vlies kunnen trekken haha.
Ziet er heeel lekker uit. Heb je hier een recept van?
Mij lukt het ook nooit en vroeg me dit gisteren ook af. Als je met de hand kneed, kan je dan ook op een verkeerde manier kneden waardoor er geen vliesje ontstaat of is het dan een kwestie van langer kneden?
Ik ben heel benieuwd! Denk dat het bij jou dan wel beter wordt, want in het deeg proefde ik het al amper terug.
Wat ik begreep is het soms een kwestie van langer kneden, minstens 10 minuten als je met de hand kneed en liever nog 15 minuten. Maar daarnaast is het ook zo dat je lang niet altijd een mooi vliesje kan krijgen. Ligt ook aan het soort meel wat je gebruikt.
https://broodsmakelijk.nl/kneden
https://broodsmakelijk.nl/vliesje-trekken
En ik vind dit echt een handige manier om te kneden:
nee dat is nog niet eens bijna hoe het er bij mij uitziet. Wilde deze week weer pizza maken, dan zal ik het met de hand doen ipv KitchenAid.
Bedankt voor het handige filmpje!