Baktopic (Deel 1)

@Bakkes Zoals beloofd het recept van de monchoutaart van Foodgloss:

87e08599d512f34194df3d4d5b4e5bd1

Monchoutaart met jodenkoeken:

Wat heb je nodig?

• 1 blik jodenkoeken (380 gram)
  • 180 gram roomboter
  • 200 gram monchou
  • 250 ml slagroom
  • 130 gram witte basterdsuiker
  • 1 eetlepel vanillesuiker (of zakje van 8 gram, of een beetje vanille extract)
  • 1 zakje slagroomversteviger (klopfix, klopklop etc.)

Voor de kersentopping:

• 500 gram kersen (mag diepvries)
  • 150 gram kristalsuiker
  • 150 ml water
  • 15 gram maizena

In plaats van kersentopping kan je een blikje vlaaifruit gebruiken.

Verkruimel alle Jodenkoeken helemaal fijn.
Smelt de boter.
Bekleed een springvorm van 24 cm met bakpapier.
Meng de koekkruimels met de gesmolten boter tot je een mengsel hebt dat op nat zand lijkt.
Doe het koekmengsel in de springvorm en duw met een lepel de bodem glad.
Zet de springvorm een half uur in de koelkast zodat de bodem kan opstijven.

Klop de slagroom stijf met de suiker, vanillesuiker en klopfix.
Klop in een aparte kom de Monchou los.
Als de Monchou ook luchtig is mag het door de slagroom gemengd worden.
Stort het Monchoumengsel op de koekbodem.
Zet de springvorm weer in de koelkast tot de Monchou stijf is (dit duurt meestal wel een paar uur).

Zet een pan op het vuur en kook het water met de suiker en de kersen. Laat de kersen inkoken.
Maak met een beetje water en de maizena een papje, en doe dit bij de kersen. Het kersenmengsel zal dan snel indikken.
Laat de kersen in een kommetje volledig afkoelen.

Als de taart stijf is en de kersen zijn afgekoeld, mogen de kersen er bovenop. Verdeel deze over de taart en zet de taart weer even weg in de koelkast voor je de taart aansnijdt.

(Ik heb deze overigens nog nooit gemaakt maar had dit recept wel opgeslagen).

3 likes

Held! Ik heb deze wel vaak gemaakt, maar ik verdubbel de vulling. Twee pakjes monchou is veeeeel te weinig :joy:
En deze keer maak ik hem met bastogne ipv jodenkoeken en met aardbeien ipv kersen. Maar toch, het is een goed recept

1 like

Wow was haar helemaal vergeten! Hoe zal het maar nu gaan dan? Vond haar filmpjes vroeger heel leuk.

1 like

Ja twee pakjes monchou leek mij ook weinig! Zeker omdat de bodem zo dik is. Met monchoutaart doe ik overigens altijd vlaaifruit kers, ik vind zo’n blikje zo lekker.

@Rasmus Ja ik mis haar ook echt. Vond haar filmpjes heel leuk om naar te kijken.

1 like

Ik heb deze laatst ook gemaakt, het waren net platgewalste paddestoelen. Ligt dus niet aan jou!

Ik heb dit ook. Koken is een kunst, maar bakken is een wetenschap. En ik heb dus blijkbaar weer helemaal niks aan m’n bachelor of science

1 like

Wauw! :heart_eyes: Heb je een recept voor het soezendeeg? Ik vind dat op de een of andere manier ook intimiderend haha

Voor het eerst een wat andere soort appeltaart gemaakt. Wist ook gelijk weer waarom ik dat niet zo vaak maak, want manmanman wat verkijk ik me altijd op de hoeveelheid werk qua appels schillen enzo.

37 likes

Wie heeft er een foolproof recept voor brownies? Staat zoveel online maar wil wel echt lekkere brownies maken!

https://www.jamieoliver.com/recipes/chocolate-recipes/vegan-chocolate-brownies/

Deze zijn altijd een succes bij mij, super makkelijk en heel lekker

Die van Rutger.

@Marquez Wat een plaatje!

1 like

En die van Laura’s bakery zijn ook wel makkelijk!

Ik vind zelf de smaak van Rutgers brownies net iets lekkerder, maar dit recept is echt zo makkelijk en easy. Kan niet misgaan.

.

Afgelopen weekend meeega lekkere cheesecake gemaakt!! Ook in cupcake vormpjes want er was beslag over. Recept van kookmutsjes!

30 likes

Yes! Perfect, dit staat zo in de oven denk ik!

1 like

Wat is dat soort van gelei achtige substantie wat er zo mooi opzit? Als ik appeltaart maakt krijg ik dat er niet op, en vind het daardoor altijd zo droog ogen. Dat gelei maakt het net even af vind ik.

1 like

Dat is abrikozenjam! Heb het huismerk van de Jumbo gebruikt. 100 gram en dan verwarmd in een pannetje en toen een soort van voorzichtig over de afgekoelde taart heen gesmeerd.

Maar was voor mij ook de eerste keer want normaal doe ik het zonder. Het is wel echt een hele zoete toevoeging vind ik, dus daar moet je wel van houden denk ik.

Recept is trouwens van Rutger!

Ah goede tip! Ga ik volgende keer uitproberen.

1 like

Leuk, laat je een foto zien van het resultaat? :blush:

Ze zien er echt heeeeerlijk uit. Ik vind het altijd superlekker als koekjes zo ‘gebroken’ zijn aan de bovenkant

Brioche broodjes. Ik heb gezocht naar het vliesje, maar niet helemaal gevonden na 15 minuten kneden met de hand. Ik gebruik patent bloem van de jumbo trouwens, maar het ziet er van binnen wel een beetje uit als op de foto hier https://broodsmakelijk.nl/testverslagen-meel-en-bloem

20 likes