Brioche broodjes. Ik heb gezocht naar het vliesje, maar niet helemaal gevonden na 15 minuten kneden met de hand. Ik gebruik patent bloem van de jumbo trouwens, maar het ziet er van binnen wel een beetje uit als op de foto hier https://broodsmakelijk.nl/testverslagen-meel-en-bloem
Heeft iemand het brownie recept van foodgloss nog? Volgens mij was het een filmpje waarin ze die samen met Gre-foef maakte.
Ik heb ze een aantal x gemaakt en ze waren echt geweldig, maar ben het recept kwijt.
Oh leuk zo half/half! Hoe is het eindresultaat? Dacht dat het aan mij lag maar kreeg echt verzuurde armen door het spuiten van de spritzen
Ik heb de koffie weggelaten, want vind dat niet lekker in eten, maar mijn suiker/kaneel mengsel is niet naar de bodem gezakt. Ik had wel iets teveel kaneel toegevoegd trouwens.
Ik had hem in een ovenschaal gebakken, omdat mijn bakblik nog bij mijn ouders ligt. Geen aanrader, want mijn hele cake was nog niet gaar na de aangegeven oventijd . Heb hem er veel langer in gehad
Wauw wat een plaatje met die aardbeien zo!
Wauw, prachtig!
Ik zoek een recept voor lekkere chewy koekjes, bij voorkeur met chocolade. Al m’n bakboeken en spullen zijn ingepakt, dus taarten is een beetje lastig op het moment.
Heeft iemand hier een lekker recept voor pastel de nata? Ik ben een enorme amateurbakker maar ik wil toch eens proberen of ik deze heerlijke gebakjes ook zelf kan maken. Maar heb ook geen idee welk recept nou lekker is. Dus tips voor een goed recept zijn welkom!
Deze zijn lekker!
Wat voor recept heb je hiervoor gebruikt? Ziet er superlekker uit!
Ingrediënten
- 25 g verse gist
- 500 g koud water
- 2 eetlepels olijfolie
- 1 eetlepel honing
- 2 theelepels zout
- 720 g bloem
Bereiding
- De gist oplossen in een deel van het water.
- Daarna alle ingrediënten mengen en ongeveer 5-10 minuten kneden, het is wel echt een heel erg plakkerig deeg, maar ik probeer er altijd een bal van de maken en zo min mogelijk extra bloem toe te voegen tijdens het kneden. Het helpt ook als je een deegschraper hebt zodat het deeg niet zo blijft plakken aan het aanrecht.
- Daarna leg ik de deegbal in een met olijfolie ingevette kom met plastic erop voor 8-10 uur.
- Daarna kiep ik het deeg uit op het aanrecht en draai ik het om zodat je de ‘mooie’ kant aan de bovenkant hebt. Daarna snij ik het in ongeveer 12 gelijke stukken, zonder het te kneden. Waar ik snij leg ik wat bloem omdat het anders heel erg blijft plakken aan je mes.
- Daarna laat ik de broodjes nog even rijzen op de bakplaat terwijl de oven voorverwarmt tot 225 graden en dan bak ik ze 15-20 minuten.
Echt heel makelijk en super lekker brood vind ik!
Edit: Het recept komt uit ‘52 Soepen’
Ik ben wéér een prinsessentaart aan het maken, maar dit keer met een soort brownie achtige bodem maar dan met vanillesmaak.
Dit recept: https://www.koket.se/prinsesskladdkaka en deze banketbakkersroom: https://www.mathem.se/recept/prinsesstarta
De frambozenjam heb ik gekocht en de banketbakkersroom heb ik uit een ander recept gehaald. Voor de rest heb ik marsepein gekocht en gewoon geklopte slagroom gebruikt om hem op te bouwen.
Voor de geïnteresseerden:
Vanillekladdkaka ‘bodem’
- 150 g boter
- 2 dl suiker
- 2 theelepels vanillesuiker
- snufje zout
- 1,75 dl bloem
- 2 eieren
Bereiding
- Boter smelten en dan alle ingrediënten door elkaar roeren.
- Verdeel het beslag in een springvorm met bakpapier op de bodem.
- Bak 16 - 20 min op 175 °C.
Ik heb trouwens een standaard springvorm van Ikea gebruikt, de cake uit het recept lijkt wel iets hoger.
Banketbakkersroom
- 300 ml melk
- 90 g eidooiers
- 85 g suiker
- 35 g maizena
- 1 vanillestokje
- 20 g boter
Bereiding
- Melk met vanillestokje en de helft van de suiker opwarmen tot het bijna kookt.
- Eidooiers met de andere helft van de suiker kloppen.
- Maizena aan de geklopte eidooiers toevoegen en door elkaar roeren.
- Daarna een deel van de warme melk met de eidooiers mengen.
- Het eidooier mengsel toevoegen aan de warme melk en aan de kook brengen (goed roeren zodat je geen klonten krijgt!), en dan nog een paar minuten doorkoken tot de banketbakkersroom dik is.
- Dan de boter er doorheen roeren tot het smelt en volledig af laten koelen (afdekken met plastic folie zodat er geen velletje ontstaat).
- Voor gebruik de banketbakkersroom nog even door elkaar roeren met een klopper.
Opbouw
- Kladdkaka bodem
- Frambozenjam
- Banketbakkersroom
- Slagroom
- Marsepein
Ik heb nu de cake en de banketbakkersroom klaar maar het moet nog even afkoelen voor ik het in elkaar kan zetten. Foto volgt!
Omg dit klinkt als iets wat mijn vriend geweldig zou vinden. Hij houdt altijd van de meest zoete roze gebakjes, banketbakkersroom en marsepein. Denk je dat dit recept een beetje te doen is voor een noob bakker?
Ik wil graag een leuk kookboek kopen. Iemand tips? Lees veel over Rutger bakt. Welk boek van hem is een aanrader?
Nou, hij is af, haha. De banketbakkersroom was een beetje moeilijk te verdelen op de jam en de cake had ik het liefste nog iets korter gebakken, volgens mij had ik hem ongeveer 16 minuten in de oven.
Voor deze taart heb ik ongeveer 3 dl slagroom gebruikt, maar je kan ook wat meer gebruiken.
@Rilah Lijkt me wel te doen als beginner! Je hoeft hem natuurlijk niet op dezelfde manier te decoreren. Qua recept lijkt me de banketbakkersroom het meest ingewikkeld.
Als je er eentje koopt: de Bakbijbel, die is het meest compleet en allround.
@Nori Wauw wat prachtig! Kan ik uit de foto’s opmaken dat jij op gebied van bakken of (voedsel)fotografie een professional bent?
Yes, ik ben inderdaad banketbakker!