Ik heb net de brownies van Rutger gebakken, en er is echt geen woord aan gelogen: Wát een heeerlijke brownies!
Ik vier morgen heel kleinschalig mijn verjaardag. Er staat een schaal rocky road in de koelkast, en er is net een boterkoek uit de oven gekomen. Misschien bak ik morgenochtend ook nog een batch kaneelbroodjes veel te veel maar dan krijgt iedereen (4 mensen haha) lekker een goodiebag mee naar huis en breng ik misschien nog wat rond aan vrienden/familie.
@Nori ik wil donderdag een prinsessentaart maken heb ik bedacht, maar nou vraag ik me af, hoe krijg je de slagroom zo stevig dat hij een paar dagen stevig blijft? Ik wil echt, zoals ze in Zweden doen, de toplaag onder de marsepein slagroom doen, dus dit wordt wel 2-3 cm dik minimaal. Ik heb slagroomversteviger, maar mascarpone kan toch ook lijkt me? Normaal blijft slagroom bij mij maar 1 dag stevig.
Edit: zo dus:
Misschien helpen deze foto’s;
De slagroom had ik eigenlijk niet eens super stevig geklopt en in de meeste recepten die ik tegen kom gebruiken ze gewoon slagroom met niks erbij.
Ik heb net nog een foto gemaakt van de cake (2 dagen later) en op zich valt het wel mee dat de slagroom heel erg gesmolten is. Sowieso vind ik slagroom persoonlijk het lekkerste als hij niet super stevig geklopt is!
In het eerste recept waar ik de cake vandaan had gehaald heeft ze een klein beetje bakpoeder bij de slagroom geklopt, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan dus weet niet of het dan beter in stand blijft. Ik heb zelf wel wat vanillesuiker toegevoegd, maar dat was alleen voor de smaak.
Zij heeft ook een recept maar gebruikt mascarpone met de slagroom. Dat maakt het ook wel wat steviger, maar lijkt me niet zoals origineel.
(In de bakkerij in Zweden waar ik werk hebben ze geen prinsessentaarten. Ik eet ze alleen regelmatig)
Ik vind het zo leuk om jouw ervaringen te lezen. Voelt een beetje alsof we onze eigen FF-Robèrt hebben.
Heb je je opleiding ook in Zweden gedaan?
Al die mooie baksel hier, mijn pistache witte choco koekjes waren aangebrand vorige keer dus vandaag poging twee Ik meld me wel weer als er iets wél lukt haha!
Heeft iemand een goede baktip voor me? Ik wil wat lekkers maken, maar weet niet wat en heb geen zin om er boodschappen voor te doen… Ik dacht zelf aan boterkoek, maar als iemand iets originelers weet, hoor ik het graag! Liefst een groot soort gebak, geen koekjes. Ik heb in huis:
- eieren
- boter
- bloem
- zelfrijzend bakmeel
- witte basterdsuiker
- bakpoeder
- pure chocolade
- cacaopoeder
- rijpe peren
Misschien iets met de peren en chocolade? Geen idee wat dan, maar misschien weet iemand van jullie wat lekkers
Ik zou hiervan een simpele cake maken (boter / suiker / zelfrijzend bakmeel / eieren gelijk gewicht) met daarin stukjes peer. Heb je misschien ook nog kaneel?
Je zou cacao door het beslag kunnen doen of chocoladestukjes.
Ja, zoiets dacht ik idd ook aan. Zou dat niet te nat worden, met peer? Maak wel vaker appelcake, maar appel is toch wat steviger
Tarte Tatin met peer?
Oeh, dat is ook lekker! Vind ik denk ik lekkerder dan cake, ik ga voor de tarte tatin, thanks!
Ahh, zo leuk! Nee, mijn opleiding heb ik gedaan in Londen aan Le Cordon Bleu. Een van de meest fantastische dingen die ik ooit heb gedaan. Ik heb alle drie de pâtisserie onderdelen afgerond. De lessen bestonden uit demonstraties en daarna een praktische les in de keuken. Daar moest je precies hetzelfde gaan maken binnen de tijd. Die lessen voelden echt altijd als een soort Master Chef aflevering, haha. Je werd daar echt overal op beoordeeld, pannen die je bijvoorbeeld niet meteen had opgeruimd of als je uniform onder de chocolade zat. We kregen hadden trouwens ook wijnproeverijen en kaasproeverijen!
Maar ik heb dus nog nooit een vlaai gebakken of een slof gemaakt. Dat laatste lijkt me trouwens wel heel erg lekker en ik denk dat ik het recept van Rutger Bakt binnenkort eens ga maken.
Edit: Oja we werden trouwens ook beoordeeld op de manier van het kloppen van slagroom. Dat moest altijd heel specifiek, met de hand én met de juiste slag boven een kom met ijsklontjes en dit mocht je absoluuuuuuut niet te stevig kloppen!!
Jouw leven klinkt echt fantastisch Wat is het mooiste/meest ingewikkelde dat je ooit hebt gemaakt? En wat vind je het allerleukst of lekkerst om te maken?
Ohhhh wauw die opleiding lijkt me echt geweldig maar ook pittig zeg!
Ik heb er meerdere bak- en kookboeken van en vind dat echt mooie boeken maar soms ook intimiderend vanwege de moeilijkheidsgraad.
Heb jij ook een favoriete keuken als het gaat om bakken?
Ik was altijd georiënteerd op de Duitse keuken maar de laatste tijd ben ik steeds meer geïnteresseerd in de Franse keuken. En sinds ik Marokkaanse collega’s heb die veel bakken ben ik ook geïnteresseerd in die bakcultuur. Er is zoveel moois en lekkers te ontdekken!
Wat ik heel grappig vind is dat sommige baksels soms typisch lijken voor 1 land, maar dat niet zijn. Zo had ik een tijdje geleden Struvor gemaakt, in de veronderstelling dat dat iets typisch Zweeds was. Hoorde ik later van een vriendin uit Sri Lanka en een Portugese kennis dat zij dat ook kenden, maar anders noemen.
Dank je, dan ga ik toch maar eerst gewoon slagroom proberen! Ik had helemaal niet door dat je in Zweden woont, wat leuk! Prachtig land!
Ik heb vanochtend cupcakes gebakken:
Naar dit recept, alleen iets aangepast:
Ipv alleen zelfrijzend bakmeel heb ik de helft vervangen door speltmeel (ik vind die licht nootachtige smaak zo geweldig), dus een klein theelepeltje bakpoeder er bij gedaan en de sap + schil van ongeveer een halve citroen.
Originele recept is ook van mezelf trouwens, uit een ver verleden toen ik een bakblog bijhield.
Ik bedenk me echt nog veel meer dingen van de opleiding en ben nog steeds verbaasd dat ik het allemaal heb kunnen onthouden. De opleiding was inderdaad best pittig. Per onderdeel had je een praktisch examen en voor basic en intermediate was het dus een verassing welke taart je examen zou zijn, dat konden 3 taarten of andere baksels zijn die je eerder had gemaakt tijdens de lessen. Deze taart moest je dus volledig maken uit je hoofd. Ik weet nog dat ik tijdens mijn intermediate examen een Fraisier moest kunnen onthouden. Dus sponge, creme mousseline en simple syrup moest je daarbij weten. Tijdens basic moest ik de Charlotte aux Cassis maken. Waarbij je de glaze, mousse, en ook de sponge en jam uit je hoofd moest leren.
Het allerlaatste examen was je eigen recept, volgens mij mocht je daarbij wel de ingrediëntenlijst meenemen. Daarbij hadden we trouwens 5 uur de tijd om een taart en twee plated desserts te maken, wel met dezelfde onderdelen voor de taart en toetjes.
Dit was de taart die ook ik tijdens mijn examen heb gemaakt
Het is best wel random wat ik thuis bak eigenlijk. Laatst had ik een baklava gemaakt en af en toe maak ik ook dingen zoals churros (lijkt op soezendeeg!). Struvor heb ik nog nooit gehad, maar ziet er wel lekker uit. Als je nog iets Zweeds wilt maken kan ik je de Budapest aanraden, dat is een super lekkere hazelnootmeringue rol! (Sorry voor het Zweedse recept)
@Bakkes Lastig kiezen wat ik het moeilijkste vind omdat veel taarten in zijn geheel best lastig zijn, maar als je alle onderdelen los bekijkt het eigenlijk wel mee valt. Zo vond ik mijn examen echt heel lastig, maar had ik alle onderdelen wel zo ontworpen dat ze behoorlijk fool-proof en snel in elkaar te zetten waren. Het taartje bestond uit 7 onderdelen geloof ik + chocolade tempereren, dus het was behoorlijk krap qua tijd.
Ik denk dat ik eclairs een van de moeilijkste dingen vind om te maken omdat het echt heel moeilijk is om ze mooi in vorm te krijgen. Die van mij zien er dus lang niet zo uit als die van maître choux helaas. Macarons vind ik ook lastig omdat ze zo gevoelig zijn en best complex qua recept. Als je macarons maakt op de italiaanse manier dan moet je een goede italiaanse meringue maken en precies goed onder elkaar vouwen zodat ze niet te stevig zijn want dan krijg je niet zo’n mooi glad uiterlijk, of als je het beslag te veel hebt gemengd dan lopen ze uit. Daarna kan het nog mis gaan tijdens het spritzen, als je ze te dicht bij elkaar spritzt dan bakken ze onregelmatig etc. Best omslachtig voor de hoeveelheid macarons die je eruit haalt. Gelukkig kan je ze wel in de vriezer bewaren, maar voor de moeite maak ik liever iets anders. Franse macarons moet je trouwens ook een tijdje laten drogen voordat je ze bakt, maar dat hoeft bij de Italiaanse niet!
Chocolade tempereren vond ik in het begin ook altijd moeilijk, maar inmiddels ben ik daar best goed in geworden.
Het allerlekkerste wat ik ooit gehad heb ligt heel erg waar ik op dat moment zin in heb. Maar lemon peringue pie blijft een van mijn favorieten en macarons vind ik ook super lekker! Verder hou ik echt van gebak of toetjes met passievrucht of rabarber, lekker zuur.
Zo, dit is echt een heel betoog geworden
Wauw, echt prachtige creaties! Ook je eclairs, ik mocht willen dat ik ze zo mooi kon maken!
Petje af hoor, dat je die taarten uit je hoofd kon maken en dan ook nog zo strak.
Ziet er allemaal prachtig en verrukkelijk uit. Je kunt wel zien dat je een professional bent. De versieringen/garneringen zijn ook echt perfect neergelegd en afwerking is bij alles echt tot in detail kloppend. Lijkt me fantastisch om zo te kunnen bakken
Weet iemand toevallig wat van invloed is op hoeveel brood kruimelt?