Ik heb het boek De bakbijbel van m’n schoonmoeder gehad, zij wilde hem niet meer.
Wat zijn de echte aanraders uit het boek? (Niet al te lastig). Wellicht ga ik morgen een poging wagen.
Ik heb laatst een tiramisu taart gemaakt en voor de toeven bovenop heb ik slagroom stevig geklopt met een klein beetje suiker (naar smaak) en er een paar eetlepels mascarpone doorheen geklopt. Qua verhouding had ik 200 ml slagroom en 4 el mascarpone. Daarmee blijft de room mooi luchtig en zacht, maar wel stevig/stabiel. Hij heeft twee dagen gestaan en was toen op, maar de toeven waren ook na 2 dagen perfect stevig!
@Nori Wat gaaf zeg! Die taart ziet er ook erg mooi uit, een banketbakkersopleiding staat nog steeds op mijn wensenlijstje, maar is in mijn huidige situatie een beetje lastig combineren. Wie weet ga ik het ooit nog doen! Fantastisch ook dat jij bij zo’n prestigieuze school zat!
Omegot jongens!
https://www.ad.nl/show/rudolph-s-bakery-keert-terug-op-24kitchen~ab578dfa/
Ik vind dit echt zo’n leuk bericht. Ik heb echt een zwak voor Rudolph (hij lijkt me zó sympathiek!) en zonder hem vond ik 24Kitchen veel minder interessant.
Ik moet deze week wat verschillende dingen bakken, maar ik ben echt even inspiratieloos. Het helpt ook niet mee dat de helft van mijn bakspullen nog bij mijn ouders ligt. Ik vind het zonde om het dubbel te kopen.
Rudolph is mijn antwoord op de vraag “als je iedereen, dood of levend, uit kon nodigen voor een diner, wie zou het zijn”. Ik ben echt blij dat hij terug is, met fancy nieuwe keuken
Nu nog Rutger een bak show
Weet iemand hier of het mogelijk is om melk te vervangen voor water in een brood recept zonder dat de textuur heel anders wordt? Ik wil onderstaand recept gaan maken maar heb geen zin om melk te gaan kopen
Melk zorgt wel echt voor een specifieke structuur, daar wordt het brood wat zachter en “fluffier” van. Met water haal je dat resultaat niet vrees ik. Je zou eventueel kunnen zoeken of je een vegan versie van dit recept kan vinden, misschien dat daarin een product staat die voor datzelfde effect kan zorgen.
Ik heb zelf altijd van die kleine pakjes houdbare melk in huis, ik drink het nooit, maar voor bakken zijn die pakjes ideaal! Dus misschien kun je toch een tripje naar de winkel overwegen.
Melk heeft eiwitten en suikers en die maken toch wel dat de smaak en structuur anders zijn. Of het echt vies wordt met water durf ik niet te zeggen, maar het zal meer richting brood gaan dan richting zoetigheid denk ik.
Ik ben een pavlova aan het maken van een Zwitserse meringue. Ik had nog eiwit en slagroom over en wat bevroren fruit in de vriezer.
Zwitserse meringue
160 g eiwit
320 g suiker
Dit mengsel bain-marie verwarmen tot 60 graden. Als je geen thermometer hebt kun je ook aan het eiwit en suiker mengsel voelen met je vingers of de suiker al is opgelost. Deze klop je dan stevig en verspreid je op een bakplaat. Dan op 90 graden bakken totdat ze buitenkant hard is en de binnenkant nog een beetje kleverig . Na 1-2 uur voel ik voel vaak aan de onderkant van het papier of de meringue al een beetje hard is geworden in het midden.
(Hier is een recept met wat uitleg: https://gwennsbakery.nl/zwitserse-meringue/)
Denk dat hier wel de juiste doelgroep zit om deze vraag te stellen. Ik zoek goede Cups en spoon maat dingen, heb er nu wat van aliexpress maar die zijn lelijk (wit plastic) en kan ik niet loskoppelen, wat erg onhandig is in de vaatwasser.
Heeft iemand ervaring met deze?
https://www.dille-kamille.nl/maatpannetjes-in-cups-en-ml-set-van-4-55130102.html?gclid=CjwKCAjwwYP2BRBGEiwAkoBpAv6Xbhurqwcksq-WgE5MwANHotYIg5FXqdl4rw4nuNepOZBgWhig2RoCIhsQAvD_BwE
En zo ja, kan je deze Cups los maken van dat ringetje?
Tips voor andere zijn ook welkom! Ik zoek dus een beetje rvs look en ze moeten dus los te koppelen zijn.
Ik heb ze niet maar kan me bijna niet voorstellen dat ze niet los te koppelen zijn. In de beschrijving staat namelijk dat je de grootste ook kunt gebruiken om sausjes mee op te warmen; dat gaat niet als het ringetje en de andere cupjes er nog aan zitten.
Zelf heb ik al jaren de blauwe van AH, ben ik heel blij mee. Volgens mij worden die nu niet meer verkocht.
Ik heb ze afgelopen week bij de xenos gekocht! https://www.xenos.nl/maatbekertjes-rvs-set-van-4
Lijken op die van Dille&kamille maar dan wat goedkoper.
@Tamara ik heb deze ook! Bevallen prima. Dat ringetje zou je ook gewoon kunnen doorknippen met een tang toch? Gisteren heb ik toevallig bij Sligro ook zoiets gekocht maar dan voor ‘spoons’, ook van RVS.
Máxima heeft op insta het recept van haar lievelingskoekjes gedeeld. Alfajores van dulce de leche, een Argentijnse lekkernij. Ik denk dat ik die ook een keer ga maken, zien er lekker uit! En sowieso vond ik het heel leuk dat ze dat deelt.
Wat gaaf! Ik wist niet eens dat Maxima op Instagram zat. Enorm leuk dat ze dit deelt zeg, ik heb het recept meteen opgeslagen.
Dulce de leche is heel makkelijk te maken trouwens, door een blikje gecondenseerde melk te koken in het blik.
Oh en ze hebben ook lepeltjes zie ik, top! Dan ga ik binnenkort maar eens richting Xenos Bedankt allemaal!
Ik heb laatst twee vegan cakes gebakken, 1 met kokosolie en 1 met zonnebloemolie. Bij die met kokosolie is toen mijn chocolade en jam naar de bodem gezakt, terwijl dit bij die met zonnebloemolie niet is gebeurd. Ik had de cake met kokosolie ook per ongeluk te hoog in de oven gezet, daar kwam ik na een kwartier ofzo achter en heb hem toen lager gezet. Maar ik vind het toch vaag, zou het kunnen komen door de olie of door de plaats in de oven?
Ik ken de tip van bloem over de chocolade heen, maar dat kan ik niet doen bij jam… en bij de cake met zonnebloemolie bleef het wel mooi in het midden.
Ik ben allerlei dingen aan het maken met rabarber omdat het nu in het seizoen is. Vorige jaar heb ik een rabarber custardcake gemaakt van Yvette van Boven en die was goddelijk. Nu wil ik hem weer maken, maar ik heb het recept nooit opgeslagen. Het recept staat op de website van de Volkskrant, maar je moet abonnee zijn om bij het recept te komen. Heeft iemand toevallig het recept of is er iemand die bij dit recept kan. Ik wil het perse maken