Baktopic (Deel 1)

Hij is gelukt (en heerlijk!)

61 likes

Hier kan je de losse video’s terugzien van afgelopen week:

Dus niet de hele aflevering in zijn geheel maar een video per baksel.

@Ovenschaal @PrincessPeach Wat hebben jullie mooie dingen gemaakt! :heart:

2 likes

Wauw! :heart_eyes:

1 like

Dank je :blush:

Speciaal voor dit topic eindelijk toch maar eens een account aangemaakt. Nadat ik een aantal rabarberrecepten voorbij heb zien komen, wil ik me daar ook maar eens aan gaan wagen! Ik wil de rabarbercake maken uit de Bakbijbel maar ik heb nog nooit iets met rabarber gemaakt. Of rabarber gegeten :sweat_smile: In de meeste recepten die ik hier voorbij zie komen wordt de rabarber een beetje tot een moes of compote gemaakt of iig even gekookt zoals in het recept dat @cindypauper gebruikte.
Nou staat er in dit recept dat je gewoon schoongemaakte rabarberstukjes in de cake kan doen. Er staat alleen niet precies hoe groot die stukken moeten zijn. Ik ben bang dat het niet goed lukt als ik de stukjes niet klein genoeg maak en ik heb geen idee hoe de textuur hoort te zijn. Heeft iemand de rabarbercake van Rutger toevallig al ooit gemaakt of heeft er iemand tips? :innocent:

2 likes

Welkom!
Die heb ik weleens gemaakt.
Je wast de rabarber goed, snijdt de uiteinden er af en haalt zo nodig de stugge harde rode draden weg. Vervolgens snij je de stengel in plakjes van iets kleiner dan 1 cm. Op deze blog zie je hoe groot dat ongeveer is:

Geen zorgen, die stukjes bakken gewoon gaar en zijn heel lekker. Bestuif de rabarberstukjes met bloem voor je ze door het beslag doet, dan zakken ze niet naar de bodem.

2 likes

Dankjewel voor de tips! :blush:
Ik ga hem morgen maken, ben benieuwd!

1 like

Ik heb vandaag kokoskoekjes gemaakt

19 likes

Ooh, ziet er heerlijk uit! Zou je het recept willen delen? :blush:

Heb je hier een recept van aub? Ik heb nog nooit een lekkere appeltaart kunnen maken

Ik heb deze gebruikt. Ze zijn heel lekker :grin:

Citroen cheesecake met frambozen en lange vingers

24 likes

Ik ben weer bezig geweest met rabarber. Deze gemaakt:

https://www.hofweb.nl/recepten/rabarber-vlierbloesem-cake

Een rabarber en vlierbloesem cake. Je laat de rabarber eerst marineren in een beetje suiker en vlierbloesem limonade. Voor dit recept gebruik je kikkererwten meel. Ongebakken ruikt het deeg daardoor niet zo lekker. Ik vond het een heerlijke cake. De textuur was een beetje korrelig en bij de randjes een beetje plakkerig. Echt heel lekker met een beetje vanille custard.

In de Allerhande zag ik ook een recept voor een rabarber taart met spijs. Dat lijkt me ook wel lekker.

2 likes

Is die uit het cheesecake boek van Oh my foodness? Is echt een van mijn favorieten!

1 like

Yes! Vind hem ook heel lekker! Maar eigenlijk vind ik alle cheesecakes uit dat boek echt heerlijk

1 like

Ik heb laatst chocoladecake gemaakt en had hetzelfde. Net iets te droog. Ik denk dat die van mij iets te lang in de oven heeft gestaan, maar weet het niet zeker :woman_shrugging:t3:

Ja heb ik voor je! Dit is het recept

Het is wel echt een zoete appeltaart maar wel met veel smaak en lekkere bite. Maar echt wel totaal anders dan een gewone simpele appeltaart hoor met deeg, appels, rozijnen, suiker en kaneel. Daar heb ik ook wel een lekker recept voor anders.

1 like

Ehm geen idee waarom ik nu op mezelf antwoord heb gegeven. @Maurice zie het berichtje hierboven voor het recept :wink:

oh als je een recept hebt voor de laatste heel graag

1 like

Appeltaart

Deeg
400 (300) gram zelfrijzend bakmeel
200 (150) gram witte basterdsuiker
250 (175) gram margarine (of gewoon roomboter!)
beetje zout, 1 ei

Vulling
800 (600) gram geschilde appels
65 (50) gram rozijnen (lekkerste zijn van het goedkoopste merk jumbo)
100 (75) gr. witte suiker (of basterdsuiker)
2,5 (2) tl kaneel

tussen haakjes is voor een vorm doorsnede 24 cm en de andere voor een gewone standaardvorm. 26 dacht ik.

160 C hete lucht en 150 C andere oven. beide 37 minuten.

Bereiding

1. bakmeel + basterdsuiker zeven. boter, zout en half ei erbij

2. mixen en aan het einde met koude handen een bal maken en in de koelkast zetten.

3. Suiker en kaneel mengen en de rozijnen erdoor roeren. Appels schillen (evt. schoonmaken keukenpapier) en in de koelkast zetten

4. 3/4 van het deeg op de bodem leggen en uitdrukken tot de bodem en de rand bedekt zijn. paneermeel over de bodem strooien en het appelmengsel er boven op.

5. rest van het deeg verkruimelen (of rollen en banen snijden en ruitvorm maken) en afstrijken met de rest van het ei. In de oven en serveren met slagroom.

Vind zelf trouwens dat de citroenrasp een goede toevoeging is uit het recept van Rutger voor het deeg. Dus dat zou je hier nog kunnen aanpassen.

(heb de foto maar even weggehaald want denk dat het gros het niet kan lezen, haha)

2 likes