Baktopic (Deel 1)

Iemand een idee wat voor bakvorm je moet gebruiken voor lemon bars? Een cakeblik of zo een vierkante voor brownies?

Was van plan dit recept te gebruiken dat ik hier had gevonden, maar weet niet of dat genoeg is voor zo een vierkant bakblik: https://www.zoetrecepten.nl/recepten/high-tea/romige-lemon-bars/

Uiteindelijk gaat het om de oppervlakte.

Wiskunde is niet mijn sterkste kant (zacht uitgedrukt), maar mijn man is een rekenwonder en die berekent vaak voor mij welke bakvorm het meest geschikt is.

De bakvorm die in het recept wordt genoemd is 15 x 30, dus de oppervlakte is 450.
Als je een vierkante bakvorm hebt moet je dat ongeveer benaderen. Is die 20 x 20, dan is de oppervlakte 400 en zullen de bars wat hoger worden. Is je bakvorm wat groter (bijvoorbeeld 22 x 22, = 484), dan zullen de bars lager worden.

Een beetje verschil maakt meestal niet veel uit, maar het doet wel iets met de baktijd. Hoe groter de oppervlakte, hoe lager het baksel, hoe korter de baktijd.
Hoe kleiner de oppervlakte, hoe hoger het baksel, hoe langer de baktijd.

Ik gebruik meestal een blik van 20 x 20 of 24 x 24. Als ik de lemonbars zou maken, zou ik voor die van 20 x 20 kiezen.

1 like

Ik maak het in een vierkante bakvorm, alleen is de mijne vrij klein (18x18), dus van het deeg dat ik overhoud maak ik nog kleine koekjesachtige lemonbars in een muffinvorm.

1 like

Wow, ik heb het echt 3 keer gelezen en er dus 3 keer overheen gekeken dat ze wel de grootte heeft genoemd :sweat_smile:

Bedankt voor de uitleg :)! Ga straks even mijn vorm opmeten.

1 like

Hebben jullie een tip voor een goede handmixer? Is bedoeld voor naast mijn KitchenAid maar moet wel een beetje kwaliteit zijn. Budget max. €50 denk?

Heb je een Deen in de buurt? Daar hebben ze nu mixxers voor 55 eu. Van KitchenAid.

Nee helaas! Wel leuke aanbieding met spaarkaart :yum:

1 like

Recept! :raised_hands:

Een nieuw probeersel dat super goed gelukt is: vegan chocoladetartelettes. Onder de chocolademousse (met aquafaba) zat nog een laagje praliné voor de bite. En mijn vriend wilde helpen en heeft toen de frambozen omgekeerd gezet :grin:

25 likes

Jaaaa die van Laura is ook mijn favoriet! Heerlijk recept.

1 like

Heb je een recept? Ziet er heerlijk uit!

Nieuwe oven en nieuwe keukenmachine haha :heart:Vanochtend een biscuit gebakken die ik ga vullen met jam en oreo botercreme.
Nu gaat m’n appeltaart deeg de koeling in

18 likes

Je biscuit ziet er super mooi uit! Welk recept heb je gebruikt?

Deze van laura’s bakery. Heb al veel verschillende recepten geprobeerd maar dit is eigenlijk deze enige die altijd lukt! https://www.laurasbakery.nl/biscuit-recept/

5 likes

Oeh hoe is je caramel shortbread geworden? En welk recept heb je gebruikt?

Ik heb besloten dit te maken, met wat aanpassingen (e.g. zelfgemaakte cream cheese & speculaasbodem):

Laat weten of me dat vandaag of morgen lukt!

1 like

Ik heb net deze no-bake cheesecake gemaakt: https://www.janespatisserie.com/2018/08/24/no-bake-vanilla-cheesecake/

Ik had me van te voren ingelezen dat de gewone slagroom uit de Nederlandse winkel minder vet bevat dan de double cream in Engelse recepten. En dat je daarvoor dan beter 2/3 van de aanbevolen hoeveelheid slagroom kan gebruiken en 1/3 mascarpone, omdat je anders de kans hebt dat het mengsel te dun wordt. Als creamcheese raadde het recept Philadelphia of mascarpone aan. Ik heb mascarpone gebruikt. Maar nu vond ik het mengsel toen ik het in de springvorm deed echt heel erg dik. Niet echt romig zoals bijvoorbeeld een monchoutaart. Ik denk dat je van een klein stukje al bommevol zit. Iemand tips voor een volgende keer? Misschien toch gewoon de normale hoeveelheid slagroom gebruiken? Of misschien toch Philadelphia gebruiken in plaats van mascarpone? Of heeft iemand anders hier een geweldige basic no-bake cheesecake recept?

Net de lelijkste koekjes ooit gebakken. Gelukkig smaken ze beter dan ze eruit zien.

16 likes

Ik had dit laatst ook met mijn chocolate chip cookies :joy::joy:

Ze zien er verder wel echt lekker uit! Welk recept heb je gebruikt?