Een aanrader deze, @Ovenschaal
Ja klopt! Dacht ook echt dan hij ging mislukken eigenlijk. Waarbij was hij bij jou niet goed?
Dat wil ik ook doen! Welk recept heb je gebruikt?
Heb niet echt een recept voor exact dit brood, want het kneden ging niet zo goed.
Normaal gebruik ik 500 gram volkoren speltmeel, 320 ml warm water, een zakje droog gist, 10 gram zout en 5 gram suiker (waarbij ik meel, gist, suiker mix en het zout oplos in water. Ik gooi dan eerst het water in de mixer, dan het meelgoedje. Ik gebruik een kenwood chef xl en kneed eerst een minuut op minimale stand, dan een minuut of 7 op stand 1 totdat er een bol deeg onstaat die los komt van de kom, er geen restjes meel meer aan de binnenkant van de kom zitten en ik een vliesje kan trekken). Iig volg ik de gebruiksaanwijzing voor de standen. Kneedtijd verschilt wel eens per meelsoort
Nu had ik een zonnepit mix van de Lidl en dat was wel echt te nat (terwijl ik de normale spelt wel fijn vind). Ik gebruikte de mix en 320 ml warm water (terwijl je volgens de verpakking nog meer water nodig hebt maar dat leek me dan weer een te hoog percentage water). In ieder geval heb ik deze stappen gevolgd:
- Water in de mixer, broodmix erbij en 5/6 minuten gemixt op minimale stand (in mijn ervaring is bij hogere standen en langere kneedtijden het deeg met de broodmixen van de Lidl binnen no time overkneed).
- Maar het werd niet echt een bal deeg, dus heb denk ik 50 gram volkoren tarwemeel toegevoegd, werd er wel beter van maar niet ideaal.
- Dus toen heb ik het gelaten voor wat het was, en de kom heel royaal met meel bestoven net als het deeg. Ik heb het deeg telkens gedraaid zodat het volledig in meel bedekt was uiteindelijk.
- 2 uur en een kwartier laten rijzen. Voor de eerste rijs bedek ik het deeg altijd met zilverfolie die ik inspray met bakspray
- Daarna heb ik de folie er voorzichtig afgehaald (nat deeg, dus ging lekker plakken wel), het deeg opgebold en gevormd tot een boule, volgens de stappen van Levine
- Het opgevormde brood heb ik toen in de grootste beslagkom die ik had nog 90 minuten laten rijzen, bedekt met een goed vochtige theedoek
- In de laatste tien minuten heb ik een braadpan met deksel verwarmd in de oven op 225 graden (hetelucht)
- Daarna heb ik het bolletje deeg voorzichtig verplaatst van de kom naar het midden van een bakpier. De bovenkant van het deeg heb ik nog eens bestoven met meel en daarna ingesneden met een groot scherp mes.
- Braadpan uit de oven, brood met bakpapier erin, deksel erop en 30 minuten afbakken op 225 graden hetelucht
- Deksel van de braadpan eraf en nog 10 minuten bakken
En dit is niet jouw beroep?!
Wat mooi! Hoe heb je de taart gevuld?
Professioneel ziet het er in ieder geval wel uit😇
Ook chocolate?
Had dulce de leche saus erbij
Oeh, dat reken ik ook goed!
Ben bezig met dit recept en m’n deeg is na minder dan uur al in hoeveelheid verdubbeld. Het recept zegt dat 't twee uur moet rijzen, maar kan het ook te veel rijzen? Kan ik het beter nu verder behandelen?
Kan zeker teveel rijzen! Heeft ook met hoe warm het in huis is te maken. Helemaal met dit weer zal het sneller rijzen dan normaal. Zou het dan nu verder behandelen
Ik zou nu gewoon verder gaan! De temperatuur is vandaag heel hoog waardoor het deeg sneller rijst
Vegan perzikcustardtaartje
Simpel korstdeeg met kokosolie, de perziken in schijfjes erin gebakken en de custard uit een pakje aangemaakt met amandelmelk en eroverheen gegoten