Dino confetti birthday cake voor m’n vriend (hij wordt 35 haha)

Wauw! Prachtig en hier mag je echt trots op zijn!
Het ziet er super lekker uit allemaal!
Heb een appelcake in de oven staan. Had alleen 1 ei te weinig, dus heb dat ei nu vervangen door appelmoes… Hoop dat het goed gaat hahaha.
Denk dat dat wel kan hoor! Is ie gelukt?
Ik heb een appeltaart in de oven staan, met Goudreinetten die ik gisteren met man en dochter heb geplukt. Vind dat zoiets leuks, gisteren hingen ze nog aan een boom en nu zitten ze in een taart.
Laatst heb ik Ceylon-kaneel van Jonnie Boer gekocht, dat schijnt beter van kwaliteit te zijn dan kaneel van het huismerk, maar ik had het voor vandaag nog niet gebruikt. Maar dat ruikt gewoon heel anders? Veel zachter dan goedkopere kaneel en echt een ander aroma.
Ik heb het in de appeltaart half om half gedaan, de Ceylon-kaneel en de goedkopere. Hebben jullie al eens Ceylon-kaneel gebruikt?
Heb hem nog niet geproefd. Moest hem wel veel langer bakken dan het recept beschreef en zelfs daarna was hij nog niet helemaal goed volgens mij, maar durfde niet langer aangezien de appels en rozijnen wel erg donker werden. Ben benieuwd
Wat ik wel eens doe als de bovenkant te donker wordt, is de bovenkant afdekken met aluminiumfolie. Heb ik net met mijn appeltaart ook gedaan.
Omdat ik een kleine, lage oven heb, kleurt de bovenkant van baksels bij mij vaak net wat sneller terwijl de binnenkant nog niet gaar is. En afgedekt kan het baksel dan rustig verder garen zonder dat het te donker wordt.
Oh goede tip! Ga ik onthouden voor een volgende keer.
Ik besloot vandaag op de gezonde tour te gaan en suikervrije + boterloze muffins te bakken. Best tevreden met de smaak van de muffins (als je in je achterhoofd houdt dat het absoluut niet in de buurt komt van de real deal).
Dit klinkt heel goed! Heb je toevallig een recept?
Ceylon en cassia is inderdaad anders, cassia is veel scherper en ceylon schijnt gezonder te zijn? Ceylon mag ook alleen zo heten als het uit Sri Lanka komt. Ik vind zelf eigenlijk de kaneel van verstegen het lekkerst, ik weet niet wat dat precies is, maar ik weet wel dat ik de ceylon kaneel van euroma niet lekker vind haha
Hebben jullie recepten voor lekkere toppings op cupcakes? Ik vind botercreme vaak te boterachtig en bijna alle toppings veel te zoet… haha dus blijft niet veel over
Creamcheese frosting? Uitgelekte kwark/yoghurt is ook wel lekker, maar dat moet je eigenlijk direct eten na het decoreren.
Ouderwets glazuur kan natuurlijk ook, maar is wat minder mooi
Ik had vandaag een cream cheese frosting gemaakt maar die was een beetje te zacht dus verloor zijn vorm helemaal (had wel cake goed laten afkoelen dus daar lag t niet aan)… zou graag iets dikker hebben, misschien meer maizena erbij?
Maizena?!?! Dat lijkt me niet echt heel lekker. Wat voor recept had je? Ik maak vaak een botercrème basis (boter heel goed luchtig kloppen) en daar voeg ik dan de roomkaas aan toe (goed uitgelekt ook), als je dat na het mixen weer op laat stijven in de koelkast wordt het vrij stevig. De boter zorgt voor de stevigheid, de roomkaas haalt het massieve/vette/overdreven zoete er af. Meestal heb ik de verhouding roomkaas/boter ongeveer 50/50, maar dit is ook een beetje naar smaak
Haha ja was maar een heel klein schepje, dus proefde je helemaal niet! Maar idd met alleen roomkaas en suiker heb je die stevigheid niet zo goed. Toch maar een keer de combinatie boter/roomkaas proberen…
Misschien heb je de frosting te lang geklopt? Daar wordt de cream cheese ook altijd erg zacht van. Maizena toevoegen lijkt me ontzettend vies trouwens
Edit: Ik gebruik inderdaad ook altijd boter in de frosting!
Kaneel van Verstegen ken ik niet, maar zal ik eens proberen! Ik heb het tot nu toe altijd gewoon van het huismerk gekocht, tot ik in een bakprogramma zag dat wat wij als kaneel gebruiken vaak cassia is. En toen Euroma in de bonus was heb ik Ceylon gekocht.
Ik vind het absoluut niet vies, maar wel heel anders. Voor mij is het geen vervanging van de cassia. Dat gebruik ik al mijn hele leven en dat scherpere vind ik juist wel lekker.
Swiss meringue frosting vind ik heel lekker. Er zit ook boter in maar toch is het een stuk luchtiger dan botercrème