Baktopic (Deel 1)

Dit is er nu nog over haha. Hoewel hij dus volgens mij nog niet heeeelemaal gaar is, smaakte hij wel heel goed! Volgende keer ga ik de appels en rozijnen denk ik wel gewoon door het beslag heen doen ipv er los op zoals het recept aangaf. Denk dat de rozijnen dan wat lekkerder blijven.

Voor de liefhebbers is dit het recept. Ik zou alleen wel veeeel meer kaneel gebruiken.

4 likes

Thanks ga ik eens proberen! Lijkt me wel mega zoet maar ga t ervaren haha

Ik heb afgelopen weekend de carrot cake gemaakt van Rutger! Hij was echt heerlijk, veel complimenten over gehad. Ook nu weer de rozijntjes weggelaten :sweat_smile:

TMI

Beetje jammer alleen dat ik nog 1/4 over had nadat de visite weg was, m’n man niet op de kat heeft gelet en dat de kat dus alle creamcheese topping van dat deel heeft gelikt. Dat was vervelend. Wat vervelender was is dat ze er vervolgens mega diarree van heeft gekregen en m’n hele gang eronder heeft gekotst/gescheten. :upside_down_face: En m’n man maar volhouden dat het de schuld van de kat was… Had ze er maar niet van moeten likken. 3x raden wie het kon opruimen…

8 likes

Hahahaha ahhh sorry dat ik hier om moest lachen, maar ik heb dit ook ooit meegemaakt! Toen had mijn kat de gifgroene botercrème van mijn cupcake gelikt. :see_no_evil: Gelukkig kreeg hij er geen last van.

2 likes

Hahaha, is niet erg hoor. Nadat ik alles had opgeruimd en met een zielig katje had geknuffeld (ze voelde zich ook echt niet lekker) kon ik er ook wel om lachen :slight_smile:

1 like

Ik heb afgelopen weekend ook de carrot cake van Rutger gemaakt! Gelukkig heb ik geen kat

2 likes

Ik ga vandaag eens hartig bakken: feta-olijvencake naar recept van Yvette van Boven.

5 likes

Ik heb voor het eerst een bananenbrood gebakken (in muffinvorm dan) en ik hoop dat hij lekker is

2 likes

Deze maak ik heel vaak in de zomer! Heerlijk als aperitief voor een etentje met een glas witte wijn

1 like

Ik heb dat Homebaked boek ook, maar ik ben niet zo’n fan? De dingen die ik heb gemaakt waren wel oké, maar niet echt mega lekker. Heb desembrood gebakken (was wel lekker, maar ik heb betere recepten), desembrood met feta-rucola vulling (wel lekker, maar niet super), de chocolade-grapefruit cake (niet mijn ding), de bounty-brownies (brownielaag smaakte vrij ‘flauw’, ik houd van brownies met een rijke chocoladesmaak), muffins met kokos en frambozen (oké, niet top) een cake (prima, want cake) en een toetje met chocola en marshmallows (oké, maar vooral zoet en wederom niet mega lekker). Alleen een cheesecake met rood fruit en de bramentaart met botercreme waren goed geslaagd qua smaak.

Heeft iemand nog een tip voor een bakboek met echt klassieke amerikaanse baksels? Dus niks fancy, maar echt ‘klassieke’ homemade cheesecakes, pies en muffins etc?

Ah zonde! Ik heb pas drie dingen uit dit boek gemaakt en dat was wel allemaal lekker. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik bij alle drie de baksels al ingrediënten heb verwisseld omdat dat me lekker leek of omdat ik de ingrediënten uit het boek niet kon krijgen. Het is niet mijn meest favoriete bakboek, maar het geeft me wel inspiratie

Ik vond citroen merengue wel leuk om te maken toen ik net mijn mixer had omdat je de mixer al het werk kon laten doen maar vergt verder niet veel van je techniek ofzo.

Ken je deze?

United States Of Cakes van Roy Fares. Voordelig en leuk. Niet heel dik maar er staat voldoende leuks in.
Tot nu toe heb ik vooral koekjes gemaakt uit het boek en die waren zonder uitzondering lekker.

Ik heb veel bakboeken, maar heb verder eigenlijk geen bakboek dat specifiek Amerikaanse klassiekers beschrijft. In het verleden heb ik weleens met dergelijke boeken in mijn handen gestaan, maar als ik dan bladerde zag ik bij de ingrediëntenlijst ‘yellow cake mix’. :crazy_face:

Ik ben verder groot fan van Bake From Scratch / Brian Hart Hoffman. Dat is een tweemaandelijks Amerikaans baktijdschrift maar de beste recepten zijn gebundeld in prachtige boeken, waar er tot nu toe 4 van zijn, en enkele thema-boeken (waaronder The Cookie Collection, echt prachtig).
Hier zie je een overzicht van zijn boeken en kan je bladeren: https://www.amazon.com/Brian-Hart-Hoffman/e/B01N35YBYO/ref=dp_byline_cont_book_1
Het fijne aan Bake From Scratch is dat de recepten niet enkel in cups zijn, er staan ook grammen vermeld. Redelijk uniek voor Amerikaanse begrippen. De recepten kloppen bij mij altijd en zijn nauwkeurig en lekker. In de boeken staan niet alleen Amerikaanse recepten maar ook Europese.

Andere boeken die ik redelijk allround vind en fan van ben:

5 likes

Die bake from scratch boeken zien er goed uit! En het zijn dus echt recepten zonder van die typisch Amerikaanse ingrediënten die je hier niet kunt vinden? The cookie collection ligt al bijna in m’n winkelmandje

1 like

Yep! Het komt af en toe weleens voor dat ergens molasses, corn syrup of cream of tartar in zit, dat is wat lastiger hier. Soms is het wel te vervangen, of te bestellen bij een webshop (Kelly’s Expat Shopping heeft vrijwel alles). Maar de hoeveelheden in koekjes zijn zo klein dat je iets als molasses vaak kan vervangen door pannenkoekenstroop, honing, appelstroop, etc. Veruit de meeste recepten kunnen we gewoon maken met wat hier voorhanden is.
Mocht je een specifiek recept zoeken dan wil ik het met alle liefde delen hoor!

Van de Bake From Scratch-serie komt binnenkort nog een Bundt-editie, die heb ik al gereserveerd. En er is een broodboek maar met brood heb ik iets minder.
Ik heb ook enkele thema-nummers van de tijdschriften, zo brengen ze elk jaar een Holiday Cookies-tijdschrift uit in het najaar en dat zijn zulke fijne, mooie tijdschriften.

1 like

Ik ga vandaag de brownies proberen van Rutger bakt

4 likes

Molasses kan je gewoon bij Holland and baret kopen, op zich nog best makkelijk aan te komen. :smile:

:exploding_head: Serieus? Die hebben we hier zelfs in het dorp. Zit ik lekker moeilijk te doen met webshops, zit het gewoon op loopafstand van mijn huis. :rofl:

Maar dat is goed om te weten zeg, dank je wel!

1 like

En cream of tartar is wijnsteenpoeder toch? Dat hebben ze hier gewoon bij de AH!

2 likes

Molasses sowieso ook wel bij bio winkels! Is wel vrij makkelijk aan te komen. Golden syrup heb ik alleen nog nooit gezien