Baktopic (Deel 1)

Ik ben ook lekker begonnen aan de babka! Ligt nu de komende 24 uur in de koelkast, morgen verder! Vind het maken van deeg altijd zo bevredigend, hoe t zo shiny en zacht is en gemakkelijk van de haak komt. Hmmmm jammie

2 likes

Vegan stroopwafels en vegan crack cookies van Miljuschka :heart_eyes:

27 likes

Yes yes yes! Ik ben ook helemaal blij en tevreden met die van mij, het rijzen ging ook zoooo mooi :heart_eyes:

Voor rijzen. Na rijzen. Gebakken!

Ik heb trouwens wel de lelijke rolpuntjes afgesneden maar die in een cupcake vormpje los afgebakken, toen werd t een soort babka-muffin! :ok_hand:t3::ok_hand:t3::ok_hand:t3:

25 likes

Ja vond echt alles aan dit recept mega satisfying hahah het maken van deeg, het rijzen, het rollen het snijden het draaien en bakken :joy:

1 like

O heb je daar t recept nog van?! Love bolussen :fire::clap:t3:

Ik heb deze amandelcake met blauwe bessen en citroen gemaakt van Ottolenghi. Mag morgen pas proeven, maar hij is denk ik echt fantastisch geworden.

26 likes

Ja wow, ziet er echt goed uit! Echt een sexy cake

1 like

Het was ook niet zoveel werk! Uit het boek Simpel. Maar hier staat ie overgetikt:

2 likes

Ik wil graag eens een Swarchwalder kirsch taart maken (hoe schrijf je dat eigenlijk?). Is er iemand die hier een goed recept voor heeft? De recepten die ik online vind zijn van websites die ik nog (bijna) nooit gebruikt heb, dus daar durf ik niet helemaal op te vertrouwen

Deze komt uit een old school blue band kookboekje dat we hebben haha. Mijn vriend heeft hem ooit gemaakt en hij was goed!

Het leest een beetje raar, maar de ingrediënten zijn in de zinnen verwerkt.

2 likes

Kennen jullie lekkere suikerarme (suikervrij lijkt me haast onmogelijk?) bakreceptjes? Mijn vader is binnenkort jarig maar moet wegens zijn gezondheid zo weinig mogelijk suiker eten.

Bananenbrood kan makkelijk suikerarm gebakken worden. Omdat de bananen al zoet zijn, hoef je verder natuurlijk niet perse suiker toe te voegen. Zijn heel veel recepten te vinden online met allerlei toevoegingen erin om het specialer te maken.

Ik vind de suikervrije appelcake van chickslovefood ook erg lekker.

Rutgerbakt heeft ook zijn basis cake gepost met verschillende suikervervangers. Ik gebruik zelf wel eens sukrin in baksels en vind het best prima (maar ik gebruik sowieso veel zoetstof in het dagelijkse leven, dus ben er aan gewend).

Op insta heb je ook veel meiden die verantwoord bakken. Vind o.a. Chantal130387 wel fijne recepten hebben (soms gebruikt ze wel whey protein, maar kan je vervangen door extra bloem te gebruiken). En fitfoodjoy.nl heeft ook best wat leuke dingetjes op haar blog en insta.

Ik bak zelf behoorlijk veel van dit soort dingen als tussendoortjes (ook veel van Lotte Beukers, maar voor die recepten moet je weer betalen in vorm van ebooks) en vind het dikke prima - mits je dus accepteert dat suiker en boter vaak weggelaten worden en dat juist de normale baksels zo lekker maakt (vind ik, iig het krijgt een bepaalde structuur die je met gezondere baksels niet na kan bootsen).

Ik zie op insta ook wel eens dat men van die dr. Oetker brownies maakt met ongezoete appelmoes ipv boter, scheelt ook veel kcal maar heeft dus wel alsnog veel suiker. UitPaulinesKeuken heeft geloof ik ook gezonde cakemixen te kopen in de supermarkt, maar heb ik zelf geen ervaring mee al lees ik best positieve dingen erover.

Ik zou denk ik echt gaan voor een fancy bannenbrood, zonder suiker dus, maar met goodies erin zoals pure chocolade en nootjes denk ik. Iig dat doet het hier goed als er visite komt, en is best “ verantwoord”. Deze viel hier wel in de smaak (ik had wel bloem ipv maïsmeel)

1 like

Bedoel je suiker als in koolhydraten of als in geraffineerde suikers? In geval van het eerste kun je denken aan recepten met amandelmeel. Of iets van cheesecake/kwarktaart?

Whoaaaaa babka was zalig. Een soort mega zachte chocolade croissant, maar dan van brood!! Echt chill. En oh my ik heb nog een hele in de vriezer :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

3 likes

Misschien niet helemaal het goede topic, maar heeft iemand een recept voor van die dikke american pancakes? Ik weet dat er veel recepten op internet staan, maar vaak vind ik het eindresultaat als nog mwoah. Dus, als iemand een goed recept heeft zou dat fijn zijn!

2 likes

Ik gebruik die van Tasty met karnemelk (buttermilk). Dat proef je niet maar het beslag wordt wel veel luchtiger icm baksoda.

20 likes

Hij was geweldig! Mijn ouders vonden hem ook heel lekker. Hij was net uit de oven ook wat zacht hoor. Maar als de sateprikker en droog uit is gekomen, dan no worries. Als ie afgekoeld is, is ie steviger.

1 like

Oeee deze ga ik aankomend weekend maken!

Dit weekend de brownies van rutgerbakt gemaakt, ook zo lekker

Het was gister dag van de kaneelbroodjes dus dat was een mooie gelegenheid om ze weer eens te bakken!

Voor het rijzen:

Vers uit de oven:

!

54 likes