Bananenbrood kan makkelijk suikerarm gebakken worden. Omdat de bananen al zoet zijn, hoef je verder natuurlijk niet perse suiker toe te voegen. Zijn heel veel recepten te vinden online met allerlei toevoegingen erin om het specialer te maken.
Ik vind de suikervrije appelcake van chickslovefood ook erg lekker.
Rutgerbakt heeft ook zijn basis cake gepost met verschillende suikervervangers. Ik gebruik zelf wel eens sukrin in baksels en vind het best prima (maar ik gebruik sowieso veel zoetstof in het dagelijkse leven, dus ben er aan gewend).
Op insta heb je ook veel meiden die verantwoord bakken. Vind o.a. Chantal130387 wel fijne recepten hebben (soms gebruikt ze wel whey protein, maar kan je vervangen door extra bloem te gebruiken). En fitfoodjoy.nl heeft ook best wat leuke dingetjes op haar blog en insta.
Ik bak zelf behoorlijk veel van dit soort dingen als tussendoortjes (ook veel van Lotte Beukers, maar voor die recepten moet je weer betalen in vorm van ebooks) en vind het dikke prima - mits je dus accepteert dat suiker en boter vaak weggelaten worden en dat juist de normale baksels zo lekker maakt (vind ik, iig het krijgt een bepaalde structuur die je met gezondere baksels niet na kan bootsen).
Ik zie op insta ook wel eens dat men van die dr. Oetker brownies maakt met ongezoete appelmoes ipv boter, scheelt ook veel kcal maar heeft dus wel alsnog veel suiker. UitPaulinesKeuken heeft geloof ik ook gezonde cakemixen te kopen in de supermarkt, maar heb ik zelf geen ervaring mee al lees ik best positieve dingen erover.
Ik zou denk ik echt gaan voor een fancy bannenbrood, zonder suiker dus, maar met goodies erin zoals pure chocolade en nootjes denk ik. Iig dat doet het hier goed als er visite komt, en is best “ verantwoord”. Deze viel hier wel in de smaak (ik had wel bloem ipv maïsmeel)