Bbq-topic

Ik weet niet of ik de vraag hier of bij dtv moet zetten, ik gok even op dit topic.

Tips voor de beste barbecue en/of terrashaard? Zeg aub niet de Green Egg, ik ben huilend aan het accepteren dat 1000 euro uitgeven aan een barbecue echt niet gaat gebeuren.

Wat wil je er mee doen? Worstjes grillen kan op elke bbq, een of ander groot stuk vlees in 14 uur met verschillende tussenstappen tot een kerntemperatuur van exact 79,5 graad verwarmen wordt makkelijker in zo’n groot keramisch geval. En een terrashaard is weer iets anders.

Goede en terechte vraag.

Mijn vriend wil er waarschijnlijk circa 500 kg vlees op bakken :sweat_smile:. Ik eet zelf vega en ga dus zelf voor de vega varianten.

Wel zou ik het leuk vinden om bijvoorbeeld iets langzaam te kunnen garen (dus niet voor mezelf, maar voor vriend/bezoek/buren). Maar goed, gezien ik geen vlees eet (en ik mijn vriend dat niet zo snel zie doen) is dat geen vereiste.

Dat kan (vlees+vega, langzaam garen) sowieso op een goede barbecue met deksel. Bijvoorbeeld Weber heeft er veel die kwalitatief goed zijn en ook enigszins betaalbaar. Als je vaker of nauwkeurig low and slow wilt bereiden, dan pas heeft een kamado echt meerwaarde. Big Green Egg is trouwens maar 1 merk kamado, je kunt ook wel goedkopere vinden. Wij hebben bijvoorbeeld een auplex. Nog steeds duur, maar 600 euro is toch beter dan 1000 :sweat_smile:

Als je trouwens vega barbecueën leuk vindt, kan ik het boek ‘groen op kolen’ aanraden! Heel veel uitgebreide vega bbq-recepten, ook leuk voor als je bezoek krijgt dat normaal niet vega eet.

1 like

Ik zou dan wel een Kamado nemen. Deze zijn top voor langzaam garen, maar je kan ook grillen en roken.

Ik ben zelf erg blij met Grill Guru en H.ornbach heeft altijd goede deals.

Haha oh ik zie dat mijn antwoord nog is blijven hangen in het interieurtopic :wink:

(@Lula moet mijn bericht nog verzet worden of maakt dat niet uit?)

Bedankt voor de tips en dat boek gaat op mijn lijstje!

@blair: dat klinkt nu inderdaad ook als de beste optie. Ik ga de acties in de gaten houden!

Haaaa even dit topic nieuw leven inblazen! Wat zijn jullie favoriete recepten voor de BBQ? Wij hebben er vrijdag één gepland staan en ben opzoek naar wat inspiratie :grin:

Pakketjes met kabeljauw is bij mij een favoriet. Een stukje kabeljauw met hele dunne ringen ui, tomaat en viskruiden in aluminiumfolie wikkelen. Pangasiusfilet kan ook.

De moink balletjes zijn ook lekker!

1 like

Bieten in schil poffen, vervolgens de schil eraf halen, ze in dikke plakken snijden en grillen. Prei van de bbq is ook heel lekker, dan was ik hem en snijd ik het grootste gedeelte van het groen eraf. Vervolgens helemaal laten blakeren, dat eraf pellen en de binnenkant in stukken snijden en nog even grillen. Dan krijg je een hele lekker gekarameliseerde smaak. Zowel de bieten als de prei gooi ik er dan ‘s middags al op en dan doe ik alleen het grillen nog wanneer ik ga eten. Natuurlijk zijn de klassieke gepofte (zoete) aardappels met crème fraîche en bieslook ook altijd lekker. Ik heb ook een gietijzeren pan voor op de bbq, dus daar maak ik graag gamba’s met knoflook en peper in. En als dessert een warm frambozentaartje met slagroom/crème fraîche gemengd.

1 like

Even dit topic nieuw leven in blazen :grin: qWij hebben sinds het weekend een Bastard en wilden uiteraard aan de slag maar het weer zat helaas niet mee! Volgend weekend nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Leuk om te lezen dat er meer vrouwen achter de bbq staan :grin:

Hoi,
Wat is een betaalbare bbq die ook fijn is? We hebben sinds dit jaar een tuin dus wil een bbq kopen. Wil er met 4 personen op kunnen bbqen en dat die hoog staat.

Zou in ieder geval voor een kamado model gaan, dan kan je hem ook nog gebruiken als het weer wat minder is/in de winter.

Ik heb zelf een bastard, die is wel wat prijziger.
Volgens mij zijn de kamado’s van Grill Guru wat betaalbaarder en ook gewoon goed.

Edit: en qua formaat hebben wij een large. Met zn 2en, maar bbq gaat ook vaak aan voor etentjes. Dan zijn we met met 6 tot 8 man gemiddeld.
Denk dat je voor 4 personen met een medium ook goed uitkomt, maar als je de ruimte hebt zou ik misschien sowieso voor een large gaan

Ik zou aan een beginnende barbecuer die graag iets betaalbaars wil niet zo snel een kamado aanraden :sweat_smile: Een large begint bij 500 euro voor een budget merk/model; daar kan je een hoop kogelbbq’s voor kopen.
@Kusjessoldaat ik zou kiezen voor een houtskool kogelbarbecue. In ieder geval iets met een deksel en bij voorkeur ook een asopvangbak onderaan. Rooster 47 cm is het handigst en meest gangbaar. Bijvoorbeeld iets als dit: Napoleon Charcoal Kettle 47 cm - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis of een Weber als je daar het geld voor uit wilt geven.

3 likes

Ja ik dacht aan 50 tot 80 euro zelf, dus zat naar zo’n ronde te kijken. Scheelt een as opvangbak veel schoonmaakwerk? Ik denk dat we 't 3 x per jaar gaan gebruiken ofzo. Had er een aantal gevonden maar die waren volgens de recensies moeilijk in elkaar te zetten en dat houdt me dan weer tegen.

Nee voor 3 keer per jaar gewoon lekker een zonder opvangbak kopen! Dat scheelt weer een paar tientjes. En dan zou ik kijken bij een bouwmarkt of een bekend merk, veel wat op bol/amazon staat is niet zo best in die prijscategorie. Je zou ook nog op marktplaats kunnen kijken naar een weber, daar staan vaak best aardige bbq’s op die je alleen even goed hoeft schoon te maken. Qua materiaal is dat over het algemeen wel steviger/duurzamer dan een barbecue van 50 euro.

1 like
vieze bbq

Is dit schoon te krijgen? Of is dat een dag werk? Zo ziet het er voor mij wel uit namelijk.

Dit ziet er vanwege de kleur meer uit als roest eigenlijk.

Je kunt eens zoeken op de postcode loterij bbq, staan er wel wat goedkoop op marktplaats. Zijn ook van die kogel bbqs en werken prima!

1 like

Dat lijkt me roest en daar zou ik niet aan beginnen

1 like