Belastingen

Als het goed is kun je dat in 2022 doen, hoe dat er precies uit ziet weet ik niet. Maar zo deed ik dat voor mijn werk wel, maar hadden we andere programma’s om de aangiften in te vullen. Die berekende dat gewoon/kon ik specificeren.

1 like

Allereerst kan je de storting alleen in aftrek brengen in de aangifte IB over het jaar waarin het is betaald.

Dan kan je in 2022 je jaarruimte 2022 en de niet benutte jaarruimte van voorgaande jaren (reserveringsruimte) meenemen, maar dit is wel gemaximeerd (€7.587 in 2022). Als je totale niet-gebruikte jaarruimte van oudere jaren hoger is dan dat is het het best om eerst die van de oudste jaren mee te nemen en de nieuwere jaren door te schuiven naar de IB 2023 ev

1 like

Thanks! Valt onder dat bedrag dus dan moet het bij de volgende aangifte wel lukken.

1 like

Ik had hier ooit extra budget voor bij een werkgever. En dat kon je of gewoon laten uitbetalen (extra belast, net zoals vakantiegeld) of je kon het gebruiken als oa fietsplan. Toen kreeg ik dat bedrag, ik zeg even 750, gewoon netto na indienen factuur van een fiets. Dus dat werd gewoon onbelast eenmalig uitbetaald dus je vraag snap ik niet… Vriendin die ergens werkt zonder zo’n extra budget heeft wel fietsplan dus die kan een keer in de X jaar een factuur van bedrag Y indienen en dat krijgt zij gewoon netto bij haar salaris.

In een dergelijke constructie heb ik dat nog nooit meegemaakt, altijd alleen als het een extraatje was. Maar ik denk dat het uiteindelijk niet zoveel boeit. Je betaalt er geen belasting over, dus dan kun je het t beste laten verrekenen met iets waarover je hoge belasting betaalt zoals vakantiegeld of een eindejaars. Over je gewone salaris betaal je sowieso al maar het lage tarief.

Maar ik zou het gewoon bij je werkgever navragen, of je uberhaupt een keuze hebt hierin. Of in de CAO kijken als het een CAO iets is.

1 like

Dit is sowieso niet waar. Loonheffing is een voorheffing. De afrekening daarvan gebeurt in de aangifte IB. Dus alleen de voorheffing op vakantiegeld is hoger (bijzonder tarief) maar dit komt uiteindelijk allemaal op de grote hoop. @anon4775214 of je het van je maandelijkse loon, vakantiegeld of kerstbonus laat halen maakt niet uit. Zou er geen vakantieuren voor inruilen

5 likes

Ik krijg nooit geld terug bij het doen van de aangifte (als ik geen aftrekposten heb) dus vandaar dat ik zo redeneerde. Maar bij mij was het nog weer ‘extra geld’ bovenop al die andere dingen. Dus ik merkte dat toen wel meteen, wel maar ineens ofc, door dat fietsplan te gebruiken. Ik kreeg daadwerkelijk 750 netto euro ipv 400 die ik anders ‘gewoon’ uit had kunnen laten betalen.

1 like

Hoe ik het ken in de bruto-netto regeling: Die 1500 wordt ingehouden op je brutoloon, voor er belasting afgaat. Hierdoor wordt er belasting geheven over een lager salaris, maakt niet uit of dat maand of jaar is.
Dit gaat dus om de optie verrekenen met je bruto.

Gezien je jaarhoogte en opties zal het niet echt boeien of je het van je bruto doet of van je andere opties, belastingtechnisch. Vraag is wat voor jou fijner is: overgebleven vakantie uren inleveren (waar je misschien niks mee doet), eindejaarsuitkering niet/minder krijgen of de komende tijd een stukje van je maandsalaris inleveren.
Uiteindelijk is bij alle opties je bruto jaarsalaris 1500€ lager en je komt ook niet in andere tarieven voor de belastingschijf.

Je betaalt m idd zelf maar het scheelt je wel 37% procent van het aankoopbedrag (of whatever die laagste schijf nu is)

3 likes

Ja ik begrijp dat het inderdaad zo voelt! Maar aan het eind van de streep betaal je evenveel belasting wanneer je € 30.000 verdient in een jaar en €0 bonus/vakantiegeld krijgt als wanneer je € 25.000 verdient en €5.000 bonus/vakantiegeld krijgt. Maar gevoelsmatig houd je inderdaad vooral van de ‘bijzondere beloningen’ minder over. Maar zie het vaak stellig benoemd worden en kan mezelf heel soms niet inhouden erop in te gaan :smiling_face_with_tear:

3 likes

Nou als je salaris rond de 30 duizend is krijg relatief hoge kortingen op de belasting (arbeidskorting en algemene loonheffingskorting) dus je besparing is juist bij 30 duizend niet 37%. Het is wat cru maar juist voor mensen met een hoger salaris is een aftrekpost aantrekkelijker en besparen ze meer.

Toen ik dit had kreeg ik het in januari uitbetaald, en kreeg ik daar een aparte loonstrook ‘nabetaling december’ van die fiscaal nog in het jaar ervoor viel. Bij mijn jaaropgave en belastingaangifte was dat ook zo.

2 likes

Hmm, mijn vriend heeft salaris verhoging gekregen. Het is heel erg welkom :sweat_smile:. Maar bij de bruto/netto berekening ziet hij niet eens een derde van zijn bruto loonsverhoging terug, dat is toch gek? Zelfs in de hogere belastingschalen is de belasting ‘maar’ 50%. Snapt iemand hoe dit zit? Als ik het nettoloon op Independer invoer voor bruto/netto berekening kom ik op 600 euro meer uit, snap dat er een verschil in zit maar toch niet zo veel?!?

Independer haalt alleen loonheffing eraf, geen pensioen- of andere bijdrages die je vriend waarschijnlijk betaalt. Dat kan veel schelen (scheelt bij mij ook een paarhonderd) en is afhankelijk per cao of werkgever. Deze is bij mij altijd heel accuraat als de cao van jouw sector erbij staat: https://services.raet.nl/proformalite/proforma.asp

Verder afhankelijk van hoe hoog zijn salaris is, maar het kan zijn dat hij nu in een hogere belastingschijf valt, en hoe hoger je salaris hoe minder arbeidskorting en heffingskorting je krijgt dus daardoor hou je er ook minder aan over. Dus ja, het klopt wel dat je met een hoger brutosalaris er netto steeds minder aan overhoudt. Je betaalt er meer belasting en pensioenpremie over en krijgt er minder kortingen voor terug. Op zijn loonstrook moet het allemaal staan.

3 likes

Thanks! Het zal daar aan liggen inderdaad… wel beetje deceptie want we rekenden ons al rijk :joy:

1 like

Ik schat altijd hoger. Zeker als je ook toeslagen krijgt kun je beter te hoog schatten, want anders krijg je te veel en kun je terugbetalen. Overigens pas ik soms meerdere keren per jaar mijn geschatte jaarinkomen aan als er iets verandert, dat kan gewoon. Dan krijg je gedurende het jaar al een herberekening.

1 like

Ben je in loondienst? Dan heeft het in elk geval invloed hoeveel je werkgever heeft ingehouden. Ik snap niet helemaal over welke jaren je het hebt, over 2022 lijkt hetzelfde als 'over dit jaar '.

1 like

Hm en hoe kan het dat je dan over 2022 3.000 bij moet betalen? Klopt dat dan wel? Als je alleen een inkomen hebt in loondienst, en je inkomen is niet heel erg veranderd door meer/minder uren of flinke groei in salaris, dan zal je werkgever veelal redelijk goed kunnen inschatten wat hij moet inhouden. Normaliter betaal je dan niet een groot bedrag nog bij…

Misschien even de aangifte inkomstenbelasting over 2022 afwachten? Wellicht krijg je dan die 3.000 ook weer terug. In loondienst is een voorlopige aanslag meestal niet echt nodig, tenzij je maandelijks de hypotheekrenteaftrek al wil ontvangen.

1 like

Bij de VA maken ze een schatting van de ingehouden loonheffing ipv dat ze het werkelijke bedrag weten. Klopt dus niet altijd. Zoals rebus al zegt hoef je in loondienst in principe geen VA aan te vragen en kan je gewoon wachten tot maart en dan direct een aangifte indienen!

1 like

Mijn vriend en ik zijn vorig jaar op 1 juli samen gaan wonen in een huurwoning. Daarvoor woonde ik nog thuis. Ik sta niet op het huurcontract bijgeschreven maar we hebben wel een samenlevingscontract. Hoe is het nu het slimste om de toeslagen aan te vragen? Want als het goed is kun je er voor kiezen om heel het jaar als toeslagpartner aangemerkt te worden toch? En wordt dit dan op de gezamelijke rekening uitbetaald als je het samen aanvraagt, of wel op de priverekening?

1 like

Ik kreeg net een voorlopige aanslag voor 2023 gebaseerd op mijn definitieve aanslag van vorig jaar. Maar jeetje zeg, die communicatie. Het lijkt in alles net alsof je nóg een keer belasting moet betalen over 2021. Mijn situatie in 2022 is namelijk heel anders nu, waardoor het net een herberekening lijkt (die heb ik eerder namelijk wel eens gehad in december). Ik heb destijds al een torenhoog bedrag betaald en veel gesteggel gehad door meerdere werkgevers dus schok me net echt helemaal het apezuur.
Misschien dat anderen dit vaker hebben, maar ik niet. Ik kon ook alleen online een toelichting vinden wat dit is. Het is direct ook heel dwingend om het bedrag zsm te betalen, terwijl ik het normaal gesproken van mijn vakantiegeld in mei doen, omdat het bijna een maandsalaris is (want geen huis, fiscale partner of kinderen als aftrekposten). Snap oprecht niet dat ze dit soort informatie er niet bij geven. Zeker aangezien de belastingtelefoon ook praktisch onbereikbaar is.

1 like