Belastingen

Kan na dat het een jaar later goed gekeurd is als nog afgekeurd worden? Ben daar altijd bang voor, dat ze 4 jaar na data als nog zeggen ja sorry je hebt een fout gemaakt en teveel ontvangen.

2 likes

Ik krijg zo’n 1,5 jaar later vaak de definitieve goedkeuring. Het kan idd zijn dat er iets niet goed is gegaan. Maar hoor ook dat ze niet iedereen elk jaar controleren, maargoed je weet niet wanneer wel. Nog nooit gehad dat het niet goed was, maar mijn aangiftes waren altijd super simpel. Nu voor het eerst een huis + samen aangifte gedaan dus wel kans dat we een foutje hebben gemaakt. Daarom ben ik er wel voorzichtig mee totdat het zeker is dat het goed is. Ik krijg altijd een brief maar je kan het ook online zien geloof ik.

Edit; ik heb echt niet veel verstand van belastingen ofzo hoor maar vgm is het dan na die brief dat het definitief goed is (na ong een jaar dus) dan ook echt goed. Daarvoor kunnen ze het nog controleren omdat je bewust of onbewust dingen in kan vullen die niet kloppen.

2 likes

Ik vind het zo gek, mijn man en ik hebben samen aangifte gedaan. Hij moest een klein bedrag betalen, ik krijg flink wat terug. Uiteraard tegelijkertijd verzonden (direct op 1 maart gedaan) en hij heeft 1,5 week geleden al een brief gehad dat hij terug moet betalen en ik heb nog niets ontvangen. In de berichtenbox van Mijn Overheid zie ik ook nog niets staan. Ben dan telkens bang dat ik iets niet goed heb gedaan, maar het is dezelfde aangifte en ik zie hem bij mij ook als verzonden staan

1 like

Dat gaat allemaal niet per se op chronologische volgorde, er zit bij ons ook nooit logica in. Het ene jaar doe ik half maart aangifte en dan krijg ik mijn aanslag eerder dan het jaar daarop waar ik op 1 maart meteen aangifte doe. Komt vanzelf, heb geduld

2 likes

Ik ben te ongeduldig, net nog een keer gekeken op de site van de belastingdienst en specifiek bij correspondentie gekeken en daar staat al dat er een brief onderweg is, 24-4 verstuurd met dagtekening 6-5. Dus ik kan weer rustig slapen :laughing:

Heeft iemand van jullie recent nog gemiddeld?
Vroeger wat er een site - volgens mij opgezet door een stel studenten fiscaal recht - waar je gemakkelijk kon berekenen of middelen handig zou zijn voor jou. Je kon er ook een conceptbrief vinden. Die site is nu opgeheven.

Bij de belastingdienst staat dit online;

Vaag. Je moet het eerst zelf allemaal lopen te berekenen terwijl ik daar net iets te dommig voor ben, en daarna hoef je je eigen berekening niet mee te sturen.
Dan kan ik het toch gewoon proberen zonder me zelf eerst druk te maken om een berekening?

Lang verhaal kort;

Wie heeft hier ervaring mee??

2 likes

Thanks voor de tip! Dit staat bij mij ook zie ik nu :slight_smile:

1 like

Hele domme vraag, maar ik moet dit jaar voor het eerst betalen in plaats van dat ik iets terugkrijg. Daarvoor moet ik toch ook gewoon eerst wachten tot ik een brief krijg? Daar ging ik eigenlijk vanuit maar ik twijfel ineens en ik kan het nergens heel duidelijk terugvinden.

Je krijgt een definitieve aanslag van de belastingdienst en daarop staat hoeveel je moet betalen en naar welk rekeningnummer je het moet overmaken. Ik kreeg de brief vorig jaar zowel per post als digitaal. Je hoeft dus pas te betalen zodra je bericht krijgt!

1 like

Oke top, thanks! Ben weer gerustgesteld haha

2 likes

Dit is bij ons ieder jaar zo. Wij schuiven vaak met aftrekposten die je mag verdelen zodat het totaal onder aan de streep het gunstigste is. En degene die moet betalen heeft altijd eerder bericht dan degene die geld terugkrijgt.

2 likes

Ik heb mijn definitieve aanslag binnen. Maar ik zie nergens mijn opgegeven dieetkosten terug. Krijg je hier apart bericht over of heb ik het niet goed gedaan? Dacht misschien weet iemand het hier voordat ik weer uren in de wacht hang bij de belastingtelefoon.

3 likes

Ik had toevallig gekeken of die voordelig was voor mij. Heb gewoon gegoogled op “middelen berekenen” oid en toen één van de links aangeklikt, volgens mij belastinghelden. Daar kon ik de belastbare inkomens invoeren en dan werd automatisch berekend of het voorselig was. Weet alleen niet of het een goede site is oid, deed ook maar wat omdat ik te dom ben om zelf te berekenen :joy:

2 likes

Als het goed is moet dit onder aftrek zorgkosten staan. Je moet dan wel aan het drempelbedrag komen die voor jou geldt. Als het bedrag voor dieetkosten (en evt. andere zorgkosten die aftrekbaar zijn) hier niet boven komt kun je ze niet aftrekken en staat het ook niet op de specificatie van de voorlopige of definitieve aanslag. Als de kosten wel boven jouw drempelbedrag uitkomen zou ik er even over bellen waarom je dit nergens ziet staan.

3 likes

Dankjewel! Het is het eerste jaar dat ik dit moet doen. Het is wel voor alleen de maanden september t/m december want heb de diagnose pas eind augustus gekregen. Ik heb al proberen te bellen maar het is te druk dus werd eruit gegooid

3 likes

Ah irritant dat je er wordt uitgegooid. Ik zag trouwens net bij mijn aangifte over eerdere jaren dat de dieet-/zorgkosten wel op de specificatie van de voorlopige aanslag staan maar niet op die van de definitieve en lees dat jij het over de definitieve aanslag hebt. Kan dus best dat het gewoon goed is gegaan hoor!

3 likes

Ik probeer morgenvroeg nog wel even te bellen! Dankjewel!

2 likes

Ik had mijn aanslag uitgesteld, maar net gedaan en ik krijg geldđŸ„ł vorig jaar vet veel terug moeten betalen qua toeslagen dus ben blij.

2 likes

Aftrekposten staan bij mij ook niet meer apart op mijn definitieve aanslag genoemd (ik had ook zorgkosten afgetrokken), maar als ik verzamelinkomen bekijk klopt het bedrag wel gewoon met mijn inkomen met de aftrekposten eraf die je in je aangifte nog kan terugzien.

2 likes

Ik heb ook bericht, dagtekening 10 mei :partying_face:

2 likes