Belastingen

Zelf overboeken, en je hebt wel ruim een maand de tijd hiervoor. Edit: eerst moet je definitief bericht krijgen dat je moet betalen, daarna heb je nog wel wat weken.

2 likes

Krijg je gewoon een brief over met alle info

1 like

Een maand vanaf nu? Of krijg je daar nog apart bericht van

Daar krijg je dus nog bericht over.
Mijn eigen ervaring: 27 april aangifte gedaan (Ja, op koningsdag doet niemand zijn aangifte, dus ik kwam eindelijk in het systeem, 1 juni bericht, moest betalen vóór 15 juli.

2 likes

Ik kreeg net een mail van Independer over aftrekbare zorgkosten en nu snap ik het even niet meer.

Ik dacht dat kosten orthodontie aftrekbaar zijn en als ik dat Google lijkt het ook zo, maar is dit nou wel of niet zo?

Preventieve zorg niet aftrekbaar is mij altijd bijgebleven.
Esthetische zorg lijkt me ook niet.
Noodzakelijke repressieve zorg dan wel, denk ik. Ik weet niet waar jouw beugel onder te brengen is :smile:

Edit

Ik lees ook net de independer mail + link naar de webpagina. Wtf. Het moet alsnog om een gecontracteerde zorgverlener gaan?! Wat een onzin. Dus wetende dat bepaalde dingen niet worden vergoed, moet je alsnog kiezen voor de verzekeraar die een overeenkomst heeft met de aanbieder om van de belasting wat geld terug te mogen krijgen. Wat een grap zeg

3 likes

Vraag, ik reis met het ov en betaal dit zelf. Ik ontvang een 13de maand en daarbij maak ik gebruik van de uitruilregeling voor reiskosten. Het is mijn onduidelijk of je dan wel of niet je ov kosten mag aftrekken bij de belastingdienst. Weet iemand dit toevallig?

2 likes

Ik had gehoopt dat ik eindelijk weer wat terug zou krijgen, omdat ik eindelijk weer genoeg verdien. Helaas… moet terugbetalen. Nu weet ik iig dat ik naar mijn loonheffing moet kijken wanneer mijn baas weer terug is van vakantie.

Dit jaar (of eind vorig jaar) bericht van DUO gekregen dat de 10 jaar van een diplomatermijn zijn verstreken en de prestatiebeurs dus niet wordt omgezet in een gift.

Dit wordt bij de belastingaangifte aangegeven en automatisch ingevuld (want je kan een deel terug krijgen), maar hoe controleer ik dit? Ik las wel ergens dat DUO dit doorgeeft aan de belastingdienst, dus het lijkt me dat het juist moet zijn. Andere hier ervaring mee?

2 likes

Ja, bij mij ging het automatisch! Schrok me echt de tering toen ik dat zag. Dit is al wel een paar jaar geleden, voor het stapbudget

1 like

Dan zal het wel kloppen verwacht ik. Ik schrok ook, in positieve zin dan wel haha.
Heeft bij mij overigens niks met het stapbudget te maken. Heb gewoon geen (mbo/hbo/wo) diploma gehaald, maar wel studiefinanciering ontvangen.

Ik heb weer hetzelfde gedoe als vorig jaar dat ik het niet snap qua teruggave van OV-kosten.

Ik kan nu twee dingen doen.

Optie 1: ik krijg bijna 1000 euro terug
Optie 2: ik krijg niets terug maar wel 2000 euro meer aan verzamelinkomen. (hogere belastingschijf dan optie 1)

Wat is voordeliger? Ik heb geen eigen huis, maar wel de wens om binnen nu en 3 jaar te kopen.

1 like

Ja! Ik heb in 2021/2022 nog orthokosten teruggekregen.

2 likes

Ik ook!
Ik heb gisteren gebeld met de belastingdienst maar daar had ik eigenlijk vrij weinig aan, want die vent las gewoon voor wat de voorwaarden zijn en kon bij niks een definitief antwoord geven:’)
Heb het nu wel opgegeven als zorgkosten en ik zie wel wat ze ermee doen.

1 like

Je verzamelinkomen bij de belastingdienst is niet van invloed op het kopen van een huis, daarbij wordt er naar je salarisstrook en werkgeversverklaring gekeken. Dus gewoon die €1000 pakken!

5 likes

Hoii!!

Waar geef je een meesman beleggingsrekening op? Bij mij staat ie 2x vooraf ingevuld; onder bank en spaarrekeningen én onder beleggingen.

1 like

Waarschijnlijk valt het deel wat nog niet in aandelen zit (dus op een lopende rekening/vrij te besteden) onder spaar. Vandaar dat hij bij allebei staat. Je kan dat denk ik op je jaarrekening terugvinden.

3 likes

ja, dit had ik ook bij DeGiro, mijn vrije ruimte moest ik apart opgeven, (dat was een aparte beleggingsrekening) de waarde van mijn aandelen was al wél doorgegeven.

4 likes

Thanks!!!
Nu snap ik het ook. Onder spaarrekeningen stond de meesman rekening met €500
Onder beleggingen stond een bedrag wat €500 lager was dan ik had vooraf ingevuld. Dat zal dus het verschil zijn geweest tussen wat ik al wel gestort had maarnog niet omgezet was in aandelen.

3 likes

Ik krijg 17 euro terug, wat een geluksvogel ben ik 🫶🏻

6 likes