Belastingen

Ik ben sinds begin 2023 vast in dienst bij een tweede werkgever waar ik meer verdien dan de eerste, en ik heb het hele jaar uitgesteld om mijn loonheffingskorting te wisselen van bedrijf 1 naar bedrijf 2. Vet irritant natuurlijk want onvoordelig voor m’n inkomen elke maand, maar resultaat is nu wel dat ik 3k terugkrijg :sparkles: Had ik helemaal niet aan gedacht dus leuke verrassing wel

11 likes

Vraagje, ik doe pas voor de tweede keer aangifte als woningeigenaar. Voor het eerst over een geheel jaar, daarvoor was het twee maanden.

Nu krijgen we de hypotheekrente niet maandelijks terug, dus dat moet verrekend worden met de jaaraangifte. Klopt het dan dat ik zelf de betaalde hypotheekrente nog van mijn totale inkomen moet aftrekken? En daarbij de eigenwoningforfait moet optellen? Dus dat dit niet al automatisch is gedaan door de Belastingdienst?

Het gaat overigens om een nieuwbouwwoning, dus volgens mij moet ik dan de ontvangen rente van het bouwdepot nog aftrekken van het bedrag dat ik van mijn verzamelinkomen mag aftrekken.

Bij mij staat mijn verzamelinkomen al goed ingevuld en ook hoeveel hypotheekrente ik heb betaald en wat er nog aan hypotheek open staat. Ik hoef zelf niets op te tellen/af te trekken. Ik controleer de cijfers enkel adhv mijn jaaropgaaf.

3 likes

Klopt inderdaad wat @George zegt, volgens mij is een bouwdepot ook vooringevuld en hoef je dus alleen de getallen te checken. Het programma zelf rekent het dan goed uit verder.

2 likes

Bij mij gaat dit wel automatisch! De cijfers controleren en dan op de laatste pagina volgens mij zie je de berekening

1 like

Wij moesten heel veel info over onze hypotheek en bouwdepot wel zelf invullen. Maar dat ging prima op basis van de jaaropgave :ok_hand:t2:.

Dank! Het is me allemaal helemaal helder nu :smile:

Ik heb vorig jaar gedeeltelijk een gift kunnen aftrekken maar het gift was meer dan 10% van het inkomen. Kan ik dan het gene wat ik vorig jaar niet heb mogen aftrekken dit jaar dan nog wel aftrekken en hoe zou ik dat dan moeten doen want heb een gedeelte wel terug gekregen. Het gaat nog om nog ongeveer 1500 wat destijds niet aftrekbaar was maar dit jaar wel dan afgetrokken zou kunnen worden

1 like

Heeft iemand wat meer verstand van belasting over spaargeld? Dus vanaf €57.000. Op internet zie ik 30% staan maar ik zie ook wat rekentools die op een klein bedrag uitkomt (maar vind ik wel ingewikkeld om in te vullen). Ik hoop dat iemand iets meer uitleg kan geven hoe het zit. Mag ook via pb!

1 like

Dit is een goed hulpmiddel: Hulpmiddel box 3-inkomen

Zie ook: Hoe wordt mijn box 3-inkomen over 2023 berekend?

Als je er niet uitkomt, stuur maar een pb!

3 likes

Ik weet niet zo goed in welk topic ik deze vraag het beste kwijt kan, dus verplaats/verwijder vooral als ik toch verkeerd gekozen heb.

Echtgenoot en ik hebben discussie over modaal inkomen en komen er ook met hulp van internet niet uit.

Modaal inkomen is over 2024 vastgesteld op €44,000. Wij werken allebei, niet evenveel. Ons verzamelinkomen over 2023 was bijna €72,000 en door mijn groeiende bedrijf verwacht ik dit jaar zo’n €10,000 meer inkomsten te maken. We zullen dus eind 2024 zo rond de €88,000 zitten. (man heeft inflatiecorrectie en gaat elk jaar een trede omhoog in zijn schaal)

Vraag is nu: is modaal inkomen pp en verdienen wij dus over 2024 modaal of is het per huishouden en verdienen wij grofweg dubbel modaal?

Deze discussie kwam voort uit de vraag hoe goed/gemiddeld/slecht wij in onze financiën zitten op basis van een modaal inkomen.

Want ondanks dat wij dus ongeveer modaal verdienen als het per persoon geldt en modaal dus €88,000 is, hebben wij het wel breder dan gemiddeld, in ieder geval als we om ons heen kijien. Een koophuis, een hybride auto, altijd biologische boodschappen, veel koffie/lunchen buiten de deur, meermaals buitenlandse vakantie (incl wintersport) per jaar, en kunnen ook nog zo’n €2000 per maand sparen.

Ik ben me er terdege van bewust dat dit geen gemiddelde situatie is voor mensen in Nederland, maar ik weet ook dat modaal inkomen niet gelijk staat aan gemiddeld inkomen.

Ik snap niet hoe man en ik aan de ene kant een modaal inkomen hebben, maar aan de andere kant er zo’n luxe leven op kunnen nahouden. We zijn begin 30 en hebben geen kinderen. We hebben ook geen schulden, afgezien van de hypotheek.

Kan iemand dit verklaren? Excuus voor het lange verhaal 🫣

1 like

Wil je nu weten hoe het kan dat je zoveel geld overhoud elke maand? Dat kan toch niemand anders voor je beantwoorden dan jij zelf?

Sorry ik wil niet onaardig overkomen maar ik snap oprecht niet wat je nou precies voor inzicht zoekt. Ja kinderen zijn mega duur dus dat zal vast verschil maken, de hoogte van je hypotheek ook. Er kunnen zoveel redenen zijn. Een modaal inkomen is pp dus jullie hebben inderdaad grofweg dubbel modaal.

5 likes

Nee, dat was niet wat ik bedoelde. Ik vind het lastig om het eenduidig te verwoorden.

Er lijkt (gevoelsmatig) een discrepantie te zitten in de definitie van een modaal inkomen en de praktijk van de samenleving. Volgens de definitie is een modaal inkomen het inkomen dat het meest voorkomt. Wij hebben een modaal inkomen. Maar we hebben het idee dat we het breder hebben dan gemiddeld. Volgens de definite van modaal zouden dus de meeste Nederlanders om en nabij ook deze levensstandaard moeten hebben, maar van wat we om ons heen horen en zien is dat niet het geval. Daarom vraag ik me af in hoeverre modaal dus een goed beeld schetst van de samenleving.

Mijn bericht was oprecht niet bedoeld om op te scheppen oid, alleen wat toelichting om het beeld te schetsen. Ik vind het vaak lastig om kort en bondig uit te leggen wat ik probeer te zeggen.

Maar volgens dit hebben wij dus juist een modaal inkomen? Als modaal pp is en je bent met z’n tweeën dan is het toch niet dubbel modaal? Of snap ik er nou niks van?

Wat wil je halen uit de vergelijking met een modaal inkomen?

1 like

Geen vergelijking an sich. Meer begrijpen hoe het kan dat modaal is vastgesteld op een X bedrag, maar als je goed naar de samenleving kijkt het niet lijkt te kloppen? Wellicht was het niet handig dat ik onze eigen situatie als schets meenam in wat in principe een theoretische vraag is.

Ik denk dat het feit dat je geen kinderen hebt heel veel verklaart. Dan ben je namelijk een dink: double income no kids. Kan je eens op googelen.

9 likes

Hoezo zou jij beter zicht hebben op wat ‘klopt’ dan het CPB of CBS? Zij hebben juist toegang tot allerlei gegevens over inkomens die wij niet hebben.

2 likes

Niet, natuurlijk. Maar toch lijkt het in de praktijk anders, en daarom ben ik in de war. Deze kwestie is een hypothetische gedachtekronkel, ik hoef nergens in gelijk te halen oid. Ik wil het alleen proberen te begrijpen.

Wellicht is het inderdaad zo simpel als geen kinderen hebben en kosten die idd veel meer dan ik dacht.

1 like

Je hebt ook huishoudens met éénverdieners, dus 1x modaal. En zoals Luzarl het al zegt: DINKs hebben het meestal niet slecht.

3 likes