Belastingen

Ik twijfel maar hoe zit het met kosten koper. Ik heb nota’s met een datum van bijv november 2023, maar die pas in februari 2024 betaald via de notaris. Kan ik die met datum 2023 dan bij mijn belasting aangifte doen nu? Of gewoon allemaal bij 2024 aangifte doen omdat ze toen pas betaald zijn?

Je moet het aftrekken in het jaar dat je de kosten hebt betaald. Dus dat wordt dan de aangifte van 2024.

1 like

Ik heb het afgelopen jaar te weinig loonheffing betaald blijkbaar en daardoor moet ik bijbetalen :cry:

1 like

Ik krijg bijna €1000 terug. Heel fijn!

Ik moet bijna 1k betalen, snap er de BALLEN van

Ik krijg sowieso geld terug want ik heb vorig jaar een huis gekocht maar om die reden doet mn financieel adviseur mn aangifte maar die heeft het nu hartstikke druk natuurlijk en ik ben zo benieuwd naar het bedrag 🫨 heb het al uitgegeven aan nieuwe meubels maar oke

1 like

Ik mag ook bijbetalen! Lukte me niet in de app, dus net op de website aangifte gedaan

1 like

Ik krijg 850 terug! Minder dan voorgaande jaren maar goed beter dan betalen natuurlijk haha

1 like

Hier ook gelukt, vind het toch altijd een hele opgave. Vorig jaar huis gekocht dus was echt bang dat ik het verkeerd zou doen. Elk jaar denk ik, ik ga het laten doen maar doe het dan toch weer zelf. Ok nu dan voor het eerst samen met manlief maargoed😅

2 likes

Ik heb bijna hetzelfde, ook in de 400 terugbetalen, in loondienst, een huurhuis.
Ik heb wel extra inkomsten van een tweede werkgever maar heb daar de loonheffingskorting gewoon uitstaan omdat het om een veel kleiner bedrag gaat dan bij mijn eerste werkgever, waar ik het wel aan heb staan.

Ik ben per augustus wel meer gaan werken voor mijn eerste werkgever (van 0,9 naar 1,0 fte). Zou het daarmee te maken hebben?

Als ik google kan ik alleen algemene dingen vinden als “je moet terugbetalen als je werkgever te weinig loonbelasting heeft ingehouden” ja oke dat snap ik maar ik snap niet waarom dat überhaupt gebeurd is haha.

Ja, dat kan komen doordat je meer bent gaan werken. Je werkgever heeft wellicht nog loonbelasting ingehouden alsof je 0,9 ipv 1 FTE werkte. Je kan je loonstroken vergelijken om te zien of dit het geval is. De ene werkgever verwerkt door soort dingen meteen en de ander niet (en dan wordt het dus via de inkomstenbelasting rechtgetrokken). Misschien een schrale troost dat dit bedrag anders gespreid van je loon af gegaan was.

2 likes

Dankjewel voor deze uitleg!
Ik heb mijn loonstroken erbij gepakt en telkens als mijn loon stijgt (dus vanaf augustus maar ook nog op een ander moment door cao-loonsverhoging) stijgt de loonheffing ook, dus ik weet niet of het dan daaraan ligt…lijkt alsof er al rekening mee is gehouden

1 like

Ja dit is het denk ik! Ik vergeet altijd die vertaalslag te maken naar dat je het over het hele jaar moet zien :sweat_smile:

3 likes

Ik moet bijna 3k bijbetalen?!!?! Dat kan toch niet? Er is eigenlijk niks veranderd afgelopen jaar.

1 like

Het kan ook nog komen doordat de heffingskortingen afbouwen vanaf een bepaald inkomen. Ook al past je 2e werkgever geen heffingskortingen toe, omdat je totale inkomen hoger is dan het inkomen bij je 1e werkgever kan het zijn dat je 1e werkgever te veel heffingskorting heeft toegepast (want o.b.v. je totale inkomen van werkgever 1 en 2 samen heb je dan minder recht op heffingskorting dan je zou hebben o.b.v. alleen je inkomen van werkgever 1).

2 likes

Ik kijk er tegen op dit jaar. Boekhouder van mn exman deed het altijd. Maar dit jaar moet ik zelf doen. Gescheiden dus deels fiscale partner gehad, huis overgekocht met weer andere hyptotheek en rente en ander salaris.
En ook altijd voorlopige voorschot of hoe het heet aangehad dus misschien wordt het wel bijbetalen.

1 like

Ik zou het in zo’n geval eenmalig uitbesteden. Heeft mijn moeder nu ook gedaan (vader midden in het jaar overleden). Vanaf volgend jaar is het weer alleen alles checken maar bij zo’n life events zou ik het zelf (gemoedsrust) eenmalig door een prof laten doen.

5 likes

Zo fijn dat zoveel altijd al ingevuld is. En krijgen flink wat geld terug, dus dat kan mooi in de spaarpot :blush:

1 like

Dat is wel een goede tip! Idd volgend jaar is stuk makkelijker

1 like

Als je geld terug moet betalen, hoe gaat dat dan in zn werk?
Als je geld krijgt dan is het tussen een bepaalde tijd, maar moet je bij bijbetalen zelf overboeken, krijg je een iDeal link. Hoe snel moet het?

2 likes