Ik weet niet zo goed in welk topic ik deze vraag het beste kwijt kan, dus verplaats/verwijder vooral als ik toch verkeerd gekozen heb.
Echtgenoot en ik hebben discussie over modaal inkomen en komen er ook met hulp van internet niet uit.
Modaal inkomen is over 2024 vastgesteld op €44,000. Wij werken allebei, niet evenveel. Ons verzamelinkomen over 2023 was bijna €72,000 en door mijn groeiende bedrijf verwacht ik dit jaar zo’n €10,000 meer inkomsten te maken. We zullen dus eind 2024 zo rond de €88,000 zitten. (man heeft inflatiecorrectie en gaat elk jaar een trede omhoog in zijn schaal)
Vraag is nu: is modaal inkomen pp en verdienen wij dus over 2024 modaal of is het per huishouden en verdienen wij grofweg dubbel modaal?
Deze discussie kwam voort uit de vraag hoe goed/gemiddeld/slecht wij in onze financiën zitten op basis van een modaal inkomen.
Want ondanks dat wij dus ongeveer modaal verdienen als het per persoon geldt en modaal dus €88,000 is, hebben wij het wel breder dan gemiddeld, in ieder geval als we om ons heen kijien. Een koophuis, een hybride auto, altijd biologische boodschappen, veel koffie/lunchen buiten de deur, meermaals buitenlandse vakantie (incl wintersport) per jaar, en kunnen ook nog zo’n €2000 per maand sparen.
Ik ben me er terdege van bewust dat dit geen gemiddelde situatie is voor mensen in Nederland, maar ik weet ook dat modaal inkomen niet gelijk staat aan gemiddeld inkomen.
Ik snap niet hoe man en ik aan de ene kant een modaal inkomen hebben, maar aan de andere kant er zo’n luxe leven op kunnen nahouden. We zijn begin 30 en hebben geen kinderen. We hebben ook geen schulden, afgezien van de hypotheek.
Kan iemand dit verklaren? Excuus voor het lange verhaal 🫣