Belastingen

Als modaal idd pp gerekend wordt verdient een huishouden met 2 volwassenen en 1 werkende dan eigenlijk maar half modaal. Dan snap ik wel dat het krapper is.

Wel crazy dat kinderen zoveel kosten dat er een speciale term is voor tweeverdieners zonder kinderen. Heb het door Luzarl idd even opgezocht.

1 like

Maar het ligt toch totaal aan wat jullie uitgaven zijn? Modaal kan gewoon berekend worden, dus dat zal wel kloppen. Maar kijk alleen al in een straat met dezelfde huizen wat voor verschillen er zijn qua hypotheekbedrag/huur wat mensen betalen (door de tijd wanneer ze er zijn gaan wonen dus prijs en evt rente) en dat de ƩƩn dus (veel) meer overhoudt voor vakantie, uit eten etc dan een ander.

Wij gaan straks wonen in een simpel rijtjeshuis, maar houden onder aan de streep (met meer inkomen) veel minder over dan vrienden die zo’n rijtjeshuis al jaren eerder hebben gekocht. Zelfde woonsituatie, meer inkomen maar minder geld voor andere zaken. Context is zo belangrijk. Vooral het wel/niet kinderen idd.

5 likes

Ja dat modaal gewoon klopt twijfel ik niet aan, maar zie nu wel in door al jullie antwoorden dat met name het hebben van kinderen en je hypotheekbedrag heel veel uitmaakt in hoeveel je onderaan de streep overhoudt. Qua hypotheek zitten wij wel gemiddeld (net gecheckt), dus het zal wel door de kinderen komen.

Modaal inkomen is natuurlijk voor iedereen een andere situatie afhankelijk van vaste lasten. Ik begrijp het inmiddels een stuk beter!

1 like

Ik denk dat hier het probleem zit in je redenatie. Een modaal inkomen zegt iets over het meest voorkomende inkomen en niets over levensstandaarden. Een alleenstaande met 3 kinderen en tweeverdieners zonder kinderen kunnen individueel allemaal een modaal inkomen verdienen, maar een heel andere levensstandaard hebben.

Het bedrag dat jij noemde is het meest voorkomende inkomen per persoon. Als er ieder jaar een modaal inkomen voor huishoudens zou worden berekend, dan komt daar een ander bedrag uit. Waarschijnlijk ligt dat bedrag lager dan 2x modaal, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.

3 likes

Nee, 2x een modaal inkomen = dubbel modaal. Tweeverdieners voelt als een norm voor onze generatir, maar dat is het niet.

2 likes

Dat zie ik nu ook in idd. Je hebt helemaal gelijk!

1 like

Ook dit klopt niet helemaal. Dat je een gemiddeld hypotheekbedrag hebt, zegt ook weinig over je verdere financiƫle ruimte. Want heb je een hoge of lage rente? Een deel aflossingsvrij of niet? En vergeet niet dat het gemiddelde hypotheekbedrag ook al die alleenstaanden meerekent en dus lager uitkomt dan het gemiddelde hypotheekbedrag voor tweeverdieners.

1 like

Deze blijf ik gek vinden.

Dus huishouden met tweeverdieners waarvan elk afzonderlijk modaal verdient, verdient samen dubbel modaal.

Maar aan de andere kant: als modaal pp is, en je verdient allebei modaal, verdien je dan niet gewoon modaal? Er moeten toch 2 mensen eten/elektra duurder/hogere gemeentelijke belastingen/kleding etc.

Ik weet dat het voordeliger is als tweeverdiener dan alleenstaand bijv, en dat is rete oneerlijk. Maar ook hier gaat het me om het theoretische stukje.

Maar volgens jullie verdien je dus dubbel modaal als je allebei afzonderlijk modaal verdient? Ik dacht dat je dubbel modaal verdient als 1 persoon dubbel modaal verdient.

1 like

Het gaat toch helemaal niet om eerlijk of oneerlijk of begrijpen? Het is gewoon een statistiek

7 likes

Een huishouden is geen maatstaf als het om het berekenen van een modaal inkomen gaat. Dus jij als individu en je partner als individu verdienen inderdaad ieder een modaal inkomen. Maar jullie verdienen als stel/huishouden 2x modaal. En opnieuw zegt dat weinig over de levensstandaard.

5 likes

Boodschappen, hypotheek, verzekeringen reken je per huishouden, dus een huishouden wat dubbel modaal heeft, heeft het makkelijk.

2 likes

Lol :woman_facepalming::woman_facepalming::woman_facepalming:

28 likes

Ik ben alleen en zit boven modaal maar heb wel een heel ander leven dan jij haha. Hypotheek, huisverzekeringen, gas/water/licht, boodschappen, gemeentelijke belastingen, tv en internet, klussen/onderhoud huis etc zijn hoge kostenposten en dat moet ik alleen ophoesten en jij kan dit delen met nog een modaal inkomen. En ja, ik zal wat minder boodschappen doen en minder water gebruiken maar verder is het dan aardig gelijk hoor. Zo lastig is dit toch niet?

3 likes

Wellicht niet lastig, maar niet iedereen snapt alle dingen even snel en domme vragen zijn niet verboden. Ben blij dat ik hier een antwoord heb kunnen krijgen, hoe naĆÆef jullie het ook vonden.

5 likes

Moet soms echt om jullie lachen hoor. Verdien je om
En nabij 5.000 euro netto per maand en vraag je je af hoe het komt dat je het ruim hebt

23 likes

Dat was niet de kern van de vraag. Dat was of wij modaal/dubbel modaal verdienden en of dat per persoon of per huishouden gerekend werd. Maar goed, ik zal stoppen met reageren want jullie vinden mij volgens mij allemaal nogal dommig en naĆÆef. Ik wilde alleen wat opheldering over een hypothetisch vraagstuk.

3 likes

Jij verdient modaal. Je partner ook. Samen verdienen dubbel modaal. 1+1 is 2

16 likes

Maar dan was hele uitleg erbij over hoe goed je het hebt toch onnodig? De vraag was dan dus gewoon is het modale inkomen gebaseerd op 2 verdieners of per persoon?

4 likes

Later ook gezegd dat dat niet handig en overbodig was, en dat ik het moeilijk vind en soms meerdere pogingen nodig heb om te verwoorden wat ik bedoel.

5 likes

Ik denk dat het discrepantie gevoel zit in het feit dat je het ruimer hebt dan het gemiddelde in je omgeving, maar dit niet strookt met het voor jou ā€˜modale’ inkomen. Maar om dat te berekenen neemt het CBS natuurlijk ook alle hoge inkomens van (de late) babyboomers en de generaties voor ons die met meer zijn. Die hebben een hoger salaris, maar je vergelijkt jezelf waarschijnlijk meer met de mensen uit je eigen leeftijdscategorie.

Dus ik denk dat het gemiddelde in je omgeving dus geen representatief sample is.

1 like